Dels tots els assumptes que la OMIC pot tractar i que preocupen al consumidor, creiem que ara és cabdal parlar del consum de l’aigua 🚰 I creiem que una manera didàctica per sensibilitzar a la ciutadania, empreses, administracions,... és posar algunes dades sobre la taula.
Dades il·lustratives
Comencem per les dades de les nostres factures. En elles s’utilitza el m3 com a mesura de càlcul. Doncs cal saber que un metre cúbic (m3) equival a 1.000 litres 💧
Així doncs, una factura d’un domicili de 4 persones que gasten 45 m3 al trimestre (una dada mitjana) equival a 45.000 litres al trimestre. I això vol dir 11.250 litres per persona al trimestre o 125 litres al dia aproximadament. Sí, dit així sembla una barbaritat. Però és la realitat.
Quan ens dutxem podem gastar entre 30 i 80 litres 🚿 Buidar una cisterna de wàter entre 6 i 10 litres, el rentavaixelles pot gastar entre 18 i 30 litres i rentar un vehicle o regar 100m2 de jardí gairebé 400 litres 🚗🌱
Certament son dades que normalment no ens parem a analitzar, però que cal que les coneixem, més quan estem en un moment d’emergència per sequera.
Una altra dada que cal tenir en compte:
Quan les autoritzats parlen de límits de consum en les diverses fases d’emergència, fan referència al consum de litres per ciutadà i dia. En aquest cas quan es parla de 180 o 200 litres per persona i dia – per exemple- NO equival a les mateixes dades que hem fet referència al parlar de consum domèstic.
Aquesta dada engloba tots els consums urbans d'un municipi. Els estrictament domèstics -a la cuina, als lavabos, als jardins particulars...-, però també altres com el d'activitats turístiques i de restauració, gimnasos i comerços, el reg de zones verdes i la neteja de carrers, entre altres. En definitiva, la quantitat d'aigua que es distribueix en el punt inicial de la xarxa d'abastament en baixa. Cal tenir-ho en compte 🏙️🌳
Però en tot cas, l’objecte de tots només pot ser un: reduir i estalviar el consum d’aigua. Ser conscients de la importància de l’aigua com a bé preuat en llevar-nos cada dia – sí, sí, cada dia si cal-, pensant en no malgastar ni una gota més de la necessària.
I, en el cas de consumidors i usuaris, faríem bé de llegir i entendre el contingut de la factura de l’aigua. D’aquesta manera creixeria la sensibilització i la preocupació pel que ja és una emergència actual 🌍