2022/23 Memòria del Consell d'Infants de Canet de Mar Laia Monterde Mulet, Paula Serrano Ros i Esteve Azemar Sánchez Xarxa Consultors Índex 1. Què és i què fa el Consell d'Infants de Canet de Mar .............................................................. 2 2. Desenvolupament del Consell d'Infants 2022/23 .................................................................... 4 3. Valoracions del Consell d'Infants 2022/23 ............................................................................... 8 4. Proposta de desplegament del Consell 2023/24 .................................................................... 18 1. Què és i què fa el Consell d'Infants de Canet de Mar El Consell d'Infants de Canet de Mar és un òrgan de participació local creat el curs 2022/23 que impulsa l'Ajuntament amb la complicitat de la comunitat educativa, perquè els infants col·laborin activament en la construcció, desenvolupament i millora de Canet de Mar a través de l'expressió d'idees, reflexions, opinions i propostes amb voluntat transformadora. Els consells d'infants donen resposta a principis i normes inclosos en la Declaració dels Drets dels infants (ONU; 1959), l'Estatut d'Autonomia de Catalunya (2006), i la Llei municipal i de règim local de Catalunya, entre d'altres. Atribuïm al Consell d'Infants de Canet de Mar les següents funcions: Potenciar i dinamitzar la participació dels infants en l'exercici dels seus drets, afavorint el pensament crític i el debat sobre la vida del seu municipi i del món. Promoure un escenari educatiu i participatiu perquè els infants puguin expressar-se lliurement, intercanviar experiències, construir nous coneixements i decidir en relació als temes que els interessen. Donar a conèixer el punt de vista dels infants en tots els temes relacionats amb la vida del municipi i el món. Conèixer i valorar el conjunt de serveis i activitats que es fan a la ciutat d'interès per als infants, fer propostes per a la seva millora i rebre resposta dels serveis competents. Promoure activitats per a la sensibilització ciutadana sobre la importància de la participació dels infants. El Consell d'Infants s'ha format per representants titulars i assessors per cada aula de les escoles del poble, així com per infants escolaritzats fora de Canet i representants d'altres espais. Aquest curs el Consell ha fet una reflexió sobre com es vol organitzar, qui n'hauria de formar part, com s'ha d'escollir i quines han de ser les seves funcions, i ha fet propostes de millora de diferents espais del poble. Fruit d'aquesta reflexió, s'ha creat la proposta de Reglament del Consell d'infants, que s'aprovarà properament. A la pàgina següent es mostra una infografia amb les principals idees del funcionament del nou Consell d'Infants de Canet de Mar. Per a saber-ne més, podeu consultar l'espai web del Consell d'Infants de Canet de Mar. 2. Desenvolupament del Consell d'Infants 2022/23 El Consell d'Infants de Canet de Mar ha comptat amb la participació de 42 membres, entre els 27 consellers/es titulars i els 15 assessors/es, escollits entre els infants de 10 a 12 anys de les escoles de la vila (Escola Turó del Drac, Col·legi Yglesias, Escola ISCAT, Escola Misericòrdia i FEDAC Canet) i l'Esplai Bitxus. En total, es van realitzar 8 trobades mensuals entre el novembre de 2022 i el juny de 2023, que van tenir lloc, principalment, a l'Escola de Teixits. El treball sobre la definició del Reglament s'ha combinat amb compartir informacions, demandes i propostes dels consellers i conselleres recollides als seus espais d'elecció, i amb la participació dels grups-classe entre les sessions del Consell. A continuació es detalla el desplegament de les sessions. Tots els resums de les trobades es poden consultar aquí. La primera sessió del Consell va ser l'acte de constitució. Aquest es va celebrar el 20 de novembre, coincidint amb el Dia Internacional dels Drets dels Infants. Aquesta sessió es va dividir en dues parts. Primerament, es va fer una trobada amb els membres del Consell on es van compartir informacions sobre el funcionament del Consell i es va fer un debat sobre la motivació dels membres per formar-ne part i quines propostes farien per millorar el poble. Paral·lelament, es va fer una presentació del Consell a famílies i referents educatius. En segon lloc, es va celebrar l'acte de constitució del primer Consell d'Infants de Canet de Mar. Durant l'acte, l'Alcaldessa i la Regidora d'Educació i Participació de Canet de Mar van explicar quin seria l'encàrrec del curs: definir com volen que sigui el Consell i donar la seva visió sobre Canet de Mar. A més, es va donar la benvinguda als nous Consellers/es i Assessors/es i se'ls va entregar un diploma i material del Consell d'infants. Finalment, es va comptar amb una xocolatada i diferents actuacions i activitats per celebrar el Dia Internacional dels Drets dels Infants. La segona sessió, celebrada el desembre de 2022, es va centrar a debatre en petits grups sobre per què havia de servir el Consell d'Infants i com s'haurien d'escollir els membres que en formen part. En concret, es va fer menció que el Consell havia de servir per donar veu i vot als infants expressant la seva opinió i que s'escollirien els representants per votació secreta entre totes les candidatures. A la tercera sessió, el gener de 2023, es va continuar treballant sobre sobre el funcionament i l'organització del Consell. Es va concloure n'havien de formar part infants de 5è i 6è de primària dels centres educatius i de l'Esplai Bitxus, tot i que es deixava la porta oberta a la participació d'entitats esportives del poble. Per organitzar-se, es va acordar establir càrrecs rotatius a cada sessió: Comunicació, Portaveu, Secretari/a, Inventor/a de jocs i Moderador/a. A més, es va apostar per fer sortides a la ràdio i activitats vivencials durant el curs. Finalment, es van llegir les butlletes dels desitjos dels infants del poble que es van recollir durant l'acte de cloenda. Es van anotar els temes i les peticions que més havien sortit per a millorar el poble i treballar al Consell d'Infants, els quals es van recollir i endreçar a un Padlet per poder-ho compartir amb els centres, l'esplai i l'Ajuntament. La quarta sessió, celebrada el febrer de 2023, es va dedicar a decidir com volien que fos el logotip del Consell. En aquest sentit, es va comptar amb el suport d'una dissenyadora gràfica, que va explicar quins són els aspectes clau que cal tenir en compte a l'hora de dissenyar un logotip. Així, en petits grups es van aportar idees i es van fer propostes per al seu disseny. A la cinquena sessió, a partir de les diferents idees que es van acordar la passada sessió per al logotip del Consell, la dissenyadora va presentar diferents propostes i es va votar la que més els havia agradat. Seguidament, la responsable de comunicació de l'Ajuntament va explicar als infants com podien donar a conèixer el Consell i com podíem recollir les necessitats i propostes dels infants de Canet de Mar. Per donar-se a conèixer es va parlar sobre fer un anunci o falca a la ràdio de Canet, tenir un espai a la revista Viure Canet o bé fer difusió als mitjans digitals. Mentre que per conèixer les necessitats dels infants es va parlar de realitzar cartells a diferents espais perquè els infants puguin recollir idees, a través del Padlet o que ho comentin a membres del Consell. Finalment, es van preparar diferents rutes pel poble per visitar diferents espais, analitzar-los des de la perspectiva dels infants i fer-ne propostes de millora. A l'abril, durant la sisena sessió, es van realitzar les rutes per Canet de Mar en petits grups i acompanyats de tècnics i personal de l'Ajuntament. Durant les rutes, es van fer fotografies dels espais i es van fer propostes per a millorar-los. Totes les propostes van quedar recollides al Padlet per poder-ho compartir amb els companys/es i fer- ho arribar a l'Ajuntament. La setena sessió va tenir lloc al mes de maig, i en aquesta es va posar en comú les valoracions de les rutes i les propostes de millora dels espais. Finalment, es va preparar la cloenda del Consell del mes de juny on explicarien el que havien fet durant el curs. L'explicació es va repartir entre 5 grups diferents, cadascun dels quals va preparar i assajar el que explicaria. En el mes de juny va tenir lloc la vuitena i última trobada del Consell d'Infants. En primer lloc, es va fer una dinàmica perquè els membres del Consell valoressin el curs i el funcionament del Consell d'Infants, i es va fer un assaig de l'acte obert a famílies, escoles i càrrecs de l'Ajuntament. En segon lloc, va tenir lloc l'acte obert on els Consellers/es i Assessors/es van explicar el que havien treballat durant el curs i la seva valoració, així com les propostes per millorar el poble. Des de l'Ajuntament es va agrair la seva tasca i es va fer un retorn a les propostes del Consell. Finalment, es va donar pas a les actuacions de tabalers i gegantons, i es va fer una xocolatada per celebrar la cloenda del curs. A més de les sessions ordinàries del Consell, durant el mes de maig es va realitzar una activitat conjunta amb el Consell d'Infants d'Arenys de Mar. L'activitat va consistir en una recollida de residus a la platja del Cavaió en el marc de les jornades europees Clean Up Day. Hi van participar tant Consellers/es i Assessors/es com famílies, i en total es van recollir més de 62kg de brossa. 3. Valoracions del Consell d'Infants 2022/23 La valoració del Consell per part dels infants s'ha fet de manera conjunta durant l'última sessió. Posteriorment a la sessió, s'ha enviat un qüestionari online tant a infants com a les seves famílies i tutors/es o referents socioeducatius perquè valoressin el funcionament del Consell i poguessin fer propostes de millora. A més, a mig curs es va enviar un correu electrònic als tutors i tutores per fer seguiment i conèixer la seva perspectiva, que també queda recollida als aspectes de valoració. Finalment, s'afegeix la valoració tècnica de l'equip de dinamització del Consell. Un dels indicadors més importants de la valoració del Consell per part dels infants és el seu nivell d'assistència, que ha estat molt elevat, tal com mostra el següent gràfic: Assistència al Consell d'Infants 2022/23 40 37 35 32 32 30 30 24 24 24 25 21 20 15 10 5 0 S1 S2 S3 S4 S5 S6 S7 S8 La participació ha variat entre 21 i 37 infants al llarg del curs, amb una mitjana de 28 infants per sessió. Cal tenir en compte que en la primera, la cinquena i la vuitena sessió estaven convocats tant els Consellers titulars com els assessors (és a dir, 42 infants), mentre en les altres només estaven convocats els titulars (això és, 21 infants). Així, en les sessions on estaven convocats tots els membres del Consell, hi ha assistit una mitjana de 34 infants, el que suposa el 81% d'assistència. D'altra banda, en les altres sessions, hi ha assistit una mitjana de 25 infants, el que suposa el 119% de l'assistència. Això vol dir que en alguns casos, tot i no estar convocats els assessors/es, també han assistit a les sessions, i la participació ha estat elevada al llarg de tot el curs, fet que denota una motivació i una bona valoració per part dels diferents membres del Consell. 3.1.- Valoració dels consellers/eres i assessors/es En general, tant a la valoració conjunta com en els qüestionaris, la valoració dels infants ha estat molt positiva. Consideren que ha estat una bona experiència per conèixer altres infants, divertir-se i ajudar a millorar el poble, i recomanarien l'experiència a altres infants: "Molt xula perquè aprens moltes coses i fas noves amistats". "És una experiència divertida, s'aprèn i donem veu a les nostres decisions." "M'ho he passat molt bé. El que més m'ha agradat són els jocs". "Jo també m'ho he passat molt bé, i aprens que hi ha un treball a fer darrere de les coses que vols". En els qüestionaris d'avaluació, la valoració mitjana de la seva participació al Consell és d'un 4,3 sobre 5: Tanmateix, als qüestionaris es pot apreciar una diferència entre la valoració que en fan els Consellers titulars i la que en fan els Assessors. Així, mentre els primers es mostren molt satisfets amb la seva participació, els segons en fan una valoració més negativa a causa de no haver pogut participar a totes les sessions. Tant en la valoració conjunta com en els qüestionaris, els aspectes positius més destacats i repetits del Consell són la oportunitat de conèixer altres infants del poble, poder aportar la opinió i propostes per millorar el poble, sentir-se escoltats i valorats, i poder representar als nens i nenes de Canet de Mar. A continuació, es recullen alguns comentaris: El millor ha estat ajudar al poble. Ser representants de la nostra classe. Formar part del primer Consell d'Infants de Canet de Mar. Els jocs. Poder conèixer altres nens del poble. Saber què és el que volen els infants. Poder donar la meva opinió en tot i que l'escoltin. Poder aportar les meves idees per millorar el poble Fer nous amics i conèixer nova gent Poder representar als nens de canet donant veu i vot a la veu dels infants. Que he pogut ajudar a millorar espais del poble Que vaig fer nous amics i amigues En canvi, com a aspectes de millora, diversos infants remarquen poder incrementar la participació dels assessors durant el curs, així com incrementar el nombr