ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Crònica del Ple ordinari de 26 d'octubre de 2023
 
Imprimir
Ple 26 d'octubre de 2023

Sessió ordinària del Ple municipal, el màxim òrgan institucional, format pels 17 càrrecs electes dels diferents grups polítics que han obtingut representació municipal a les eleccions de maig de 2023.  

Abans els plens se celebraven cada dos mesos. En aquest Mandat s'ha variat la periodicitat i es fa un Ple cada mes. D'aquesta manera s'evita haver de celebrar plens extraordinaris, llevat de casos molt puntuals. 

Just començar, s'aprova per unanimitat l'acta del ple anterior, el del mes de setembre

Principals punts d'aquesta sessió: 

DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ

Despatx d'Alcaldia

L'alcalde posa en coneixement de la resta d'electes i de la ciutadania, informació rellevant del dia a dia institucional: 

Explica que recentment s'han dut a terme operacions policials exitoses, amb col·laboració amb altres cossos policials. Des de Comunicació n'hem fet notícia

També esmenta una visita que ha fet a Canet el diputat d'Educació de la Diputació de Barcelona. Va anar al CRTTT - Escola de Teixits. El van acompanyar la regidora d'Educació, Rosabel Madrid i el regidor Lluís Llovet, que li van poder manifestar les inquietuds del Govern sobre els Cicles formatius i sobre la possible represa del Laboratori que ja fa temps s'havia parlat però es va aturar per la pandèmia. Va ser una visita molt enriquidora i cordial. 

L'alcalde manifesta que fa molt poca estona que s'ha sabut la resolució d'una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), sobre la reclamació d'una família de Canet respecte a l'aplicació del 25% de l'ensenyament en castellà. El TSJC confirma les mesures cautelars que ja hi havia, perquè s'impartís una "matèria principal" en llengua castellana. Pere Xirau explica que s'acaba de saber i que ja hi haurà temps per debatre-ho, però sí que vol ara manifestar la seva preocupació per aquesta sentència, per com afecta a la llengua en general, a la comunitat educativa en particular i sobretot a l'Escola Turó del Drac, que és on s'ha d'aplicar la sentència.
En aquest punt demana intervenir el portaveu de la CUP, Andreu Graupera. Pregunta al Govern si amb el diputat d'Educació es va tractar la possiblitat que Canet acollís cicles formatius sanitaris i esportius.
La regidora d'Educació respon que sí es va tractar i que es podrà avançar molt en aquest tema, com també en d'altres com l'abandonament escolar i el benestar emocional.
Pel que fa a la sentència del TSJC, Graupera reitera que s'ha de seguir en la línia de la declaració institucional que el Ple va aprovar sobre aquest tema en l'anterior Mandat.
S'hi està d'acord. 

Ratificacions o assabentats de PleEs dona compte al Ple dels decrets d'Alcaldia, juntes de Govern Local i resolucions de les Regidories:

L'alcalde dona compte del decret de nomenament d'un càrrec eventual, assessor d'Alcaldia. S'havien debatut les funcions en anteriors plens, però no s'havia nomenat encara. 

Dona compte del decret d'acceptació de l'oferta de condicions sobre ocupació del domini públic marítimo terrestre. Té a veure amb platges i ho explica la regidora d'aquesta àrea, Raquel Serra (SOM Canet). Es tracta de la concessió dels elements fixos, que són els de tot l'any i que estan al passeig Marítim. Hi ha jocs infantils, passeres i la platja de gossos. 

Es dona compte de les actes de la Junta de Govern Local, l'òrgan col·legiat que es reuneix setmanalment i que està formada per l'alcalde i els tinents d'alcalde i a la qual es conviden les regidores delegades. 

 Propostes dictaminades per la Comissió Informativa GeneralLa Comissió Informativa General és l'òrgan que es reuneix uns dies abans del Ple i determina els assumptes que s'hi tractaran. Té representació de tots els grups polítics del Ple. 

Entre les propostes que ha determinat la Comissió que s'han de tractar en aquest Ple, destaquem:  1. Temes econòmics Reconeixement extrajudicial de crèdit 

Es tracta de l'aprovació de factures que no han seguit el procediment correcte i que per tant, des de la Intervenció municipal s'informen negativament. Per tal d'aprovar-les s'ha d'ometre la funció interventora i aquesta és una potestat del Ple.  Aquest es un fet recurrent des de fa mesos a les sessions plenàries i de nou es produeix un debat entre oposició i govern.
El regidor d'Hisenda, Lluís Llovet (ERC) explica un cop més el perquè es fa així. Diu als electes que hi ha un llistat i que ja se'ls ha facilitat. Per tal que no hi hagi tantes irregularitats, l'Ajuntament s'adherirà a organismes supramunicipals per afegir-se a les licitacions que aquests facin. Estan treballant amb Alcaldia, perquè el que queda d'any i durant el 2024, s'asseuran amb el departament de Contractació per tal d'agilitzar els contractes i que es facin les licitacions corresponents. 

Al torn d'intervencions, de nou els grups de l'oposició lamenten que passi això ple rere ple. 

Des de la CUP es comprèn que hagi de passar d'aquesta manera pel Ple, però no es troba correcte que s'hagi de fer de forma extrajudicial. Cal una regularització. 

Des de Primàries Canet s'opina de la mateixa manera i manifesten de nou el seu vot en contra. 

També ho fa el PP, tot i que felicita el Govern per la voluntat de regularitzar-ho. 

Per la seva banda, des del PSC es reitera que són quanties importants. Es reconeix que s'està intentant arreglar-ho, però el vot no pot ser favorable. La queixa també inclou que en algunes ocasions els costa trobar les factures i els informes corresponents, perquè hi ha informes que engloben diverses factures. Els motius dels informes són molt variats i en alguns casos poc clars i poc detallats. Des del PSC s'estaria agraït si poguessin accedir al detall d'informes i factures. 

El regidor Llovet diu que ara no pot explicar el detall però especifica que hi ha dos tipus de factures. Les que són de menys de 3.000 euros s'han pogut contractar directament, sense demanar tres pressupostos. És per no allargar el procediment més del necessari. Quan se superen els 3.000 euros, normalment sí es demanen els tres pressupostos. Si n'hi ha alguna que no ho fa així, és perquè s'ha acabat el contracte major i com que encara no s'ha licitat el nou, s'han de seguir emetent i pagant factures fins a la licitació nova. Aquí s'hi inclou factures de la Fira Modernista i altres. 

Com ja és habitual a les darreres sessions plenàries que tracten aquests punts, el reconeixement extrajudicial de crèdit i l'omissió de la funció interventora la voten favorablement els grups que són a Govern. Hi voten en contra els grups de l'oposició, excepte la CUP, que s'absté. 

Modificació del pressupost MC 45/2023 Crèdits Extraordinaris

El regidor Llovet explica que es tracta d'una modificació relacionada amb el camp de futbol, l'enllumenat i la compra d'uns quadres per a l'Alcaldia. Tot és per un import de 304mil euros. 

Aquest punt genera molta controvèrsia. Des dels grups de l'oposició se celebra que per fi s'arrangi la gespa del camp de futbol. On no s'està d'acord és en la despesa de 7.500 euros per a la compra de dos quadres per al despatx de l'alcalde. Primàries sí celebra que s'aposti per l'art i la cultura i que hi hagi una pinacoteca d'artistes de Canet. No ho veuen de la mateixa manera altres grups. Des de la CUP, es troba correcte que s'aposti per la cultura canetenca, però no que quedi per al despatx de l'Alcaldia. No és una forma d'acostar l'art local a la població. Hi ha temes més importants, i recurrentment el Govern es queixa que no hi ha diners per altres temes, com ara posar més punts liles a les activitats juvenils. El portaveu de la CUP tampoc troba lògic que s'hagi de votar aquesta despesa, juntament amb la remodelació del camp de futbol. Votaran favorablement però critiquen que s'hagi fet d'aquesta manera, perquè no estan d'acord amb la compra dels quadres per decorar el despatx de l'alcalde. Pel que fa al Partit Popular, el seu portaveu fa servir la paraula "esparverat", per explicar com se sent amb la despesa dels quadres pel despatx de l'alcalde (i coincidir amb el portaveu de la CUP). També manifesta que votaran a favor de la modificació pel mateix motiu que ha expressat Andreu Graupera. Critica que en un ple on s'apujaran els impostos, també s'hagi d'aprovar una despesa de 7.500 euros per decorar un despatx. Acaba el torn d'intervencions el PSC. La seva portaveu es mostra d'acord amb les intervencions de la resta de portaveus. No està d'acord amb el fet que s'inclogui a la mateixa modificació de crèdit un tema tan important i urgent com és el camp de futbol, amb la decoració del despatx. Això fa que els grups hi hagin de votar a favor, tot i estar en contra d'aquesta darrera despesa. Sí a l'aposta en art i cultura, però potser obert a tots els artistes i a l'abast de tota la població. Proposa que s'hagués pogut fer un concurs per promocionar artistes emergents i no tant emergents, però que tots participen de manera activa al municipi. Els sobta que no hi hagi diners per algunes activitats, com ara el Campionat de Cross (que costava uns 3.000 euros i es preveia que portés entre 1.000 i 1.500 persones a Canet aquella jornada), o l'homenatge a Jordi Llopart, en què l'Ajuntament va fer que el Club d'Atletisme assumís el 25% del cost amb el pretext que l'Ajuntament no tenia prou diners. I en canvi sí n'hi hagi per decorar un despatx amb quadres valorats en 7.500 euros. És una justificació molt difícil de fer i d'entendre. 

Pere Xirau explica que els quadres no estaran al despatx de l'alcalde, sinó a l'avantsala d'aquest, que és la Sala de Juntes. Pot entendre els arguments dels grups, però es decanta per la visió del regidor de Primàries, que és la de fer un reconeixement als pintors de Canet. El criteri ha estat pintors professionals, que han fet d'aquesta activitat la seva forma de vida. Com a alcalde, ha cregut que cal el reconeixement a Salvador Castellà, amb qui l'Ajuntament tenia un deute per tot el que va representar i fer per al món de la pintura en general i de l'aquarel·la en particular. En el mateix sentit cita als pintors Josep Tenas i Joan Pere Viladecans.  Xirau afegeix que encara falten noms com Anton Samarra, Conxa Ibáñez o Cristina Fonallosa. Les administracions públiques sí que tenen moltes necessitats i prioritats econòmiques, però cal també fer costat als artistes locals. Posa d'exemple França, on es té molt clar que els millors artistes són els seus. I aquest és el propòsit seu i del Govern municipal. 

El regidor Llovet explica que va en únic punt perquè les modificacions de crèdit van totes juntes, igual que hi van les transferències de crèdit, del proper punt. Pel que fa al camp de futbol, comenta que s'han fet dues inversions separades, una sobre la gespa i l'altra sobre l'enllumenat. S'ha fet per poder demanar subvencions esportives i mediambientals i d'estalvi energètic. Ho corrobora el regidor d'Esports, Joan Majó. Majó explica que la gespa actual és de l'any 2010 i feia falta una remodelació. Es canviarà tant la del camp de futbol 11, com la del camp annex petit de futbol 5. 

La modificació de crèdit s'aprova per unanimitat. 


Modificació per transferència de crèdit

La regidora de Sanitat explica que han calgut diners de forma urgent. Hi havia una partida reservada per fer una delegació de competències sobre Salut Pública al Consell Comarcal que no s'ha utilitzat i ara es fan servir aquests diners per altres assumptes. Coia Tenas comenta que el seu antecessor al càrrec era qui gestionava aquest assumpte, i que li han fet arribar que el Consell Comarcal no va estar per aquest tema i per això va quedar per fer. 

Aquí també hi ha desavinences amb l'oposició (PSC), que demana, amb les xifres a la mà, aclariments sobre a què es destinaran els diners i què no es farà. Respon la regidora que seran plantes i elements que s'han de reposar, i reparacions que s'han hagut de fer i s'han de pagar. També cubells i adhesius, que se n'han de fer més perquè l'Ajuntament farà una nova campanya per donar cubells d'orgànica. Una part anirà a fer campanyes de publicitat i propaganda de campanyes de conscienciació. El que falta per aclarir ho faran arribar a l'oposició. 

El PSC recrimina que es digui que no es van delegar competències per culpa del Consell Comarcal, perquè sap de font directa del propi Consell, que va ser l'Ajuntament qui no va retornar signada la proposta de delegació. La regidora Tenas reitera que ella fa poc que és a l'Ajuntament i explica el que li han transmès.

Aquest punt s'aprova per 13 vots a favor i 4 abstencions del grup del PSC. 

Ordenances Fiscals 2024

El regidor d'Hisenda explica que aquesta és l'aprovació provisional. Aquests imports són els que després permeten elaborar el Pressupost de l'Ajuntament. 

Llovet explica que només es modifiquen dues ordenances. Una és la número 11, que tindrà una petita modificació en un apartat perquè s'ha traspassat a l'Oficina de Recaptació i Gestió Tributària de la Diputació (ORGT). L'altra és l'Impost de Béns Immobles (IBI), que passa de 0.804 a 100% de gravamen. Com que és una taxa que genera interès, l'explica més detalladament. Els ajuntaments tenen un problema molt greu d'assignació pressupostària dins dels pressupostos del país i de l'estat. Per això, els ajuntaments i els ens supramunicipals que els engloben, com l'ACM (Associació Catalana de Municipis), demanen urgentment una assignació més alta pressupostària. Els ajuntaments ofereixen serveis i aquests tenen un cost. Per això, diu Llovet, s'ha d'augmentar l'IBI a la ciutadania. Amb l'inici de la democràcia es va dir que s'assignaria un 25% als ajuntaments, però no s'ha arribat a fer efectiu mai. I la ciutadania vol que l'administració més propera, que és l'Ajuntament, els gestioni un seguit de serveis que la llei estatal no contempla que hagi de ser així. Això fa que els ajuntaments donin uns serveis superiors al que la llei els assigna. I els serveis tenen un cost. D'aquí que s'hagi d'augmentar l'IBI l'any que ve.
Llovet continua la seva argumentació, explicant que els darrers anys l'Ajuntament ha patit dues baixades d'ingressos importants. Un és l'autopista i l'altre, la plusvàlua. No hi ha ingressos per aquests conceptes o són molt baixos.
Com a despeses, hi ha l'augment de sou dels funcionaris i també la Valoració de Llocs de Treball dels treballadors públics, perquè tinguessin un sou digne. Aquesta és una part molt important de les despeses de l'Ajuntament.
També hi ha un augment vinculat amb el cost dels contractes públics. Així com la pujada del cost de llum i gas.
La reducció de despesa de totes les regidories al Pressupost per a l'any que ve, es farà en part per paliar aquesta manca d'ingressos. 

Aquest impost s'apujarà a Canet el proper any un 8% 

Al torn d'intervencions, Jordi Castellà diu que ha de votar en contra, perquè al seu programa van dir que no apujarien els impostos. Tenim més dèficit fiscal que pressupost. Carrega contra l'Estat i diu els municipis catalans s'haurien de negar a pujar impostos. 

Andreu Graupera recorda un Ple de fa temps, en el qual ja es va debatre l'augment de l'IBI per part del Govern. L'augment no hauria de recaure en les classes populars i menys en el tema de l'habitatge. Proposen crear un impost que operi els grans operadors postals, enlloc d'ofegar les classes treballadores. Estan a favor de l'augment de sou dels treballadors públics perquè han perdut poder adquisitiu. Manifesta que votaran en contra d'aquest punt. 

Albert Martínez comprèn la tensió fiscal que té l'Ajuntament, però un 8% ho troba exagerat. També votaran en contra. 

Marian Gómez diu que l'IBI s'ha anat apujant cada any els darrers anys. El seu grup l'any passat ja va proposar el que torna a proposar aquest any. Cita una notícia de l'any 2021 sobre una iniciativa de Mataró per reduir els pisos buits. Ho posa d'exemple. Entén que augmenti la despesa i que la vida pugi més que el que ho fan els sous. Però es pot ser enginyós amb propostes com la de l'Ajuntament de Mataró i no carregar encara més a la ciutadania amb els impostos. Gravar els pisos buits, dona més pisos per llogar i millora la qualitat de vida del municipi. 

Llovet els respon reiterant la necessitat d'un millor finançament per als municipis. Posa d'exemple altres ajuntaments, com Pineda, que augmenta l'IBI un 25%. Esmenta Mataró dient que augmenta un 19% els residus i un 7% l'IBI, per tant, tant bé no els ha anat la iniciativa dels pisos buits. També cita Castelldefels, que ha augmentat més d'un 9%.  Canet no pot donar un servei digne, si no es rep l'ingrés estatal que necessita. Per això s'han d'augmentar els impostos. 

Els regidors de l'oposició reiteren per la seva banda, que es poden trobar altres solucions i no apujar els impostos a la població de Canet. 

S'aprova per 10 vots a favor (Govern) i 7 en contra (oposició)

Preus Públics 

El regidor d'Hisenda destaca la supressió d'un preu públic de Promoció Econòmica i un canvi en un preu de l'Escola Bressol, per un servei que el paguen directament les famílies, com ara el servei de piscina. 

El PSC proposa, com a solució, que es pagui en funció dels ingressos de les famílies. D'aquesta manera no s'haurà d'augmentar tant aquests preus públics per a les famílies. Posen d'exemple el municipi veí d'Arenys de Mar. 

Rosabel Madrid explica que ella voldria que l'Escola Bressol fos gratuïta. Però hi ha despeses. I els números han de sortir. Es va estar a punt de prescindir d'aquest servei de piscina. Però es va considerar que s'havia de mantenir. I es va informar a les famílies que hi hauria una pujada de cara al gener de 2024. Està d'acord amb el PSC a buscar solucions i afirma que es treballa per aconseguir-ho. 

S'aprova per 10 vots a favor (Govern) i 5 en contra (PSC i CUP) i 2 abstencions (PP i Primàries).
2. Secretaria Aprovació nomenament d'interventor tècnic del contracte de gestió del servei de subministrament d’aigua potable a domicili

Al juny de 2025 s'acaba la concessió del servei d'aigua. 2 anys abans cal designar un interventor tècnic perquè reculli dades de com s'ha fet la gestió durant aquests 20 anys. Serà l'enginyera municipal. Ara l'Ajuntament farà una auditoria a l'empresa per veure com està la xarxa i el servei. 

Tots els grups estan d'acord amb aquesta intervenció tècnica. 

S'aprova per unanimitat

Aprovació adhesió al Sistema estatal de contractació centralitzada

L'Ajuntament se suma a una plataforma estatal que estalviarà a la institució fer tot el procediment de determinats expedients i contractes. 

S'aprova per 16 vots a favor i una abstenció del regidor de la CUP. 



  3. Recursos Humans Aprovació de l'increment addicional del 0,5% de les retribucions dels empleats públics de l'Ajuntament de Canet de Mar 

Ho explica la regidora de Règim Intern. S'ha negociat amb el Comitè d'empresa i tindrà efectes a partir de l'1 de gener de 2023. 

Tres regidors han abandonat el ple en aquest punt i no són presents a la votació. La resta ho fan per unanimitat. 

4. Urbanisme Aprovació inicial del projecte executiu per a la renovació de gespa artificial del camp de futbol de Canet de Mar i substitució d'un tram de canonada per al subministrament del dipòsit d'aigua, situat al carrer Misericòrdia, s/n, del terme municipal de Canet de Mar

Aprovació inicial del Projecte executiu per a la renovació de l’enllumenat del camp de futbol 11 de Canet de Mar

Tots els grups hi estan d'acord. Unanimitat doncs en la votació. 


 Punts d'urgència Els punts d'urgència són qüestions que no han pogut entrar a temps a la convocatòria, però que per la seva importància, se sotmeten al Ple. Primer s'ha de votar sempre la urgència per poder-los debatre i després ja es poden exposar i votar. 

Hi ha 4 punts d'urgència. 

Primer 3 punts que afecten la Fundació Els Garrofers 

- Modificació de crèdit. Ho explica el regidor d'Hisenda. Aquest és un intent de resoldre definitivament la problemàtica amb la Fundació i el servei que dona. El Govern vol resoldre-ho i buscar-li la millor sortida.
S'ha constituït un nou Patronat. S'ha contactat amb els departaments de Drets Socials i de Justícia perquè assessorin sobre la millor manera de resoldre-ho. També hi ha una empresa que porta el dia a dia i se li ha demanat un Pla de Viabilitat.
Ara el Patronat ha demanat que l'Ajuntament resolgui el tema econòmic i es liquidi la pòlissa de crèdit que els manté endeutats.

Des de Primàries celebren que finalment hagi arribat el Pla de Viabilitat que tant van demanar. Es posa de manifest que cal un sanejament i una inversió perquè sigui sostenible i pugui viure molts anys. 

També ho fa el PP, que felicita el Patronat per la feina feta. 

El PSC dona les xifres d'aquesta operació. 650mil euros que es porten a aprovació en aquest punt, i que tenen a veure amb la liquidació de la pòlissa i 300mil euros, que es tractaran al punt següent del Ple. Posen de manifest que s'ha d'investigar a fons perquè s'ha arribat en aquesta situació tant greu. Demanen concreció per com es gestionarà el futur. I recorden que, es faci el que es faci, és el Ple l'òrgan que té la última paraula. 

L'alcalde respon que n'és plenament conscient i que en tot cas, en un futur es valorarà aquesta investigació a fons. 

- Modificació de crèdit. Una segona modificació de crèdit amb aportació extraordinària. S'aporten 300mil euros que ha demanat el Patronat després de fer un estudi de les despeses del tercer trimestre. No es transfereixen de cop, sinó que es deixen en reserva per quan facin falta. 

- Addenda al contracte programa amb la Fundació, on s'afegeixen els dos acords presos amb les modificacions de crèdit. 

Unanimitat del Ple en aquests punts sobre la Fundació Els Garrofers. 

Conveni sobre Mobilitat Internacional Jove 2023-2027

Aquest punt l'explica la regidora de Joventut. Es tracta d'un conveni que ja va aprovar el Ple al juliol. Ara a l'octubre, el Consell Comarcal ha inclòs una nova clàusula al conveni i per això s'ha d'aprovar de nou. 

Primàries s'abstindrà perquè els ha arribat massa tard la informació. 

El PP hi votarà en contra. 

La resta de càrrecs hi voten a favor. 


 Precs i preguntes Com que aquest és un ple ordinari, hi ha el torn de precs i preguntes que fan els grups de l'oposició al Govern. 

Preguntes del grup municipal Millorem Canet Primàries 

1. Avui la Ceac, assabentada de la sentència del TSJC d'anul·lació del POUM, vol saber quin és l'estat actual del POUM?

2. Si ara que el POUM ha caigut, és legal continuar els planejaments de reparcel·lació i urbanització, no l’execució, es pot fer un informe jurídic municipal en 30 dies?

Les respon totes dues el regidor d'Urbanisme. Explica de nou que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha anul·lat el POUM de Canet, per insuficiència d'un dels Plans que aquest havia d'incloure, en concret el de perspectiva de gènere. La Generalitat i l'Ajuntament han presentat aquest juliol de 2023, un recurs de cassació a aquesta resolució del TSJC. Se'ls ha informat que en un període de mig any se sabrà si s'admet o no a tràmit. És un cas molt excepcional i per això es creu que sí s'admetrà a tràmit. 

Mentre no hi hagi sentència ferma, el POUM és el planejament vigent. Però cal anar en compte. És poden seguir donant llicències d'obres però els Plans d'actuació urbanística (PAU) hauran d'esperar-se a saber si s'admet o no el recurs presentat. No hi pot haver un informe jurídic municipal en 30 dies com es demana des de l'oposició. S'ha parlat i es parla amb advocats experts en la matèria, que són els que estan assessorant. 

3. Els veïns alerten que avui han vist al passeig de la Misericòrdia i d'altres indrets altres dies a persones rentant-se el cos a les fonts públiques (en algun cas, de cos nu). Com pensa actuar l'equip de govern davant d'aquesta situació?

Respon la regidora de Seguretat Ciutadana, Àngels Isart. Esmenta l'Ordenança de Civisme. Banyar-se a les fonts públiques és una infracció, com també llençar-hi productes. La Policia Local actua quan ho detecta. Altra tema és si aquestes persones són solvents si se'ls sanciona. Però s'hi intervé. 

La regidora Marian Gómez explica que es tracta, majoritàriament de persones okupes. Demana si la infracció és recurrent, si es pot intervenir d'una altra manera.  Andreu Graupera diu que s'ha de fer extensiu a població vulnerable i no només a un grup concret. L'alcade també manifesta que portar els animals a beure a les fonts públiques no ho fa només aquest col·lectiu okupa

4. Avui els voluntaris de la gatera ens pregunten per si l'Ajuntament està disposat a col·laborar amb l'alimentació i l'esterilització de la gateta i les colònies ferals? O tot ha de recaure en els voluntaris?

Respon la regidora de Sanitat, Coia Tenas. Cal diferenciar dues tipologies de voluntaris. Els que porten la gatera d'una banda i de l'altra les alimentadores de gats que controlen les colònies ferals. La regidora hi ha contactat només d'entrar al Govern. Hi ha dos voluntaris del seu grup polític que treballen amb ella en aquest tema. Hi ha convenis amb veterinaris de Canet per poder anar a esterilitzar els animals.
Totes disposen de menjar que se'ls distribueix, tant la gatera com les alimentadores. Hi ha diàleg continu i la regidora hi està al sobre. 

Jordi Castellà agraeix que s'hagi canviat en aquest assumpte respecte el Mandat anterior. 

Preguntes del grup municipal de la CUP

1. Segons l’informe municipal (INDI_MHAB) redactat l'any 2022 per la Diputació de Barcelona, a Canet de Mar hi tenim 272 habitatges d’ús turístic (HUT). Cal destacar, també, que en el mateix informe és recull que els pisos de lloguer turístic han augmentat gairebé un 200% en els últims 5 anys. És per aquest motiu que ens agradaria conèixer, si el govern municipal disposa d'algun pla estratègic per avaluar l’impacte d’aquest creixement desmesurat que redueix significativament el parc de lloguer d’habitatge permanent i deriva en l’augment del cost de vida de les nostres habitants, alhora, de si disposem d'algun procediment censal actiu per a poder verificar aquesta xifra (272 habitatges), així com, si tenim coneixement d'HUT no declarats en legalitat operant al nostre municipi

Respon la regidora de Promoció Econòmica, Mònica Ventura. Els habitatges d'ús turístic els regula la Generalitat. Si s'ha apujat molt, és perquè la gent ho deu sol·licitar molt. S'ha comentat al Govern sobre l'opció de crear un Pla estratègic per avaluar l'impacte i no es té clar si tot l'habitatge d'ús turístic sigui per aquesta finalitat. Es podria plantejar a la llarga però ara per ara falta més informació.

El regidor Graupera reitera que demanen un cens. Perquè l'Ajuntament cobra una taxa i per tant hauria de tenir-los comptabilitzats. 

Ventura li diu que el cens hi és i ja li faran arribar. 

2. Pensa el govern actual crear per fi una oficina d’habitatge dedicada en part a avaluar i regular el sector HUT i les altres variants que afecten al dret bàsic de l’accés a vivenda al nostre municipi?

Raquel Serra, com a responsable d'Habitatge respon. Tenim una Oficina d'Habitatge delegada a través d'un conveni. ES per aprovar l'habitatge a Canet. El que fa és assessorar ciutadans i ciutadanes. Reconeix que no es fa promoció d'habitatge i aquest Equip de Govern ho té en compte i es veurà reflectit i ho explicaran quan portin a aprovació el Pressupost 2024. Perquè l'Ajuntament vol contractar un tècnic d'habitatge. No per treure l'Oficina no, sinó per fer promoció i moure la borsa de lloguer d'habitatge i que siguin a preus assequibles o habitatges socials. Serra diu que s'intentarà de totes totes, que l'oposició aprovi els pressupostos per l'any que ve. 

Graupera li diu que comptin amb ells si serà així. 

3. Actualment tenim el consell d'infants, que va duent el seu projecte endavant, però ens preguntem pel consell de joves, d'adolescents i de la gent gran, per quan estan previstos?

La regidora de Joventut, Rosabel Madrid respon amb una crida a la Constitució del Consell d'Infants que es farà el 19 de novembre (la regidora al Ple es confon i diu desembre). Fa una extensa explicació del Consell i de tot el que faran amb referència als pressupostos participatius. I diu que tant de bo en acabar aquest Mandat, hi hagi el d'adolescents. Abans no ho veu possible. 

La regidora de Gent Gran, diu que ho té tot redactat, però que no serà efectiu fins a la primavera que ve. 

4. Quina periodicitat es contempla per la convocatòria dels diferents consells municipals?

Graupera en llegir la pregunta afegeix si hi haurà més diners pels consells municipals al 2024

L'alcalde li diu que no sap respondre-li sobre el tema econòmic. Respecte a la periodicitat, no n'hi ha d'establerta. Seria recomanable un per any, però la seva finalitat és informar i sempre és en funció de les necessitats i demanda. Reconeix que seria bo una trobada com a mínim anual. 

Graupera diu que n'hi ha que no s'han convocat mai, com ara el d'Esports. L'alcalde li diu que això ha estat fins al dia d'avui perquè el regidor actual té intenció de fer-ho. 


PREC:  per ser un poble mes ecològic vinculat amb la recollida selectiva, preguem que les papereres de cartró per esdeveniments, fossin de diferents colors per tal de fer mes fàcil col·locar cada cosa al seu lloc. 

La regidora de Medi Ambient ho agraiex i diu que també hi han pensat. Des que ha entrat com a regidora ho ha vist. Així va començar a fer-ho durant la Fira Modernista. Va tenir també dos informadors ambientals amb paradeta inclosa per recollir idees i suggeriments de la població sobre aquest tema. Ho ha comentat amb les àrees perquè cada vegada que hi hagi un esdeveniment es tingui en compte que hi ha paperes de diferents colors i contenidors a la seva disposició.   

Preguntes del grup municipal del PSC

1. Pregunta urgent pel ple municipal. En representació al grup municipal AraCanet - PSC: L'any passat els veïns dels pisos de protecció oficial de Visoren, van tenir diverses problemàtiques amb pujades abusives dels preus del gas. Després d'algunes reunions (entre ajuntaments i veïns de pisos de protecció oficial també gestionats per Visoren/Sermavi, d'altres municipis) i d'una gran pressió mediàtica de diversos mitjans de comunicació, es va aconseguir aturar la pujada, fins que no s'arribés a un acord entre ajuntament i Visoren/Sermavi, on prèviament s'estudiés el valor del gas i el seu increment, demanant una factura detallada diària de cadascun dels veïns i on hi hagués criteris raonables que fessin plausibles la pujada del preu del kw. (per a més informació adjunto Burofax dels veïns per posar en context). Ara, els veïns de visoren es troben que el passat 29 de setembre, reben una comunicació de Visoren informant que el preu del kw/h passa a ser de 0,079 kw/h a 0,226€ kw/h ja a aquesta factura d'octubre, al·legant que aquest és el
preu que han acordat amb l'Ajuntament en una reunió el passat 8 de juny. I que de cara a 2024, es dirien quines són les noves tarifes. Tenint en compte el que suposa aquest increment, que està molt lluny del preu que està estipulat ara al mercat que ronda els 0.04 o 0.08 kw /h., en altres companyies convencionals, els veïns dels pisos de protecció oficial es troben en una problemàtica de fer front a
aquests preus abusius, tenint en compte que ja va passar el passat hivern i van arribar a haver-hi factures de fins a 2000 euros de gas, en alguns veïns, cosa totalment desproporcionada, tenint en compte que són pisos de 40 m2 i recordem que són de protecció oficial. Amb aquesta problemàtica al davant, vaig enviar un email a la senyora Raquel Serra, regidora d'habitatge, per preguntar-li el que vull exposar i reclamar ara, ja que fins el dia d'avui, 20 dies després no he tingut resposta: És veritat que l'Ajuntament de Canet de Mar va parlar amb Visoren / Sermavi el passat 8 de juny per estipular els nous preus del gas? Si és així, quins criteris s'han establert per fixar aquests preus tenint en compte que estan molt lluny del que marca el preu del mercat i que són pisos de protecció oficial? Quina solució pot haver-hi al respecte? Hi ha 25 pisos i famílies preocupades per veure com afrontaran ja aquesta factura del mes d'octubre, i per això és de total urgència. 

La regidora Raquel Serra fa unes explicacions sobre el tema, que podeu escoltar directament a la retransmissió del Ple. Diu que al 2024 hi haurà diners destinats al tema d'habitatge per millorar tot el que ara per ara falla o no està prou clar. Es compromet a treballar-hi i implica altres àrees com Serveis Socials, Consum o Participació. Està segura que en algun moment es treurà l'aigua clara dels assumptes que pregunten des del PSC. 

2. Per sentència de data 22/05/2023 de la SECCIÓ SEGONA DE LA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA , en el recurs ordinari núm. 563/2019, contra el DEPARTAMENT DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT i l' AJUNTAMENT DE CANET DE MAR es va declarar la nul·litat del POUM de Canet de Mar per insuficiència d'avaluació de l'impacte de l'ordenació urbanística en funció del gènere i respecte a determinats col·lectius socials. Contra la mateixa es podia deduir recurs de cassació a través de la Sala davant del Tribunal Suprem. Es demana s'informi amb detall de l'estat actual d'aquest recurs de cassació i quina previssió temporal existeix sobre la seva admissió a tràmit i en aquest cas quina previssió temporal existeix per a la resolució del recurs.

3.-En relació amb aquest procediment quina previssió té el govern d'actuacions a realitzar en el cas de que no s'admeti a tràmit el recurs o s'acordi desestimar aquest definitivament, quedant ferma la decissió de declaració de nul.litat del POUM?

4.-Mentra es tramita aquest recurs quina normativa urbanística s'aplicarà: el POUM o les Normes Subsidiàries i com afecta aquesta situació als actuals programes d'actuació urbanística previstos o que estaven en marxa i com afecta aquesta situació a l'aplicació , en general, de la normativa urbanística per part de l'Ajuntament? I com es pensa informar d'aquesta situació del POUM públicament?

El regidor d'Urbanisme reitera l'explicació que ha fet anteriorment. Repeteix que els han dit que si s'admet a tràmit, es crearà jurisprudència al respecte i llavors el Tribunal Suprem pot tardar entre 3 ó 4 anys a resoldre. Si no d'admet a tràmit el recurs de l'Ajuntament, queda desestimat i la nul·litat del POUM serà ferma. Això vol dir que el POUM no haurà existit mai i tornarem a regir-nos per les Normes Subsidiàries. Llovet diu que per ell, això serà un desastre. Afectarà façana litoral, la zona del futur Bon Preu, que podrà tenir més pisos, el Club Vela no es podria enderrocar, tampoc fer-se el parc davant de la Residència Guillem Mas ni més passeig a la zona marítima. A la zona Pulligan es poden incrementar enormement els pisos a construir-hi, fins a 450 pisos, que són els que va signar l'alcalde Mas i el propietari de la Pulligan abans del POUM. Ens quedaríem sense segon institut, sense molts pisos de protecció oficial ...

Ara les llicències s'apliquen segons el POUM perquè són molt iguals que les Normes Subsidiàries. El que no es pot aplicar són els PAU (plans d'adequació urbanística), perquè sí que hi ha un canvi urbanístic important. 

Si s'admet a tràmit el recurs de cassació, l'Ajuntament tindrà uns tres anys de marge per desenvolupar aquests PAU que ara estan aturats. Llavors encara que el POUM finalment s'anul·li, el que s'hagi anat desenvoupant no es podrà anul·lar. 

Prec, aclariment i pregunta:

La portaveu del PSC lamenta el to despectiu i reiterat del regidor Llovet cap a l'època de l'alcalde Joaquim Mas i els recorden que el PSC va governar amb ERC durant aquella època. Els acords de Govern es prenen com a Govern, no com a partit. 

Llovet diu que se'l coneix per parlar clar. Ha fet esment a un conveni que va signar el sr Mas quan era alcalde abans del POUM sobre la zona Pulligan. Creu recordar que quan es va signar ERC no era al Govern. 

D'altra banda, com a pregunta d'urgència, explica que la població estaà espandata per l'augment de robatoris els darrers dies a comerços, carrers i cases. Entenen que per temes de seguretat no es pugui donar molt de detall, però demana si se'ls pot donar alguna informació per tranquil·litzar la població. Àngels Isart confirma que hi ha hagut robatoris i que s'està en mans de la policia científica dels Mossos. 

Miguel Borrego respon que la informació del POUM es objectiva, si no és té en compte els comentaris sobre l'Alcaldia del sr. Mas. El tema és de gravetat per les conseqüències que pot tenir la nul·litat del POUM. A nivell d'informació pública, Borrego demana què s'ha pensat fer i com es transmetrà aquest fet a la població. 

Lluís Llovet explica que el Govern va donar la notícia i està publicada al web municipal (aclarim des de Comunicació que al web no s'ha publicat aquesta informació), a banda d'explicar-ho públicament als plens i també directament als grups de l'oposició. També s'estan fent reunions amb els afectats i els responsables dels PAU's que ja s'estaven desenvolupant. 


 

L'alcalde Pere Xirau, abans de tancar la sessió, recorda que al despatx d'Alcaldia ha fet menció a una declaració institucional sobre el tema de la llengua catalana a les escoles. Emplaça a tots els grups a parlar-ne i a ser capaços, tal i com estableix el Reglament Orgànic Municipal (ROM), de ser una declaració institucional que compti amb el suport de tots els grups.

Al Ple d'avui, la CUP havia presentat una proposta de declaració institucional i el PP una moció, sobre el conflicte entre Israel i Hammas. Agraeix als regidors Graupera i Martínez que hagin acceptat ajornar-les per fer-ne una de consensuada i conjunta de tots els grups. Graupera puntualitza que la seva declaració no era sobre la guerra, sinó de suport al poble palestí. 

Pere Xirau dona per acabat el Ple desitjant a tots una bona diada de Tots Sants. 


Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.

És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació. 

les cròniques del Ple

^