L'empresa que s'ha encarregat per fer la poda a determinats arbres del municipi ha revisat aquest dijous les palmeres del passeig Marítim. Malauradament, 27 exemplars de palmeres datileres presenten afectacions greus en la seva estructura. Això suposa risc de caiguda, per la qual cosa durant els propers dies es portarà a terme la tala controlada d’aquestes 27 unitats.
Dijous 22 de febrer, alertats per l’estat d’alguns exemplars de les palmeres datileres (Phoenix datylifera) del passeig Marítim de Canet de Mar, que presenten ferides i/o capçades molt grans amb troncs estrets, l’empresa de poda va procedir a fer una inspecció amb elevador a totes les palmeres del passeig.
Les palmeres son plantes monocotiledònies, una gran família de plantes que tenen com a característica que no posseeix lignina, un component que juntament amb la cel·lulosa donen a la fusta les propietats de duresa i resistència.
Son plantes llenyoses sense creixement secundari de tronc, només primari, i malgrat ser herbàcies moltes d’elles tenen grans fulles en corona al final del tall en forma pinnada o palmada.
DIAGNÒSTICUn cop revisat el lot de palmeres s’observa a simple vista una sèrie d’afectacions generalitzades en totes les palmeres del gènere Phoenix. Citar també que la palmera no creix en horitzontal (gruix) com ho fan els arbres, i només pot créixer en vertical, per tant un tall en profunditat sempre deixarà la estructura més prima.
Estretament de tronc: En totes les palmeres revisades s’observa per sota de la balona un estretament del tronc. El més probable és que vingui d’una esporga severa de les fulles de la corona inferior, apurant massa en el tall sense deixar part de fulla en el tronc i per tant, afectant la estructura llenyosa de la mateixa.
Ferides estructurals: en algunes de les palmeres s’observen cops o altre efectes com poden haver estat retirades de fulles antigues, que han fet malbé la seva estructura deixant la dèbil i perillosa per poder caure.
Debilitat sota balona: una possible conseqüència d’atac de l’escarbat morrut en les palmeres datileres és que ataca per sota de la balona, per tant no veiem el símptoma que veiem en altre palmeres (fulles mossegades per exemple) si no que cal observar les perforacions d’entrada sota balona i, moltes vegades com que no es poden observar, la balona amb les fulles cau de forma precipitada. En aquesta cas s’observen moltes palmeres ambla balona mossegada i amb molt poca estructura sota ell per poder aguantar el pes [veure imatges].
Com a conseqüència de la revisió, es conclou que 27 palmeres datileres del passeig Marítim de Canet presenten afectacions greus en la seva estructura. Donat el risc que suposen, i la possibilitat de caiguda sobtada en un espai molt freqüentat, durant els propers dies es portarà a terme la tala controlada d’aquestes 27 unitats.