Un any més s’acosta una data fixa a l’agenda dels consumidors: el Black Friday.
Aquest any serà el divendres 24 de novembre. I la primera reflexió que us fem és que, si trobeu realment una ocasió, l'aprofiteu, però amb seny. Eviteu les compres compulsives. És millor preparar per endavant una llista de desitjos. Convé que tingueu clar el que necessiteu i el que podeu arribar a gastar.
Aquí teniu uns consells relacionats amb el Black Friday:
- Assegureu-vos que al costat del preu rebaixat apareix l'original o el percentatge de rebaixa: si no és així, per molt que us diguin, és molt possible que no estigui rebaixat.
- Informeu-vos de la política de pagament, canvis i devolucions de la botiga. Si hi ha algun canvi en la política de l'establiment durant la campanya de Black Friday han d'avisar-vos d'això. Si compreu per Internet, teniu 14 dies per a retornar el producte si no us convenç. Si compreu en una botiga física, tingueu en compte que no estan obligats a canviar-vos el producte, tret que estigui defectuós.
- Comproveu, quan compreu en línia, que sigui en llocs que us ofereixin garantia: cada vegada es fan més transaccions per Internet, i encara que els usuaris estan en general satisfets amb les compres en línia segueixen existint riscos desconeguts.
- Conserveu el tiquet o la factura: és la vostra prova per a qualsevol reclamació.
- Recordeu, el producte que compreu ha de tenir la mateixa qualitat i comptar amb la mateixa garantia que si el compressiu fora del període promocional. Davant qualsevol problema demaneu el full de reclamacions.
alternatives solidàriesPerò també hi ha alternatives solidaries al Black Friday. Aquí en teniu algunes:
Giving Tuesday, un moviment global que proposa dedicar un dimarts a tot el món (enguany, el 28 de novembre) a celebrar l'acció de donar, ja siguin aliments, diners, temps (voluntariat) o objectes de segona mà. És a dir, a col·laborar amb causes socials.
Dia Mundial Sense Compres (Buy Nothing Day), és una jornada de protesta en la qual es convida a tota la població a no consumir cap mena de productes durant el Black Friday, amb la finalitat de denunciar l'actual model de producció i consum i promoure models alternatius.
Green Friday que va néixer el 2015 com una campanya ecològica mundial impulsada per representants de la Comissió Europea i altres organitzacions mundials en resposta al "consumisme desenfrenat" del Black Friday. En aquest cas, la intenció no és desactivar les compres, sinó fomentar un consum responsable.
En definitiva, eviteu les compres compulsives i tingueu seny. I recordeu que des de l'OMIC s'atendran, com sempre, les vostres consultes amb relació a tots els temes de consum i en especial al Black Friday.