ES|EN|FR
Telèfons
Correus
Cercar
Facebook
Twitter
Instagram
Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies
Pressupost del 2013: estalvi i inversió
PUBLICAT Dilluns, 14.01.2013
Imprimir
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic

A la sessió plenària del novembre de 2012 es va aprovar inicialment el Pressupost de 2013. Un pressupost que no ha obtingut cap vot en contra per part dels diferents grups polítics amb representació al consistori, cap al·legació i que, per tant, ja ha estat aprovat definitivament. Com ja va expressar l'Equip de Govern Municipal a l'editorial del darrer Viure Canet, repartit a les llars del municipi just abans de les Festes de Nadal, si l'elaboració d'un pressupost ja és de per si una tasca complexa, la delicada situació econòmica actual encara ho fa més feixuc. Per aquest motiu, el rigor ha estat extrem i tots els regidors les regidores del consistori han disposat de les línies mestres del document que s'havia d'aprovar, amb temps suficient per poder-lo estudiar i treballar acuradament.

El pressupost de 2013 està delimitat per dues línies. D'una banda la Llei orgànica d'estabilitat pressupostària d'aplicació a tots els municipis i de l'altra el Pla de Sanejament al qual, com sabeu, ens trobem sotmesos i que ens marca que, entres anys, hem d'eixugar el dèficit general durant el període 2007 - 2010. El més positiu del pressupost que acabem d'aprovar és que el resultat de reducció de despesa i agument d'ingressos ens atorgarà al 2013, un estalvi net de 630.000 euros. Aquesta és una dada molt important, no només pel fet que és el primer cop que aquest Ajuntament presenta estalvi en els seus comptes, sinó també perquè ens podem permetre dur a terme inversions durant l'any que ve. Així, al 2013 tenim previst destinar 307.000 euros, a invertir en infraestructures municipals, en la realització del Pla d'Ordenació Urbanística (POUM) i en la modernització de l'Administració, concretament en l'aplicació d'eines d'administració electrònica. La resta d'estalvi, que són 322.000 euros, es destinaran a reduir l'endeutament de l'Ajuntament. L'endeutament hem de tenir-lo en compte des dels dos vessant que contempla: el bancari i el dels proveïdors. En aquest darrer, ens congratula confirmar que, en un any, s'ha eixugat un deute amb els diferents proveïdors del consistori per un valor de 4 milions d'euros. L’Ajuntament de Canet, actualment, realitza els pagaments dins els terminis que estableix la normativa. I quan parlem de proveïdors ens referim a les grans empreses però també al gruix de petits empresaris i autònoms que estan patint molt intensament la crisi econòmica.

Administrar els diners de tots és una tasca de gran responsabilitat i els representants municipals ens ho prenem, com veieu, amb seriositat i rigor. Per això estem molt satisfets d’haver aconseguit aplicar aquest estalvi net i finançar les inversions amb fons propis sense augmentar l’endeutament.

Totes les àrees i els departaments municipals han estat especialment curoses a l’hora de desenvolupar el pressupost d’aquest any que acaba i també de planificar el pressupost de l’any que ve.  La preocupació de l’Ajuntament ha estat la del manteniment dels serveis que rep el ciutadà, tant en quantitat com en qualitat. S’han pres mesures per contenir la despesa, com ara la revisió dels contractes de serveis externs, com la recollida de residus i neteja viària, el servei d’escola bressol, la gossera, el transport interurbà que enllaça Canet amb l’Hospital de Calella, el servei de grua o la supressió de la participació en el consorci de la TDT a l’Alt Maresme. Això ha fet que la despesa en contractacions externes s’hagi pogut reduir en un 9%. Hem pogut comprovar com l’eficiàcia d’una acivitat o servei no depèn exclusivament de l’assignació econòmica que rebi. Exemples en tenim: la Festa Major s’ha organitzat amb un 15% menys de pressupost sense que les activitats minvessin i la Mostra d’entitats ha estat un èxit gràcies a la col·laboració i la implicació d’entitats i particulars.

La despesa corrent ha augmentat un 0,5%. Però si tenim en compte l’increment de l’IPC, que segurament serà al voltant del 3% i l’augment de l’IVA (que ens repercuteix en un 1,2% perquè no tota la despesa hi està subjecta), en realitat estem parlant d’una rebaixa real 3,7% sobre els costos del 2012.

És cert que demanem un esforç al ciutadà, concretament en la seva contribució de l’IBI, sotmès al pla de revisió cadastral i tenint en compte que el Govern Central no ens permet modificar els coeficients. Per contra, les taxes per al 2013 no tindran cap augment (recollida d’escombraries, guals, serveis urbanístics ...) i tampoc les plusvàlues o els impostos de circulació.

Pel que fa al pressupost de Ràdio Canet, s’ha fet necessària una reducció de l’aportació de l’Ajuntament i més tenint en compte que en l’exercici anterior es va fer en totes les àrees però no en aquest organisme. S’ha dut a terme una optimització dels recursos perquè no se’n ressenti el projecte de l’ens. La proposta elaborada pel Govern Municipal i la direcció de l’emissora ha estat aprovada sense cap vot en contra pel Consell de Govern de Ràdio Canet.

Hem d’anar cap a un model de societat en què l’eficiència ha de ser un factor essencial. I aquesta eficiència s’ha de mesurar d’acord amb l’equilibri entre el servei ofert i el cost que aquest suporti. Així evitarem els desequilibris que s’havien produït els darrers anys i que ens han portat a aquesta situació tan crítica.

Consulteu els documents del Pressupost 2013 a l'espai de la cartellera, que és dins la seu electrònica d'aquest web:  Pressupost 2013

^