
Un Ple que comença uns minuts més tard de les 18.30. Presideix l'alcalde Pere Xirau. Hi són presents els 17 càrrecs electes que conformen el plenari.
Principals temes tractats:
Recursos Humans i Organització
Comença el Ple l'alcalde, llegint un comunicat publicat avui mateix, sobre la resolució del Tribunal de Cuentas, que arxiva les actuacions relatives als reconeixements extrajudicials de crèdit i a les retribucions de la Policia Local en no apreciar cap perjudici als fons públics municipals. El TC manifesta que els serveis i subministraments investigats van ser efectivament prestats per l'Ajuntament i responien a necessitats reals del municipi. També que van ser rebuts correctament i es van abonar imports ajustats al valor de mercat. Així mateix, el TC constata que els conceptes retributius abonats al personal de la Policia Local corresponien a serveis efectivament prestats, estaven previstos en els acords de personal vigents i tenien cobertura pressupostària.
Intervé la portaveu del grup del PSC però el seu micròfon no és obert i no queda enregistrat el so de la seva intervenció. Sol·licita poder veure la resolució, abans de fer valoracions polítiques.
Li respon la regidora de Règim Intern, Àngels Isart, manifestant que no hi ha hagut irregularitats i que ara, amb aquesta resolució, ha quedat totalment demostrat.
També demana la paraula el portaveu d'ERC, Lluís Llovet, que detalla costos i procediments del funcionament econòmic de facturació i contractació. Ha explicat el que ha suposat pels treballadors municipals, aquesta justificació. Han estat 1.500 pàgines que s'han presentat al Tribunal de Cuentas. Una feina molt important que s'ha dut a terme havent de complir els terminis. El TC ha resolt que no s'han malversat diners públics, ni s'han fet factures falses. És cert que l'Ajuntament voldria tenir més capacitat de licitació. Però el funcionament del procediment administratiu d'Intervenció és transparent i eficient.
El debat ha estat tens i ha continuat durant aquest inici de Ple. El podeu escoltar els primers tres quarts d'hora de la retransmissió de la sessió.
---------
Al Ple s'ha donat compte d'altres temes:
Destaquem el Decret d'Alcaldia núm. 2026/1260, de data 29 de maig de 2026, pel qual es resol no presentar al·legacions en el tràmit d'audiència concedit per la Comissió Territorial d'Urbanisme de l'Arc Metropolità de Barcelona i sol·licitar la continuació de la tramitació de l'expedient de les Normes de planejament urbanístic (NPU) de Canet de Mar.
L'explica el regidor d'Urbanisme, Lluís Llovet. Té a veure amb les Normes que són d'aplicació entre l'anul·lació del POUM i l'elaboració i aprovació d'un nou Pla d'Odenació Urbanísitica. Es proposa l'aprovació d'un Text Refós, que és el que se sotmetrà a votació més endavant en aquest Ple.
El planejament urbanístic centra bona part dels debats generats als diferents punts del Ple. El regidor Llovet ho ha anat explicant, responent i detallant durant tota la sessió.
En aquesta ocasió, podeu escoltar els electes a partir del minut 45 de la retransmissió del Ple.
També s'ha donat compte del Decret d'Alcaldia núm. 2026/1266, de data 1 de juny de 2026, relatiu a l’aprovació de la formalització del Pla d’Acció de l’exercici 2025 de l’Ajuntament de Canet de Mar. És un informe que proposa millores perquè l'administració funcioni de manera més eficient. Hi ha per exemple, la digitalització de tots els expedients antics per poder-los consultar a través de mitjans electrònics.
Aprovació de les factures mitjançant el Reconeixement extrajudicial de crèdits (REC 05/2026) de l’Ajuntament de Canet de Mar
Aprovació de factures que no han seguit el procediment correcte. Com que hi ha omissió de la funció interventora, se sotmeten a votació del Ple. Podeu veure el debat generat en aquest punt a partir del minut 1h 04' de la retransmissió.
S'aprova amb els vots favorables dels grups de Govern (9), voten en contra la resta de regidors i regidores (7) i s'absté el regidor de la CUP.

Aprovació de la sol·licitud de la nova denominació del Centre d’Atenció Primària CAP de Canet de Mar amb el nom del Dr. Antoni Beltran i Fontanals
És voluntat d'aquest govern fer un reconeixement del doctor de família i de capçalera de molts canetencs durant gairebé 50 anys. L'alcalde llegeix el document justificatiu d'aquesta proposta. Podeu escoltar-lo a ell, així com les intervencions de la resta d'electes, a partir d'1 h. 32' de la retransmissió del Ple.
S'aprova per unanimitat dels 16 càrrecs presents, ja que la regidora del PSC Arena Almada ha abandonat la sala.
Incoació dels tràmits per a la concessió de medalles d’or, d’acord amb allò que estableix el Reglament d’Honors i Distincions de Canet de Mar.
L'alcalde explica que es prepara aquest expedient, que hi haurà una comissió encapçalada pel regidor de Cultura i actuarà com a secretària la pròpia de la corporació. Hi haurà representants de les diferents formacions polítiques. La regidora No Adscrita Mònica Ventura demana si en podrà formar part, tot i no formar part de cap formació política amb representació municipal. L'alcalde diu que es consultarà el reglament, però que no té cap inconvenient en que així sigui.
S'aprova també per unanimitat dels càrrecs presents al Ple.

Aprovació del Text refós de les Normes de Planejament Urbanístic de Canet de Mar
Com explica el regidor d'Urbanisme, es porta al Ple aquest text que recull el que hi havia inicialment al text de les normes, amb les aportacions que han fet els darrers mesos organismes com la OTA (Oficina territorial ambiental) o la Comissió Territorial d'Urbanisme.
Des de l'oposició hi ha opinions a favor i en contra. Es plantegen dubtes i es reitera la petició d'informació prèvia per poder-hi participar activament. El regidor Llovet els fa tots els aclariments.
Podeu veure el debat del punt a partir del minut 1h 50' de la retransmissió del Ple.
El Text refós s'aprova amb els vots favorables dels grups del Govern més el regidor del PP i la regidora Beatriz Oller (11). Voten en contra la resta d'electes (4), excepte la regidora Mònica Ventura, que s'absté.

Aprovació de les festes locals per l’any 2027 de Canet de Mar
L'any que ve, seran dies festius a la localitat el dimarts 29 de juny, dia de Sant Pere i dimecres 8 de setembre de 2027.
Aprovades per unanimitat dels 14 regidors presents, ja que no es troben a la Sala els regidors Martínez i Castellà.

Aprovació de la modificació de les bases per a la concessió d'ajuts per a activitats extraescolars i complementàries de l’Ajuntament de Canet de Mar.
Tràmit administratiu que defensa la regidora d'Educació, Rosabel Madrid. Punt que podeu escoltar a partir del moment 2h 12' de la retransmissió del Ple. Són uns ajuts que es consoliden i es milloren alguns aspectes, que s'han anat valorant després del temps que ja fa que es donen aquests ajuts. La modificació contempla, entre d'altres punts, una ampliació d'activitats subvencionables, perquè també hi puguin optar entitats del municipi; la inclusió de situacions sobrevingudes, que facin necessari optar a la subvenció; s'augmenta l'import de referència de 500 a 600 euros; i es poden subvencionar fins a dues activitats per infant. D'altra banda, la tramitació administrativa s'ha simplificat.
La modificació s'aprova per 15 vots a favor, amb l'abstenció del regidor del PP.

En aquest Ple es porten a votació dos punts d'urgència:
Aportació 2025 Fundació Garrofers
El regidor d'Hisenda explica que es tracta de la revocació d'una aportació que l'Ajuntament fa a la Fundació Garrofers. L'Ajuntament cada any ha ajudat a equilibrar els comptes de la Fundació. Al 2025 va ser necessari aportar-hi poc més de 24mil euros per a l'equilibri entre ingressos i despeses. Però al finalitzar l'any i fer el recompte del pressupost, la Fundació tenia un superàvit i podien assumir ells mateixos la quantitat aportada per l'Ajuntament. Ara es revoca doncs l'aportació, que retorna a l'Ajuntament.
Aquest punt el podeu seguir directament a partir del minut 2h.50' de la retransmissió del Ple.
El punt s'aprova per unanimitat dels càrrecs presents (16).
Modificació del Pressupost 21/2026 - aplicació superàvit 2025
Es modifica el pressupost per aplicar el superàvit que hi ha hagut l'any 2025. Aquest superàvit es destinarà, d'una banda, a l'amortització de préstecs existents i de l'altra a rebaixar la quantitat que estava prevista demanar en préstec aquest any. Tot això suposa una reducció de 3milions 57mil euros.
El punt s'aprova també per unanimitat dels càrrecs presents (16).

Podeu escoltar aquest punt de l'ordre del dia a partir del moment 2h.40' de la retransmissió del Ple
Preguntes del grup municipal Millorem Canet
1) Davant les recents desocupacions del sector de la Pulligan, el GM de Millorem Canet Primàries vol fer la següent pregunta:
A)- L'Ajuntament té previst protegir els elements catalogats d'interès local als diferents edificis de la Pulligan, facilitant la rehabilitació, abans que l’enderroc d’un edifici, si no està en estat ruïnós?
Respon afirmativament el regidor Lluís Llovet. Recorda que hi ha un catàleg d'edificis protegits. En el cas de la nau que s'ha tirat a terra, no forma part del catàleg. Sí ho estan altres elements, com el que es coneix com "la catedral" o l'edifici de la "fàbrica de les capses" i altres elements menors. Aquests seran protegits. Recorda que estan en mans privades i es va veient com es degraden. Caldrà alguna intervenció judicial per evitar la seva ruïna.
2) Davant la possible aprovació de les Normes urbanístiques provisionals per la Generalitat de Catalunya i el seu possible desenvolupament, volem fer les següents preguntes:
A) Quan es tanqui l’aparcament de la Carbonella per desenvolupar l'habitatge previst, a on podran aparcar els veïns i visitants de Canet de forma cèntrica i gratuïta?
Llovet manifesta que Canet és l'únic municipi de la zona que tingui l'estacionament al centre gratuït. Està complicat el que planteja Millorem Canet. El Planejament urbanístic dels darrers 40 anys ha estat nefast. S'han desenvolupat zones urbanístiques i no s'han previst espais d'estacionament a la zona centre. Tot i així, s'intenta trobar petits espais. Avança que s'estan fent passos per comprar un espai a la riera del Pinar d'uns 600 metres quadrats i destinar-los a aparcament. Recorda que hi ha un projecte per fer unes 50-60 places d'estacionament a la plaça Manén. I amb l'expropiació de la Pulligan es podrien fer moltes més accions en aquest sentit.
B) Quan tinguin les normés aprovades impulsaran la construcció del nou institut a l'actual finca agrícola dels ametllers, tot i afectar els connectors ecològics, els espais agrícoles i forestals, que fan de límit de la zona urbanitzada amenaçant la biodiversitat de Canet?
Llovet respon que tots els punts de vista són raonables. Tot i així, defensa la posició del Govern mostrant un plànol de tota la zona de Canet on es preveu ubicar el segon institut, on hi apareix la Deixalleria i l'autopista. Hi assenyala la falta de connexió entre aquesta zona i altres del terme municipal. Amb l'operació de cessió proposada, serà possible que hi hagi una anella verda que permetrà que la fauna del poble pugui anar d'un costat a l'altre sense passar per l'autopista. Per tant, no es treuen connectors, sinó que se'n crea un de nou.
3) Davant la preocupació de molts veïns de la Riera Lledoners per la possibilitat de forts ruixats com els de la Dana de València, producte del canvi climàtic:
A) Teniu prevista alguna actuació abans d'acabar el mandat per desviar les aigües pluvials de la Riera Lledoners, que encara resta sense canalització?
També respon el regidor d'Urbanisme. És una riera que al seu moment, quan es van soterrar les altres rieres, ja presentava informes tècnics que manifestaven que no era possible posar-hi un calaix soterrrat per al pas de l'aigua. Sobretot no es pot fer perquè hi ha dos trams molt estrets que no ho fan possible.
Llovet diu que hi ha dues opcions per solventar-ho, expropiar les propietats dels veïns amb habitatges en aquests espais més estrets o buscar alternatives. Però l'alternativa en cap cas pot ser desviar la canalització.
En aquests moments hi ha dos projectes executius fets per la Diputació i per l'ACA (Agència Catalana de l'Aigua) i s'està treballant en un tercer. Això suposarà inversions importants. Explica que hi ha tres fases, pels tres punts de la riera on es vol actuar. Cada punt té les seves particularitats. Bàsicament són filtracions perquè el terreny recuperi l'aigua i es redueixi el cabal de l'aigua que baixa per sobre quan plou.
Precs: Instem a l'Equip de govern perquè convoqui una comissió informativa per explicar com s'afronta la temporada d'estiu al passeig Marítim i les platges de Canet.
Respon la regidora Raquel Serra. Hi estan d'acord i es fa, perquè és una tasca operativa que implica moltes àrees, entitats i organismes supramunicipals. Demana que si hi ha consultes concretes les facin arribar directament.
--------------------
En aquest Ple, una entitat ha presentat una pregunta, que l'alcalde els permet llegir al Ple, tot i que manifesta que no s'entrarà en debat, sinó que es farà la pregunta i el regidor Llovet els la respondrà: (escolteu-ho al punt 3h 7' de la retransmissió del Ple)
Preguntes de l'entitat CEAC-CEPA (Associació Centre d'Ecologia i Projectes Alternatius):
1) Perquè de la urgència de l’Ajuntament d’aprovar-les el mateix dia que l’Enginyeria TALLER d’ARQUITECTURA lliura les modificacions de les NPU (Normes de Planejament Urbanístic), sense cap possibilitat de debat ni participació social?
2) L’aprovació de les NPU hipoteca el futur POUM, ja que es desplegarà urbanísticament el que ja preveia el POUM anul·lat i ja no hi haurà pas enrere, les obres es realitzaran i és perdrà una oportunitat per millorar-lo. Com és que no hi ha hagut aquest debat social?
3) En les NPU, com al POUM anul·lat, al PAU 5 s’enderroquen les naus de Can Jover, que disposen d’elements amb figures de protecció de patrimoni arquitectònic (BCIL, BPUE) per ubicar-hi una plaça i es nega la possibilitat de fer-hi l’institut. La proximitat en els trajectes quotidians, és un criteri que entra en conflicte amb el trasllat d'equipaments escolars cap a zones perifèriques i apostar per la rehabilitació abans que l'enderroc. Esteu a favor de la rehabilitació i l’oportunitat per a la regeneració urbana del voltant de la Riera?
4) Tenen en compte l’allargament del carrer Carles Flotats fins la NII, que comportarà la destrucció irreversible del Rial de Sant Crist i l’Anella Verda?
5) Tenen en compte el que amb una altre segona sortida de la C32 afectarà espais forestals i agrícoles i espais fluvials?
6) Com s’ha optat per un tràmit d’urgència això ha provocat que no hi hagi cap procés de participació ni debat social, ni de la possibilitat de presentar propostes i canvis, la qual cosa, ens posa en una situació d’indefensió que qüestiona aquests procediments democràtics?
El regidor d'Urbanisme agraeix que l'entitat pregunti directament i no a través d'un grup polític i passa a respondre les preguntes.
El procés del POUM va comptar amb ampli debat, aportacions i participació. El que hi ha en aquests moments, després de la nul·litat del POUM, són unes NPU que la Generalitat ha proposat, que s'han aprovat per via d'urgència i que no permeten canviar les regles del joc.
Reitera la seva opinió que un institut al mig de la riera, no és una millora, per mobilitat i capacitat de l'espai.
S'han enderrocat algunes naus de la zona Pulligan. Però no cap nau o edifici protegit.
Reitera també el que suposa l'anella verda, que ha estat creada pel POUM. En aquest espai hi haurà el segon institut i una zona forestal que permetrà la circulació d'una banda a l'altra del poble, cosa que ara no passa a causa de l'autopista.
Sí és té en compte l'afectació agrícola, forestal i d'espais fluvials. Per això l'Ajuntament ha fet al·legacions mediambientals a la Generalitat sobre el projecte presentat per aquest ens. Explica que hi ha moltes instàncies de veïns que es queixen que la zona de la ronda Sant Jordi hagi d'absorvir tota l'entrada de vehicles a Canet i demanen per tant, la segona sortida de l'autopista.
El procés de participació es va fer amb el POUM. Ara no s'hi pot intervenir perquè és un treball bàsicament tècnic que s'ha hagut d'adaptar a la nova legislació. El Govern tampoc hi ha pogut intervenir com hauria volgut amb les idees i propostes que té.
L'alcalde dona el Ple per acabat, després de 3 hores i mitja de sessió. Desitja molt bona Festa Major i convida tothom al pregó del dia 26 amb la Cati Forcano.
Aquesta crònica s'elabora des del Servei de Comunicació municipal, d'acord amb els criteris de transparència que recomanen explicar com es prenen els acords i es desenvolupen les sessions plenàries i fer-ho de forma objectiva i que sigui fàcilment entesa per la ciutadania.
És un document complementari que acompanya a tota la informació oficial i els documents administratius relacionats, així com a la Vídeo acta, el sistema actual que utilitzem per a l'enregistrament en vídeo dels plens de la corporació.
També trobareu la sessió gravada al canal de youtube de l'Ajuntament.