ORDENANÇA GENERAL DE SERVEIS FUNERARIS DE L'AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Tradicionalment, els serveis funeraris havien estat configurats com un servei públic de titula- ritat municipal compatible amb la prestació de serveis de la mateixa naturalesa per part del sector privat, excepció feta d'aquells municipis que havien fet ús de la possibilitat de prestar aquestes activitats amb exclusió dels particulars. En aquest ordre de coses, l'article 86.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les ba- ses del règim local (LBRL), reservava, a favor dels ens locals, entre d'altres, els serveis mortuoris, preveient, fins i tot, la possibilitat de prestar-los en règim de monopoli. Paral·lelament, la legislació sectorial, i més concretament l'article 42 del Decret 2263/1974, de 20 de juliol, per mitjà del qual es va aprovar el Reglament de policia sanitària mortuòria (RPSM), va disposar que en tota població de més de 10.000 habitants, hauria d'existir, al- menys, una empresa funerària, privada o «municipal» (sic), previsió aquesta que feia dels serveis funeraris un servei obligatori (tot i que subsidiàriament) en els municipis amb un cens de més de 10.000 residents. La promulgació de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, no va comportar cap canvi en la situació descrita, atès que no va derogar el RPSM, la pervivència del qual, a més, havia quedat garantida després d'entrar en vigor la LBRL, atès el que preveu la seva disposició transitòria segona. Tot aquest ordre de coses es va veure alterat amb la promulgació del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l'activitat econòmica (BOE de 8 de juny i correcció d'errades en el BOE de 18 de juny). Els articles 22 i 23 d'aquesta norma van donar lloc a un canvi qualitatiu la transcendència del qual no podia passar desapercebuda. El segon dels preceptes esmentats va eliminar els serveis funeraris de la llista d'activitats i serveis que, d'acord amb l'art. 86.3 de la LBRL, quedaven reservats a les entitats locals, les quals els podien prestar en règim de monopoli. La desaparició d'aquesta reserva susceptible de monopoli va ser conseqüència obligada de l'art. 22 del Reial decret llei esmentat, precepte aquest que va liberalitzar la prestació dels serveis funeraris recollint, en aquest sentit, les recomanacions fetes pel Tribunal de Defensa de la Competència. Tot i que no apareixien directament vinculats a l'activitat funerària, també hi van tenir inci- dència l'article 16 i els annexos 1 i 2 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, dels quals es desprenia que les tarifes dels serveis funeraris passaven a ser de lliure fixació, ja que no figuraven incloses entre les prestacions que resten, a hores d'ara, sotmeses al règim de preus autoritzats i comunicats. Malgrat que l'art. 22 del Reial decret llei 7/1996, de 7 de juny, va liberalitzar la prestació dels serveis funeraris, el segon apartat d'aquest mateix precepte va preveure la possibilitat que els ajuntaments sotmetin a autorització la prestació dels dits serveis. Aquesta autorització ha de tenir caràcter reglat i les ordenances municipals han de precisar els requisits objectius necessaris per tal d'obtenir-la. D'altra banda, l'autorització, ha de ser concedida a tots a- quells sol·licitants que reuneixin els requisits exigits i acreditin disposar dels mitjans materi- als necessaris per tal d'efectuar el transport de cadàvers. El règim jurídic dels serveis funeraris ha quedat completat, a Catalunya, amb la promulgació de la Llei 2/1997, de 3 d'abril, sobre serveis funeraris (DOGC núm. 2370, de 14.4.1997), els objectius de la qual són, d'una banda, fixar l'abast de les competències i potestats dels ens locals en aquesta matèria, i, de l'altra, determinar les condicions mínimes que han de tenir les entitats prestadores de serveis funeraris, tant pel que fa a la submissió a la normativa sanitària aplicable, com pel que fa a la garantia dels principis d'universalitat, d'accessibilitat, de continuïtat i de respecte dels drets dels usuaris que la mateixa llei defineix. Algun dels trets més rellevants de la nova Llei ­dels quals es fa ressò la present Ordenan- ça­ són els següents: la configuració dels serveis funeraris com a serveis essencials d'interès general, que hauran de garantir en últim extrem tots els ajuntaments, sigui quin sigui el seu nombre d'habitants; la capacitat dels ajuntaments (i comarques, si s'escau) per tal de prestar serveis funeraris a títol de «servei públic», compatibles amb les activitats pri- vades de la mateixa naturalesa; la possibilitat que els serveis funeraris de titularitat local es prestin a través de qualsevol de les formes de gestió dels serveis públics que preveu la le- gislació de règim local, i la liberalització parcial del transport funerari, entre d'altres extrems. Les previsions de la Llei 2/1997, de 3 d'abril, es poden veure complementades, entre d'altres, pels articles 103 a 109 del Reglament d'obres, activitats i serveis del ens locals (or- denació sectorial i autoritzacions reglamentades pel que fa a l'exercici, per part dels parti- culars, d'activitats d'interès generals), en tot el que aquests preceptes reglamentaris no si- guin contradictoris o no s'oposin a les determinacions de la Llei. A ningú pot passar desapercebuda la càrrega d'emotivitat, així com la transcendència indi- vidual, social i sanitària que tenen els serveis funeraris. El tradicional sotmetiment d'aquests serveis al règim de les activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, amb l'única fina- litat d'evitar els perjudicis a què fa referència l'art. 1 del Decret 2414/1961, de 30 de desem- bre, s'ha mostrat com una tècnica insuficient a l'hora de preservar, en aquest municipi, al- tres béns jurídics dignes de protecció, com per exemple els relacionats amb l'interès dels usuaris en rebre uns serveis adequats, amb les degudes garanties, i amb la necessitat, al- hora, d'assegurar que l'exercici d'aquestes activitats respongui als imperatius que es des- prenen de la seva qualificació legal com a serveis essencials d'interès general. Totes aquestes circumstàncies, unides a la voluntat de l'Ajuntament d'assolir els objectius que es desprenen de les consideracions fetes anteriorment, justifiquen de forma sobrera l'aprovació de la present disposició de caràcter general i el sotmetiment de l'activitat funerà- ria privada a un règim d'autoritzacions que, a banda d'integrar el règim jurídic de les activi- tats classificades, faci possible que totes les empreses que vulguin exercir les seves activi- tats al municipi estiguin en condicions de prestar un servei digne, sota les condicions i els requisits que preveu la present Ordenança en desplegament de la Llei 2/1997, de 3 d'abril, sobre serveis funeraris, aprovada pel Parlament de Catalunya. CAPÍTOL 1. DIRECTRIUS GENERALS A QUÈ RESTEN SOTMESOS ELS SERVEIS FUNERARIS Article 1 Resta sotmès a la present Ordenança l'exercici de qualsevol activitat que tingui per finalitat prestar serveis funeraris en el municipi de Canet de Mar (en endavant, municipi). Article 2 Atès el que disposa l'article 1.1 de la Llei del Parlament de Catalunya 2/1997, de 3 d'abril, sobre serveis funeraris (en endavant, LSF), les activitats funeràries que preveu la present Ordenança tindran la condició de servei essencial d'interès general sotmès als principis d'universalitat, accessibilitat, continuïtat i respecte dels drets dels usuaris. Article 3 Els serveis funeraris poden ser prestats simultàniament, i en règim de lliure concurrència, per aquest Ajuntament (en endavant, Ajuntament) i per empreses privades degudament autoritzades per la corporació municipal. Article 4 1. L'Ajuntament és l'administració competent en matèria de serveis funeraris i és el respon- sable de garantir-ne l'existència i la prestació a tota la col·lectivitat local. Fruit d'aquesta responsabilitat, la corporació municipal té les obligacions mínimes següents: a) Vetllar perquè les empreses funeràries de titularitat privada prestin els seus serveis sota les condicions i amb l'abast que assenyalen la LSF i la present Ordenança, adoptant, a aquests efectes, totes les mesures legals i regla- mentàries que es considerin necessàries o adequades, especialment quan es tracti de preservar o restablir els drets dels usuaris. b) Suplir el sector privat en la prestació dels serveis funeraris si no hi ha empre- ses privades que prestin aquests serveis en el municipi. c) Garantir el respecte integral envers els drets dels usuaris dels serveis funera- ris. 2. Més enllà d'acomplir les seves obligacions mínimes en la matèria, l'Ajuntament podrà prestar tot tipus de serveis funeraris en règim de lliure concurrència amb el sector privat. Els serveis funeraris de titularitat municipal gaudiran de la condició de servei públic a tots els efectes, i les seves activitats derivades es consideraran com a pròpies de l'Ajuntament. 3. La gestió dels serveis funeraris, la pot exercir l'Ajuntament, a través de qualsevol dels mitjans i formes de gestió de serveis públics que estableix la legislació de règim local, per mitjà d'una mancomunitat o d'un consorci, o en conveni o acord de delegació o d'encàrrec de gestió amb altres administracions públiques. 4. Els serveis funeraris autoritzats per l'Ajuntament, així com els propis serveis funeraris de titularitat municipal si s'escau, no poden denegar el servei en els supòsits següents: a) Persones difuntes el domicili mortuori de les quals sigui en aquest municipi. b) Veïns del municipi el domicili mortuori dels quals es trobi dins la província de Barcelona. c) Qualsevol altra persona, quan així ho disposi l'autoritat judicial. 5. Als efectes de l'apartat anterior es considera «domicili mortuori» el lloc on roman el cadà- ver fins al moment de ser conduït cap a la seva destinació final, incloses les sales de vet- lla. Article 5 Els particulars poden prestar els serveis funeraris en règim de lliure concurrència, amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament. L'Ajuntament concedirà les llicències o autoritzacions de referència a tots els sol·licitants que reuneixin els requisits que exigeix aquesta Ordenan- ça i acreditin disposar dels mitjans materials necessaris per efectuar el transport de cadà- vers. Article 6 Els serveis funeraris resten sotmesos en tot cas a la LSF i, de forma especial, a la normativa estatal i autonòmica en matèria de cementiris, policia sanitària mortuòria, extracció d'òrgans, llibertat de cultes i protecció de consumidors i usuaris. Article 7 Els serveis funeraris es prestaran amb escrupolós respecte i observança dels principis, els drets i les llibertats constitucionals. Article 8 El planejament urbanístic municipal haurà de contenir les previsions necessàries a fi que els serveis funeraris es puguin prestar en sòl apte als dits efectes, en la proporció suficient per tal d'atendre adequadament les necessitats del municipi. Article 9 Els preceptes d'aquesta Ordenança que, per sistemàtica normativa, incorporen aspectes de la legislació estatal i autonòmica, s'entén que són automàticament modificats en el moment en què es produeixi la revisió de la legislació esmentada. En el supòsit de modificació de la legislació estatal o autonòmica, continuaran sent vigents el preceptes d'aquesta disposició reglamentària que siguin compatibles o permetin una interpretació harmònica amb els nous preceptes de la legislació de referència, mentre no hi hagi adaptació expressa de l'Ordenança. CAPÍTOL 2. DE L'ABAST DELS SERVEIS FUNERARIS Article 10 Als efectes de la present Ordenança, tindran la consideració de serveis funeraris tots a- quells la prestació dels quals vingui determinada per la mort d'una persona i la consegüent inhumació o incineració del cadàver. Article 11 La gestió dels serveis funeraris comprendrà la realització de tots els actes, els tràmits i les diligències que siguin pertinents des que es produeixi la defunció fins al dipòsit del cadàver a peu de tomba o al crematori, sens perjudici que puguin abastar, alhora, qualsevol altre acte de caràcter sumptuari que els interessats vulguin concertar de forma complementària. Article 12 1. Es consideren, en tot cas, activitats o serveis funeraris de prestació inexcusable les funci- ons següents: a) Informar i assessorar sobre el contingut, les condicions i l'abast dels dits ser- veis. b) Subministrar el fèretre ­que ha de tenir les característiques que correspon- guin segons el servei de què es tracti­ i urnes cineràries i de restes, si escau. c) c) Fer les pràctiques higièniques necessàries en el cadàver, col·locar-lo en el fèretre i transportar-lo des del lloc de la defunció fins al domicili mortuori, si escau, i fins al lloc de destinació final mitjançant un vehicle de transport fune- rari autoritzat. d) d) Fer la gestió dels tràmits administratius preceptius per a tot el procés fins a l'enterrament o la incineració, de conformitat amb la normativa aplicable, i per a la inscripció de la defunció en el Registre civil. e) e) Prestar els serveis de tanatori, en condicions físiques adequades per a la vetlla. 2. Quan ho sol·licitin els familiars del difunt i l'empresa o entitat prestadora de serveis fune- raris estigui en disposició de fer-ho, els serveis funeraris podran abastar altres funcions o activitats complementàries d'acord amb els costums locals. 3. Les empreses o entitats prestadores de serveis funeraris han d'efectuar les pràctiques en el cadàver que siguin indispensables per tal de poder acomplir les funcions enumerades a les lletres b) i c) de l'apartat 1. Article 13 El servei de cementiri serà d'inexcusable prestació per part de l'Ajuntament, llevat de la dis- pensa que preveu l'article 65 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya (en andavant, LMC). Article 14 L'activitat consistent en la prestació pel sector privat dels serveis funeraris esmentats en els anteriors preceptes haurà de ser precedida per la concessió de l'autorització municipal pre- ceptiva. CAPÍTOL 3. CARACTERÍSTIQUES GENERALS DELS SERVEIS FUNERARIS Article 15 La prestació de serveis funeraris ha de dur-se a terme amb plena observança de les normes estatals i autonòmiques sobre aquesta matèria i d'acord amb les directrius generals se- güents: a) Continuïtat dels serveis, que exigirà prestar-los amb caràcter permanent i ininter- romput les 24 hores del dia, tots els dies de l'any. b) Regularitat dels serveis, que exigirà prestar-los de forma normal i puntual i amb els mitjans personals i materials necessaris. c) Universalitat i generalitat dels serveis, que exigirà prestar-los a tots els cadàvers i les despulles. La prestació s'ajustarà a la pompa que la part interessada determini, llevat que es tracti de serveis gratuïts o bonificats. d) Equitat de les facturacions conforme a les tarifes establertes i segons la pompa de- cidida pels interessats. e) Gratuïtat o reducció de tarifes del servei envers aquelles persones que determini prèviament l'Ajuntament, per manca o insuficiència de mitjans econòmics, o quan ai- xí ho disposi l'autoritat judicial. f) Els serveis municipals, les empreses privades de serveis funeraris i el personal que en depèn han de relacionar-se amb les persones que sol·licitin les prestacions que preveu aquesta Ordenança amb l'atenció i el respecte que són propis, conformement amb les conviccions socials imperants. g) Els serveis mortuoris es contractaran i prestaran observant les prescripcions de la legislació sobre defensa dels consumidors i usuaris, i queden absolutament proscri- tes, entre d'altres, les pràctiques capcioses tendents a contractar prestacions no de- sitjades per l'interessat, aprofitant la situació del dol. h) El subministrament de taüts i urnes cineràries s'efectuarà a la casa mortuòria, a les sales de vetlla o al dipòsit corresponent. i) Els taüts i les urnes cineràries han de reunir les condicions que assenyalen les nor- mes de policia sanitària mortuòria en vigor. j) El material funerari utilitzat ha de ser adequadament desinfectat després de cada servei. k) Dins del terme municipal no s'efectuaran conduccions de cadàvers a mà o a pes de braços per la via pública, llevat de casos excepcionals, degudament justificats, que requeriran l'autorització prèvia de l'Ajuntament. l) La utilització de fèretres especials és obligatòria per a la conducció de cadàvers en els supòsits en què així ho prevegi la legislació vigent. Article 16 Les empreses de serveis funeraris han de comptar, com a mínim, amb els mitjans personals i materials que preveuen la legislació vigent i aquesta Ordenança. El personal ha de tenir la formació adequada. Article 17 1. Els serveis funeraris de titularitat municipal es regiran per la present Ordenança i per la reglamentació que, si s'escau, pugui aprovar l'Ajuntament en establir els dits serveis o modificar les seves característiques. Tanmateix, els articles 5, 14, 23 lletra A), 24, 27.1 lletra k), 32, 33, 35 a 64; disposicions transitòries 1a, 2a i 3a i disposicions addicionals 1a i 2a en cap cas no seran d'aplicació als serveis funeraris municipals gestionats directa- ment. Aquests mateixos preceptes seran d'aplicació als serveis funeraris de titularitat mu- nicipal gestionats indirectament quan això no resulti incompatible amb la naturalesa i el règim jurídic del contracte de gestió de serveis. 2. En qualsevol cas, el contracte administratiu de gestió de serveis funeraris portarà implí- cites les autoritzacions municipals de tot ordre que siguin procedents. CAPÍTOL 4. RÈGIM TARIFARI DELS SERVEIS FUNERARIS I GARANTIES DEL PRINCIPI D'UNIVERSALITAT Article 18 1. Les tarifes dels serveis funeraris gestionats directament en règim de dret públic per l'Ajuntament, les aprovarà la corporació municipal de conformitat amb el que preveu la le- gislació reguladora de les hisendes locals envers les prestacions patrimonials no voluntà- ries de caràcter públic. 2. Les tarifes o els preus de la resta de serveis funeraris de titularitat municipal, els autorit- zarà la corporació municipal, d'ofici o a proposta de l'ens o empresa gestora. 3. Les tarifes o els preus dels serveis funeraris de titularitat privada, els fixaran lliurement les mateixes empreses autoritzades. Aquestes empreses hauran de dipositar a l'Ajuntament, a efectes informatius, informació actualitzada sobre prestacions i preus a aplicar, un mes abans que aquests últims o les seves modificacions hagin d'entrar en vigor. 4. En qualsevol cas, les empreses que gestionin serveis funeraris per qualsevol títol resten obligades a tenir, en un lloc visible i a disposició del públic, una relació detallada de tarifes o preus en vigor. Aquesta obligació abastarà també els serveis funeraris gestionats di- rectament pel mateix Ajuntament. Article 19 1. Amb la finalitat de garantir el principi d'universalitat i d'accés als serveis funeraris, les em- preses funeràries autoritzades per l'Ajuntament tenen l'obligació, a instàncies de la corpo- ració municipal, de prestar aquests serveis de forma gratuïta o bonificada a les persones que ho requereixin per manca o insuficiència de mitjans econòmics, o en els casos en què ho acordi l'autoritat judicial. 2. Les persones amb dret a rebre els serveis funeraris de forma gratuïta o bonificada, per manca o insuficiència de mitjans econòmics, seran aquelles que determini l'Ajuntament, amb l'informe previ dels Serveis Socials municipals. 3. Per tal de ser beneficiari dels serveis gratuïts o bonificats en els termes de l'apartat ante- rior, cal que els interessats acreditin que no es troben en disposició de procurar-se mit- jans econòmics suficients i que el domicili mortuori de les persones difuntes radica en a- quest municipi. 4. Els serveis es prestaran a qualsevol persona quan així ho disposi l'autoritat judicial. L'Ajuntament determinarà en aquests casos si la prestació ha de ser gratuïta o bonifica- da. Article 20 1. Els serveis prestats per les empreses de serveis funeraris, de forma gratuïta o bonificada, atès el que disposa l'article l9, gaudiran d'un nivell mínim de qualitat que garanteixi la dig- nitat del sepeli, d'acord amb els costums locals. 2. En els supòsits que preveu l'article 19, la prestació del servei ha d'anar precedida o a- companyada d'una resolució municipal que especifiqui si el servei ha de ser de caràcter gratuït o bonificat, i, en aquest darrer supòsit, la quantitat que han de satisfer els interes- sats a l'empresa de serveis funeraris. 3. L'execució material de les prestacions forçoses que preveu l'article l9 es farà efectiva de la forma següent: a) Quan els serveis funeraris els presti una única empresa, aquesta serà l'encarregada d'assumir les dites prestacions. b) Quan siguin més d'una les empreses funeràries existents, totes elles assumi- ran les prestacions forçoses de referència, de forma successiva, per l'ordre d'antiguitat que determini la data d'establiment de cadascuna d'elles en el municipi. Tanmateix, les empreses funeràries podran establir, de comú acord, un règim diferent que haurà de ser autoritzat per l'Ajuntament. 4. Als efectes de l'apartat 3, els serveis funeraris de titularitat municipal tindran la condició d'empresa funerària. 5. L'Ajuntament haurà de garantir i gestionar les prestacions forçoses que preveu l'article 19 quan el municipi no compti amb cap empresa de serveis funeraris. 6. No obstant el que preveuen els apartats anteriors, l'Ajuntament podrà contractar amb una empresa, o grup d'empreses, les prestacions gratuïtes o bonificades que preveu l'article l9. Article 21 1. El cost econòmic de les prestacions forçoses que preveu l'article l9 ha de ser distribuït per l'Ajuntament entre les empreses funeràries que hagin estat autoritzades per operar en el terme municipal, sigui quina sigui la forma en què es garanteixin o gestionin les dites prestacions. 2. Als efectes anteriors, els serveis funeraris que estableixi l'Ajuntament tindran la condició d'empresa funerària, sigui quina sigui la forma de gestió. 3. El cost econòmic de les prestacions forçoses que preveu l'article l9, el distribuirà l'Ajuntament entre les empreses i entitats esmentades als apartats 1 i 2, si s'escau, en proporció a la facturació de cadascuna d'elles. 4. Als efectes de l'apartat anterior, l'Ajuntament tramitarà i aprovarà un expedient subjec- tant-se a les bases següents: 4.1. L'expedient es tramitarà i aprovarà durant el segon i tercer trimestre de cada e- xercici. 4.2. Durant el primer trimestre de cada exercici les empreses de serveis funeraris presentaran davant l'Ajuntament una declaració responsable referida a l'exercici anterior, fent avinents les dades següents: facturació íntegra de l'exercici per serveis prestats en el municipi, prestacions forçoses realitzades de forma gratu- ïta i prestacions forçoses realitzades amb bonificació. 4.3. Sens perjudici de les mesures sancionadores que pugui adoptar l'Ajuntament, l'incompliment per part de les empreses de l'obligació que preveu l'apartat 4.2 donarà lloc que l'Ajuntament pugui substituir les dades de facturació per una es- timació objectiva, calculada en funció de les característiques de l'empresa, de les dades poblacionals del municipi i dels resultats ponderats d'altres empreses del ram, si s'escau. En aquests mateixos supòsits, la manca de declaració respon- sable donarà lloc a la presumpció que l'empresa no ha realitzat cap prestació forçosa. Totes aquestes mesures s'adoptaran quan l'Ajuntament no pugui deduir les da- des necessàries del registre a què fa referència l'article 29.1. 4.4. El cost total de les prestacions forçoses realitzades durant l'exercici anterior es determinarà aplicant la fórmula següent: NPF x K = CT NPF = Nombre total de les prestacions forçoses realitzades per totes les em- preses funeràries del municipi. K = Valor unitari i constant de cada prestació forçosa, que equivaldrà a la mag- nitud inferior d'entre les següents: a) El valor mitjà de les tarifes mínimes aplicades per totes les empreses funeràries. b) El 100% del salari mínim interprofessional mensual. CT = Cost total de les prestacions forçoses efectuades per totes les empreses. 4.5. Un cop determinat el cost total (CT) d'acord amb la fórmula anterior, aquest es distribuirà entre totes les empreses funeràries en proporció a la facturació de ca- dascuna d'elles, tenint en compte el nombre de serveis gratuïts o bonificats duts a terme per cada empresa. L'aplicació de la regla anterior donarà lloc a l'aprovació de sengles liquidacions, amb saldo positiu o negatiu segons el cas, de les quals seran subjectes passius les empreses i entitats prestadores de serveis funeraris. 4.6. Les liquidacions amb saldo positiu donaran lloc a un ingrés del mateix import, que haurà d'efectuar l'empresa corresponent, a la caixa de l'Ajuntament, dins del mes següent a la data de notificació de la liquidació. 4.7. Les liquidacions amb saldo negatiu donaran lloc a un reintegrament del mateix import, a càrrec de l'Ajuntament, en favor de l'empresa. 4.8. L'aprovació de l'expedient haurà de ser precedida d'un tràmit de vista i al·legacions, de deu dies hàbils, mitjançant la notificació a les empreses afecta- des. 4.9. Quan les empreses no efectuïn l'ingrés a què fa referència l'apartat 4.6 dins el termini d'un mes, l'Ajuntament es cobrarà l'import del principal més el recàrrec de constrenyiment amb càrrec a la fiança dipositada o constituïda per l'empresa que hagi incorregut en mora, amb l'audiència prèvia de l'entitat o persona fiadora. Si aquesta fiança esdevé insuficient, la corporació municipal procedirà al cobrament del deute a través del procediment administratiu de constrenyiment. 5. La negativa de les empreses funeràries a efectuar les prestacions forçoses que preveu el present article, donarà lloc a les actuacions següents: 5.1. L'assumpció de la prestació per part de l'Ajuntament, directament o a través d'un tercer. 5.2. L'adopció de les mesures sancionadores que preveu la present Ordenança, així com la revocació de les llicències i autoritzacions municipals corresponents, si és el cas. 5.3. El rescabalament de l'Ajuntament, de conformitat amb el procediment anual de repercussió que preveu l'apartat 4 o, si escau, directament, a càrrec de qualsevol de les empreses incomplidores, en els termes del subapartat 4.9. En aquest dar- rer supòsit, l'empresa afectada tindrà dret que l'import de la prestació forçosa que li hagi estat imputada sigui tinguda en compte, a favor seu, en l'expedient a- nual de repartiment de costos. TÍTOL SEGON DE LES CONDICIONS I REQUISITS D'EXERCICI DE LES ACTIVITATS DE SERVEIS FUNERARIS PER PART DEL SECTOR PRIVAT CAPÍTOL 1. REQUISITS I CARACTERÍSTIQUES DE LES EMPRESES PRESTADORES DE SERVEIS FUNERARIS Article 22 1. Els empresaris o les empreses funeràries privades que vulguin establir-se en el municipi estaran obligats a prestar, almenys i de forma simultània, els serveis funeraris bàsics que descriu aquesta Ordenança a l'article 12, apartats 1 i 3.5 2. El que preveu l'apartat 1 s'entendrà sens perjudici del que preveuen la disposició addicio- nal 7a i les previsions transitòries de la present Ordenança. Article 23 Els empresaris o les empreses funeràries privades que vulguin prestar els seus serveis en el municipi, abans d'iniciar les seves activitats han d'haver acreditat que reuneixen els re- quisits següents: A) Solvència financera: Les empreses societàries han d'acreditar un capital mínim de 100 milons de pessetes. Quant a la resta d'empreses, la diferència entre l'actiu i el passiu del negoci no pot ser infe- rior a la xifra indicada al paràgraf anterior. En tots els supòsits, la justificació de la solvència empresarial ha d'estar avalada, a més, amb l'aportació o acreditació: ­ d'un informe emès per un facultatiu competent o per una entitat financera i ­ d'una fiança o garantia que caldrà dipositar a la caixa de l'Ajuntament, per un import de 500.000 PTA. Aquesta garantia tindrà per finalitat assegurar el compliment, per part de les empreses funeràries, dels deures i les obligacions derivats de la present disposició general, i molt especialment del manteniment i respecte, per part d'elles, de les condicions sanitàries, del principi de continuïtat dels serveis i del respecte dels drets dels usuaris que defineixen aquesta Ordenança i la resta de normes aplicables. La garantia o fiança respondrà, en qualsevol cas, als conceptes següents: a) El cost dels serveis funeraris de prestació forçosa que preveuen els articles 19, 20 i 21, quan les empreses es neguin a prestar-los, o en el supòsit que preveu la base 4.9 de l'article 21.4. b) Les sancions que es poden imposar a les empreses, d'acord amb les previsi- ons dels articles 12 i 13 de la LSF i del títol cinquè de la present Ordenança. c) El valor de la confiscació, que es pot decretar en els casos que una empresa autoritzada a operar en el municipi deixi de prestar el servei abans que li sigui acceptada la renúncia a l'autorització. La fiança o garantia es podrà constituir en qualsevol de les modalitats establertes per la legislació de contractació de les administracions públiques. En tot el que no prevegi aquesta Ordenança, les fiances i garanties es regiran per la norma- tiva esmentada al paràgraf anterior. La fiança o garantia no pot ser retornada o cancel·lada mentre sigui vigent la llicència o au- torització municipal. En cap cas no podrà ser retornada o cancel·lada si s'està tramitant un expedient a l'empresa funerària per la comissió d'alguna infracció de les que preveuen la LSF o aquesta Ordenança, o bé si es tracta d'un expedient susceptible de generar, de forma directa o subsidiària, responsabilitats pecuniàries per a l'empresa afectada. L'import de les fiances o garanties ha de ser reajustat o reposat per les empreses quan es doni el cas. Almenys cada dos anys naturals, les empreses hauran d'ajustar les fiances i garanties a les variacions que hagi experimentat l'índex de preus al consum des de la data de constitució, o des de la data del darrer reajustament. L'Ajuntament pot concertar amb les associacions empresarials del ram la constitució o el dipòsit de garanties globals, que substituiran les garanties o fiances individuals de les em- preses funeràries associades, les quals, no obstant això, han de constituir garantia individu- al si deixen de pertànyer a l'associació corresponent. B) Establiment o tanatori: L'Ajuntament construirà un tanatori en el recinte del Cementiri, segons el projecte d'execució redactat per l'Arquitecte Sr. Antoni Aguilar Defauce a l'abril de 1996, que dispo- sarà de 3 grups de vetlla, compostos d'una cambra pel difunt i una per als familiars. Els equipaments que seguidament es relacionen podran estar situats en altres municipis dins d'un radi no superior a 15 Km. a) Zona de treball ­ Independent de les sales de vetlla. Estarà integrada per almenys tres sales: una per a la realització dels treballs de tanatopraxis; una altra com a dipòsit de ca- dàvers, i una tercera per a la manipulació de fèretres i altre material funerari. ­ En el dipòsit de cadàvers s'han d'ubicar els armaris frigorífics, amb capacitat mínima per a 6 cossos. b) Magatzem de fèretres Amb capacitat per emmagatzemar una reserva mínima de 15 dies de funcionament, amb un mínim de 20 unitats. c) Dependències d'atenció al públic i serveis comuns ­ Han de disposar almenys de recepció, oficina administrativa, dependències de contractació de serveis, sala d'exposició de fèretres i urnes cineràries, si s'escau, i un nombre de lavabos suficient. ­ Les dependències d'atenció al públic han de ser obertes durant tot el dia tots els dies de l'any, per tal d'atendre i contractar els serveis que demanen els usu- aris. Aquestes dependències han d'estar senyalitzades suficientment. d) Local per a la guarda de vehicles ­ Suficient per allotjar tots els vehicles afectes a la prestació de serveis funeraris que posseeixi l'empresa. ­ Ha de disposar dels mitjans necessaris per al rentatge i la desinfecció dels ve- hicles. ­ En cap cas no podran allotjar-se en aquest local vehicles privats diferents als de servei funerari de l'empresa. e) Estacionament per a vehicles de visitants Amb una capacitat mínima per a ______________15 vehicles per cada sala de vetlla que tingui l'establiment, sens perjudici del que preveu la disposició addicional vuitena. f) Altres característiques L'entrada i circulació de cadàvers ha de ser independent de la reservada a l'accés per a vianants de familiars i visitants. C) Vehicles: L'empresa ha de disposar de vehicles aptes per a la conducció i el trasllat de cadàvers, a- justats als requisits següents: ­ El seu nombre serà com a mínim de 12 cotxes (2 per cada categoria). ­ Els vehicles anteriors han d'estar acondiciats per complir la seva funció. Han d'estar proveïts de llicències i autoritzacions, conforme al que estableixen la present Ordenança i les disposicions legals en vigor. ­ També es disposarà, almenys, d'un vehicle tipus furgó, tancat, per al reparti- ment de fèretres, taules i altre material. ­ Els vehicles de transport funerari han d'estar degudament carrossats i equipats reglamentàriament i en perfectes condicions de funcionament, estat i revisió. D) Fèretres: L'empresa ha de disposar de les reserves mínimes a què es refereix la lletra c) de l'apartat B) d'aquest article. Els fèretres s'han d'ajustar en les seves característiques al que estableix la reglamentació de policia sanitària mortuòria. En qualsevol cas, l'empresa complirà les condicions següents: ­ Ha de disposar tant de fèretres comuns, com de fèretres per a trasllats i fèretres especials adaptats a la normativa vigent. ­ Ha de disposar de fèretres de mides compreses entre els 1,70 i els 2,00 metres de llarg, amb variació de 0,10 metres. ­ Almenys el 5 per 100 dels fèretres en reserva han de ser de mesures especials, inclosos els models infantils. ­ Ha de disposar, alhora, de caixes de restes i urnes cineràries. E) Altres mitjans materials: Cal disposar també dels mitjans necessaris per a la desinfecció de vehicles, estris, robes i altre material funerari. F) Mitjans personals: Els mitjans personals de les empreses funeràries han de ser proporcionals a les ins- tal·lacions i altres mitjans materials d'aquestes, i han de complir en tot cas els mínims se- güents: a) Conducció i càrrega Es disposarà de 24 treballadors (2 per cada vehicle com a mínim per aquestes labors). b) Administració i contractació ­ Cal disposar de 6 treballadors per a garantir el serveoi les 24 hores del dia. ­ En qualsevol cas, l'empresa ha de comptar amb el personal directiu i adminis- tratiu necessari per atendre als usuaris del servei durant les 24 hores del dia. ­ Tots els treballadors de les empreses que prestin serveis dins el terme munici- pal han de tenir una formació acreditada i adequada per a la prestació dels ser- veis i estar donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social; han d'estar convenientment identificats, han de disposar de vestuari i material de treball a- dequat, i totes les seves robes i efectes no rebutjables han de ser rentats i desinfectats periòdicament. ­ Les empreses autoritzades per prestar serveis funeraris dins del terme munici- pal queden obligades al compliment de les disposicions vigents en matèria sa- nitària, administrativa i judicial. Article 24 Atès el que disposa l'article 5.1.b) de la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'ordenació i su- pervisió de les assegurances privades, les entitats asseguradores no poden exercir l'activitat de prestació de serveis funeraris. Tanmateix, aquesta prohibició no impedirà que aquestes entitats col·laborin amb empreses funeràries per a la distribució dels seus serveis. Article 25 Els serveis funeraris que preveu aquesta Ordenança només els poden prestar les empreses autoritzades per l'Ajuntament o bé pels mateixos serveis municipals, llevat de les excepci- ons que preveu la mateixa Ordenança. CAPÍTOL 2. DRETS I DEURES DE LES EMPRESES DE SERVEIS FUNERARIS. RELACIONS AMB ELS USUARIS I DRETS QUE TENEN Article 26 Les empreses de serveis funeraris tenen els drets següents: a) Exercir les seves activitats en els termes i les condicions que preveu aquesta Ordenança. b) Percebre els preus fixats com a contraprestació als seus serveis. c) Utilitzar les vies públiques i accedir i utilitzar les instal·lacions funeràries de titularitat municipal en els termes i les condicions que fixi la reglamentació del servei. d) La resta de drets reconeguts per l'ordenament jurídic. Article 27 1. Les empreses que prestin els serveis funeraris que preveu aquesta Ordenança han d'assumir els deures i les obligacions següents: a) Prestar els serveis amb la deguda diligència, rapidesa, continuïtat i qualitat, i garantir que els seus dependents i empleats guardin la màxima atenció, res- pecte i maneres en les relacions amb el públic i amb el servei. b) Prestar els serveis a tota part interessada que ho requereixi, en les condici- ons reglamentàries i en les derivades d'aquesta Ordenança. c) Tramitar davant l'Administració municipal, en representació dels interessats, les sol·licituds de concessió de nínxols i sepultures i les autoritzacions i per- misos necessaris a aquest efecte, l'obtenció de la llicència d'enterrament o cremació del cadàver i la inscripció de la defunció en el Registre civil. d) Facilitar, de forma no capciosa, als familiars de la persona finada, la informa- ció que necessitin, i, si s'escau, l'adquisició o contractació de vehicles d'acompanyament, fèretres, corones, recordatoris, inserció d'esqueles i prestacions similars. En cap cas no es podran condicionar les prestacions bàsiques esmentades a l'article 12, apartats 1 i 3, a la contractació d'activitats complementàries. e) Col·laborar amb l'Administració municipal per al millor compliment de les normes de policia sanitària mortuòria, especialment en situacions d'emergència o risc greu per a la salubritat pública. f) Complir estrictament el Reglament del cementiri municipal, quan sigui el cas. g) Mantenir en perfectes condicions tècniques de funcionament i de presentació i decòrum tots els vehicles que adscrigui als serveis mortuoris. A aquests efectes, les empreses han d'aportar a l'Administració municipal la llista detallada de tots els vehicles adscrits, amb expressió de la marca, el model, la matrícula i l'any de matriculació. Tota renovació de vehicles o canvi de característiques ha de ser posat i- gualment en coneixement de l'Administració municipal, dins el mes següent al del canvi o la renovació. h) Mantenir els locals i les instal·lacions afectes als serveis en condicions de presència, conservació, netedat i sanitat, amb la dotació del personal i el material requerits. i) Transportar els fèretres per mitjà dels empleats de l'empresa fins al lloc on hi ha el cadàver i col·locar-lo, un cop condicionat, a l'interior del fèretre. j) Respondre en tots els ordres dels danys causats a terceres persones amb motiu del funcionament dels serveis, tant si han estat directament produïts per l'empresa com pel personal que en depèn. k) Exercir directament l'activitat i no cedir o traspassar a tercers la llicència mu- nicipal. l) Complir estrictament les directrius i tota altra disposició del dret intern o co- munitari dictada envers els serveis funeraris. m) Observar, envers els usuaris dels serveis, les obligacions derivades de la le- gislació sanitària i de protecció de consumidors i usuaris. n) Informar i assessorar adequadament els usuaris i públic en general. o) Respondre del material que subministren i del correcte funcionament del ser- vei i dels preus que apliquin. 2. Els usuaris tenen, en relació amb els serveis funeraris, els drets següents: a) Els que siguin correlatius o conseqüència necessària dels deures i les obliga- cions legals o reglamentàries de les empreses funeràries. b) Accedir als serveis que preveu la present Ordenança quan la defunció afecti: un veí del municipi el domicili mortuori del qual es trobi dins la província de Barcelona; les persones el domicili mortuori de les quals sigui en el mateix terme municipal, o qualsevol altra persona quan així ho disposi l'autoritat ju- dicial. c) Rebre els serveis en condicions de respecte a la intimitat, a la dignitat, a les conviccions religioses, filosòfiques o culturals i al dolor de les persones afec- tades. d) Tenir accés als serveis en condicions bàsiques d'igualtat, de manera que la manca o insuficiència de recursos econòmics no pugui constituir un impedi- ment. e) Rebre l'assessorament imprescindible per garantir el procés correcte fins a la inhumació o incineració del cadàver. Aquest assessorament, en tot cas, tam- bé ha d'incloure la informació sobre els tràmits legals que cal seguir i sobre els requisits i les pràctiques sanitàries exigibles segons la normativa de poli- cia sanitària mortuòria. f) Tenir accés directe al catàleg de prestacions que es poden contractar amb les entitats prestadores dels serveis funeraris, amb la indicació detallada de les característiques d'aquestes prestacions i dels preus aplicables. g) Tenir accés als expedients d'elaboració de normes municipals d'ordenació de l'activitat funerària durant el tràmit d'informació pública i, si cal, presentar suggeriments o al·legacions. h) Tenir la garantia que aquests serveis es mantenen en les condicions sanitàri- es que requereixen. i) Tenir la garantia de la continuïtat i regularitat de les prestacions. j) Poder elegir lliurement l'empresa funerària d'acord amb la LSF i la present Ordenança. k) Els altres drets definits per la resta de normativa que sigui aplicable, i els re- coneguts per la present Ordenança. Article 28 Les empreses funeràries han de disposar d'un catàleg que especifiqui el contingut de tots els serveis que presten, amb indicació detallada de les característiques de tots i cadascun dels serveis i prestacions, així com dels fèretres i altres elements, dels vehicles de conduc- ció i/o trasllat i de les tarifes o preus vigents. Un exemplar d'aquest catàleg s'ha de posar a disposició de l'Ajuntament. Les empreses funeràries són responsables dels materials que subministren, com també del correcte funcionament del servei i dels preus que hi apliquen. Article 29 1. Les empreses funeràries han de portar un registre dels serveis prestats, amb les indicaci- ons que pugui establir l'Administració sanitària i l'Ajuntament i, en tot cas, amb les se- güents: a) Data del servei. b) Descripció del servei. c) Dades del peticionari i identificació del cadàver. d) Import total del servei (IVA inclòs). 2. Les empreses de serveis funeraris han de tenir a disposició del públic un llibre de recla- macions diligenciat per l'Ajuntament en tots els seus folis. Aquest llibre ha d'estar en tot moment a disposició de les autoritats i els funcionaris de la corporació. Això no obstant, durant els primers 10 dies de cada trimestre natural les em- preses han de posar en coneixement de l'Ajuntament les reclamacions presentades du- rant el trimestre anterior. CAPÍTOL 3. CONDUCCIÓ I TRASLLAT DE CADÀVERS Article 30 1. L'activitat de conducció i trasllat de cadàvers o de restes cadavèriques, duta a terme per les empreses de serveis funeraris amb els vehicles afectes al servei, s'ajustarà al que preveu la normativa sectorial d'aplicació. 2. Tenen la facultat de realitzar el transport de cadàvers: a) Si el cadàver es troba en el municipi i la inhumació o incineració s'ha de practicar en el mateix terme municipal: les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris que comptin amb llicència o autorització de l'Ajuntament, a elecció de l'usuari, si en són dues o més. b) Si el cadàver es troba en el municipi, però la inhumació o incineració s'ha de practicar en un altre municipi: les empreses o entitats que s'esmenten a la lletra a) i les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris que comptin amb llicència o autorització del municipi on s'hagi de practicar la in- humació o incineració, sempre i en tots els casos a elecció de l'usuari. c) Si el cadàver es troba en un altre municipi, però la inhumació o cremació no s'ha de practicar en aquest últim, sinó en el propi terme municipal: les em- preses o entitats esmentades a la lletra a) i les empreses o entitats prestado- res de serveis funeraris que comptin amb llicència o autorització del municipi on es trobi el cadàver, sempre i en tots els casos a elecció dels usuaris. 3. Llevat de calamitats o infortunis públics, els serveis municipals no han de gestionar cap inhumació o incineració de cadàvers quan l'empresa o entitat que efectuï el transport no acrediti estar en possessió de les autoritzacions o llicències previstes per a cada supòsit a l'apartat 2. Article 31 Els vehicles funeraris de les empreses de serveis funeraris radicades al municipi han de complir els requisits i respectar les normes a què es refereix l'article 140.2 del Decret 319/1990, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de les normes reguladores del transport de viatgers per carretera mitjançant vehicles de motor (DOGC núm. 1387, de 31 de desembre de 1990). Aquests vehicles han de comptar amb l'autorització de transport privat per a la realització de transport funerari, lliurada per la Direcció General de Transports de la Generalitat de Catalunya ­amb l'informe previ de l'Administració sanitària, si s'escau­ i d'acord amb la proposta realitzada per l'Ajuntament, que, prèviament, haurà d'haver cons- tatat el compliment dels requisits relatius als transports privats i dels que preveu el primer incís d'aquest paràgraf. Article 32 Obtinguda l'autorització de la Direcció General de Transports, l'Ajuntament ha de procedir al lliurament de les llicències esmentades a la disposició addicional 4a del Reial decret 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i in- terurbans de transports en automòbils lleugers, disposició aquesta que serà d'aplicació al transport funerari. Article 33 Cap empresa de serveis funeraris radicada al municipi pot iniciar les seves activitats sense haver obtingut prèviament les llicències i autoritzacions que s'esmenten en l'article anterior. Article 34 Es prohibeix la conducció i el trasllat de cadàvers sense el fèretre corresponent, el qual ha de reunir les característiques assenyalades per la normativa de policia sanitària mortuòria. CAPÍTOL 4. FACULTATS DE CONTROL DE L'AJUNTAMENT Article 35 L'Ajuntament gaudeix, envers les empreses de serveis funeraris, de les facultats que li re- coneix la legislació vigent i, molt especialment, de les següents: a) Inspeccionar els vehicles adscrits als serveis, els locals i el material corresponent. b) Requerir les empreses perquè presentin la justificació del compliment de les seves obligacions com a empresa de serveis funeraris i les de treball i de caràcter social. c) Exigir l'increment del nombre de vehicles adscrits als serveis, quan ho requereixi l'augment del cens de població del municipi. d) Imposar a les empreses el canvi de vehicles o de material quan s'hi apreciïn signes evidents de deteriorament o desdiguin de l'adequada prestació dels serveis. e) Imposar a les empreses les sancions pertinents per raó de les infraccions que come- tin i dictar-los les ordres oportunes per mantenir la prestació dels serveis al nivell a- dequat. f) Obligar l'empresa a adaptar els elements tècnics del servei a les necessitats que, pel creixement demogràfic o per la innovació tècnica, s'imposin per a una correcta ex- plotació de les activitats, sense que això comporti cap dret a indemnització i sens perjudici dels reajustaments de preus que siguin procedents. g) Intervenir les empreses en els supòsits de catàstrofe o infortunis públics o greu risc d'aquests, atès el que disposa l'article 21.1.j) de la Llei estatal 7/1985, de 2 d'abril, observant les prevencions següents: - Audiència prèvia de les empreses, llevat de situacions d'urgència extrema. - Fixació d'un límit temporal envers les mesures d'intervenció, límit aquest que pot ser referit a la durada dels fets motivadors de les dites mesures. - Indemnització dels danys i perjudicis causats a les empreses intervingudes, llevat que aquestes siguin responsables de la situació originadora de la inter- venció. Les facultats d'intervenció que preveu aquest apartat s'estendran als supòsits de vaga en cas d'inobservància dels serveis mínims. h) La resta de facultats i prerrogatives que preveu aquesta Ordenança i la normativa a- plicable en l'àmbit local. TÍTOL TERCER DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS PER A LA PRESTACIÓ DE SERVEIS FUNERARIS CAPÍTOL 1. RÈGIM D'AUTORITZACIONS Article 36 Qualsevol empresari o empresa que desitgi exercir l'activitat de prestació de serveis funera- ris al municipi de Canet de Mar ha de disposar de les instal·lacions, els equipaments i els mitjans materials, econòmics i personals a què es refereix l'article 23 de la present Orde- nança. Article 37 La instal·lació, ampliació o reforma de qualsevol activitat de serveis funeraris dins del terme municipal requereix l'obtenció prèvia de l'autorització de l'Ajuntament, la qual revestirà la forma de «llicència d'activitats». A aquestes llicències, els serà d'aplicació el règim jurídic de les activitats classificades com a molestes, insalubres, nocives i perilloses, i les particulari- tats, especialitats i altres prescripcions que puguin derivar-se de la LSF, de les normes de policia sanitària mortuòria i d'aquesta Ordenança. Article 38 A la sol·licitud de llicència, cal adjuntar la documentació exigida reglamentàriament, que comprendrà, si més no, una descripció de l'activitat, la incidència que té en la salubritat pú- blica i en el medi ambient i els riscos potencials per a persones i béns, així com les mesures correctores proposades, amb justificació expressa del compliment de la normativa sectorial. A més, cal adjuntar els documents següents: a) Estudi econòmic financer de l'activitat, amb indicació dels preus projectats. b) Projecte d'implantació de l'activitat, amb especificació i descripció de tots els equi- paments i elements materials i personals que s'esmenten a l'article 23 d'aquesta Or- denança. Envers els vehicles, caldrà especificar-ne el nombre, la marca, el model i altres característiques. c) Projecte constructiu quan la implantació de l'activitat faci necessària l'execució d'obres o instal·lacions. d) L'informe a què fa referència l'article 23, lletra A), d'aquesta Ordenança. e) La resta de documents que siguin preceptius en virtut de la normativa reguladora de les activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses. Article 39 Obtinguda la llicència d'activitats ­simultàniament o prèviament a la d'obres, si es dóna el cas­ el seu titular restarà habilitat per dur a terme només la implantació efectiva de tots els elements de l'activitat autoritzada, incloses les mesures correctores. Un cop formalitzades les actuacions anteriorment esmentades, el titular de la llicència d'activitats instarà de l'Ajuntament la visita d'inspecció i l'autorització de posada en marxa de l'activitat, la qual revestirà la forma de «llicència d'obertura». No podrà iniciar-se l'exercici de cap activitat de prestació de serveis funeraris sense haver obtingut prèviament aquesta darrera llicència. Article 40 A la petició de visita d'inspecció i de la llicència d'obertura caldrà adjuntar la documentació que reglamentàriament sigui procedent i que garanteixi que les instal·lacions s'ajusten al projecte autoritzat per la corporació, així com a les mesures correctores establertes. En qualsevol cas, caldrà que siguin adjuntats els documents següents: a) Justificants acreditatius, quant al tanatori, del compliment dels requisits enumerats a la lletra B) de l'article 23 d'aquesta Ordenança, així com els documents acreditatius de la constitució o el dipòsit de les garanties que preveu la lletra A) del mateix pre- cepte. b) Original o còpia compulsada de les autoritzacions de transport funerari de tots els vehicles destinats a aquest servei. c) Una memòria justificativa acreditant que el titular de la llicència compta amb tots els mitjans materials i personals a què fan referència les lletres D), E) i F) de l'article 23 d'aquesta Ordenança. d) Justificant d'alta a l'efecte de l'impost d'activitats econòmiques. Article 41 L'atorgament de la llicència d'obertura portarà implícita, quan sigui el cas, l'autorització de primera ocupació, utilització o canvi d'ús, i anirà acompanyada de l'expedició de les llicènci- es municipals de transport funerari que siguin pertinents. Article 42 En tot el que no prevegin els articles anteriors, s'estarà al que disposen l'article 7 de la LSF, els articles 92 a 95 i 103 a 108 del ROAS, els articles 42 a 45 RPSM, i les normes regulado- res de les activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses. Article 43 Sens perjudici del que preveu amb caràcter general l'article 4.4, les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris poden condicionar la prestació efectiva dels serveis que els siguin requerits al compromís de pagament de les despeses corresponents, subscrit per algun familiar del finat. Article 44 Sens perjudici del que preveu amb caràcter general l'article 43, les empreses o entitats prestadores dels serveis funeraris no poden fer ús de la facultat que els confereix aquest darrer precepte, quan es tracti de prestar serveis funeraris en algun dels supòsits que pre- veu l'article l9. CAPÍTOL 2. CESSAMENT DE L'ACTIVITAT Article 45 Atès que els serveis funeraris constitueixen una activitat d'interès general de caràcter es- sencial, el seu cessament avançat a iniciativa de les empreses autoritzades requereix el vistiplau previ de la corporació municipal. A més, el cessament avançat de l'activitat empre- sarial ha de ser anunciat amb un més d'anticipació en un diari de màxima difusió a la locali- tat. Article 46 A banda de la responsabilitat que pugui generar l'incompliment dels tràmits esmentats a l'article anterior, el cessament irregular de les activitats autoritzades podrà donar lloc a les mesures d'intervenció que preveu l'article 35 d'aquesta Ordenança si d'aquesta situació se'n deriven les circumstàncies que preveu l'article 21.1.j) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril. TÍTOL QUART INTRANSMISSIBILITAT, CADUCITAT, REVOCACIÓ, SUSPENSIÓ, ANUL·LACIÓ I VIGÈNCIA DE LES LLICÈNCIES CAPÍTOL 1. INTRANSMISSIBILITAT DE LLICÈNCIES Article 47 Les llicències per a l'exercici d'activitats funeràries es concedeixen sempre prenent en con- sideració les característiques particulars de l'empresa o persona autoritzada, amb la finalitat de garantir que aquesta disposi dels mitjans econòmics, materials i personals necessaris per tal de prestar correctament els seus serveis, inclòs el de transport funerari. Aquestes llicències no seran transmissibles. Les transmissions de llicències que es produeixin contravenint la prohibició anterior no gau- diran d'efectes, i els responsables d'aquesta infracció respondran solidàriament dels danys derivats de la seva actuació i de les sancions imposades per l'Ajuntament. La petició de nova llicència no extingeix ni redueix la dita responsabilitat. CAPÍTOL 2. CADUCITAT DE LES LLICÈNCIES Article 48 Les llicències per a l'exercici d'activitats funeràries caducaran per les causes previstes, amb caràcter particular o general, a la legislació sectorial i de règim local i a la present Ordenan- ça. Article 49 L'acte d'atorgament de la llicència d'activitats fixa els terminis d'iniciació, interrupció màxima i acabament de les obres i instal·lacions necessàries amb vista a aplicar i fer efectives les mesures correctores i la resta de condicions imposades. Article 50 Els terminis a què fa referència l'article anterior són els següents: a) Per a l'inici de les actuacions: tres mesos. b) Interrupció màxima: dos mesos. c) Acabament:______________25 comptador des de la notificació de la concessió de la llicència. Article 51 Els terminis a què fan referència els articles anteriors són comptadors des de la notificació de la concessió de llicència d'obres si aquesta darrera s'atorga amb posterioritat a la d'activitats. Article 52 Un cop concedida la llicència d'obertura, el seu titular ha de posar en marxa l'activitat en un termini màxim de trenta dies hàbils. Article 53 L'incompliment de qualsevol dels terminis especificats anteriorment donarà lloc a la caduci- tat de la llicència, amb l'audiència prèvia del titular de l'autorització. Tanmateix, aquests ter- minis podran ser prorrogats per l'Ajuntament, amb la petició raonada prèvia dels interessats feta quinze dies abans d'expirar el termini corresponent. Les pròrrogues tindran una durada màxima equivalent a la del termini inicial de què es tracti, excepció feta del supòsit que pre- veu l'article 50.c), en què la durada màxima de la pròrroga serà de sis mesos. En qualsevol cas, la manca de resolució expressa de la petició dins de termini tindrà efectes estimatoris. CAPÍTOL 3. REVOCACIÓ, SUSPENSIÓ I ANUL·LACIÓ DE LLICÈNCIES Article 54 Les llicències per a l'exercici d'activitats de serveis funeraris poden ser suspeses, revocades o anul·lades en els supòsits que preveuen en cada cas: a) Els articles 13.1.c) i 13.2 de la LSF. b) L'article 38 del Decret 2414/1961, de 30 de desembre, pel qual va ser aprovat el Re- glament d'activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses. c) L'article 88 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals. d) La resta de disposicions que siguin d'aplicació pel que fa a règim jurídic de llicències i autoritzacions municipals. Article 55 La revocació, suspensió o anul·lació de la llicència portarà aparellada la clausura de les instal·lacions, sens perjudici de les mesures d'intervenció que pugui adoptar l'Ajuntament a l'empara de l'article 21.1.j) de la Llei estatal 7/1985, de 2 d'abril, en els termes i les condici- ons a què fa referència l'article 35 lletra g), d'aquesta Ordenança. Article 56 Quan la suspensió, revocació o anul·lació de la llicència sigui motivada per fets la comissió dels quals porti aparellada, a més, la imposició d'una sanció, els responsables dels fets sancionats no podran obtenir una nova llicència durant un termini de 5 anys. Aquest darrer termini quedarà reduït al termini de suspensió de l'autorització si aquesta és la mesura a- doptada per l'Ajuntament. CAPÍTOL 4. DE LA VIGÈNCIA DE LES LLICÈNCIES Article 57 Les llicències per a l'exercici d'activitats consistents en la prestació de serveis funeraris tin- dran una vigència de 15 anys. Article 58 Els titulars de les llicències poden sol·licitar-ne la renovació, sis mesos abans d'expirar el termini que preveu l'article anterior. TÍTOL CINQUÈ DEL RÈGIM SANCIONADOR I DE LA INSPECCIÓ MUNICIPAL CAPÍTOL 1. INFRACCIONS I SANCIONS Article 59 1. Les entitats prestadores dels serveis funeraris poden ser sancionades per la comissió de les infraccions tipificades en aquest article, sens perjudici de les sancions aplicables per la vulneració de la normativa en matèria de policia sanitària mortuòria i en matèria de de- fensa de les persones consumidores o usuàries. 2. Són infraccions molt greus: a) Gestionar serveis funeraris sense la preceptiva autorització municipal. b) No prestar els serveis contractats amb les persones usuàries. c) Infringir les normes sanitàries o els reglaments o les ordenances municipals i provocar, així, una situació de risc per a les condicions sanitàries de la pobla- ció. d) Falsejar dades relatives al servei funerari i donar informació falsa sobre les condicions de prestació dels serveis. e) Facturar serveis no contractats ni sol·licitats. f) Impedir o dificultar als inspectors o agents municipals la inspecció dels ser- veis funeraris. g) Cometre qualsevol altra vulneració greu dels drets de les persones usuàries definits per la LSF o per aquesta Ordenança. h) Reincidir en la comissió de dues faltes greus o més de dues, en el termini d'un any. 3. Són infraccions greus: a) No disposar del tipus de materials i de serveis que tenen en els catàlegs i que han estat objecte de contractació per les persones usuàries. b) Donar informació o assessorament erronis a les persones usuàries sobre els tràmits legals que s'han de seguir o els materials que s'han d'utilitzar preceptivament i les pràctiques sanitàries que cal complir. c) Infringir les normes sanitàries i els reglaments o les ordenances municipals, sense provocar una situació de risc per a les condicions sanitàries de la població. d) Prestar els serveis amb vehicles no autoritzats. e) No tenir llibre de reclamacions o negar-se a facilitar-lo. f) Obstruir l'activitat inspectora dels òrgans municipals competents. g) No reajustar la fiança, si en tenen l'obligació. h) Incomplir qualsevol altra de les condicions de les autoritzacions de prestació dels serveis funeraris. 4. És una infracció lleu qualsevol altre incompliment de les ordenances o regl