
La formació de taques d’escumes i/o de mucílags és un fenòmen natural propi del mar i vinculat, majoritàriament, a la presència i degradació de la matèria orgànica i a la producció vegetal.
Les fileres o taques d’escumes i mucílags que es poden observar a vegades a les platges són, en general, conseqüència doncs de processos completament naturals i no suposen un risc per a la salut dels banyistes, sempre que no siguin escumes originades per l’activitat humana o per abocaments accidentals al mar.
El procés de formació d’escumes naturals al mar es veu afavorit per l’acció de les onades, de manera que el seu grau de desenvolupament i permanència varia també en funció de l’estat de la mar. Habitualment persisteixen durant unes hores o pocs dies.
Com es formen?
També és poden formar de manera més ocasional, escumes i agregacions de substàncies mucilaginoses associades directament amb la producció de determinades espècies de fitoplàncton, com Phaeocystis spp. i Gonyaulax spp. Aquestes agregacions poden formar taques aïllades o llargues fileres a la costa i perdurar durant uns dies o alguna setmana.
Quan és més freqüent observar-les?
S’observen amb més freqüència a les platges a mesura que avança el dia i sobretot després de fortes pluges. El fet que la formació d’escumes sigui un procés vinculat a la presència de productes de degradació de la matèria orgànica del mar fa que en algunes zones de bany es formin freqüentment escumes després de les hores de major activitat vegetal (a partir del migdia en endavant) en les que s’alliberen substàncies tensioactives de les parets cel·lulars. Després d’episodis de pluges és més freqüent observar escumes a les aigües litorals en incrementar-se la producció vegetal a mar com a conseqüència de les riuades i per aportacions de restes vegetals a mar.
més informació INFORMACIÓ | Fenòmens naturals més freqüents a les platges