ORDENANCES FISCALS I REGULADORES DE PREUS PÚBLICS VIGENTS PER L'EXERCICI 2023 (Actualitzat a 29/05/2023) Text refós de l'ordenança general de gestió, inspecció i recaptació d'ingressos de dret públic, les ordenances fiscals i les ordenances reguladores de preus públics vigents per l'exercici 2023, incloent: -L'ordenança reguladora del preu públic per l'activitat "Escape Town Modernista" pel servei de punts de càrrega de vehicles elèctric i les modificacions d'ordenances reguladores de preus públics aprovades inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 23 de febrer de 2023 (BOP 1 de març de 2023), i que en no haver-se presentat al·legacions o reclamacions durant el període d'informació pública, han quedat automàticament elevades a definitives (BOP de 27 d'abril de 2023). - La modificació de l'ordenança fiscal núm. 11 reguladora de la taxa per ocupació de terrenys d'ús públic amb taules i cadires amb finalitat lucrativa aprovades inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 23 de febrer de 2023 (BOP 1 de març de 2023), i que en no haver-se presentat al·legacions o reclamacions durant el període d'informació pública, han quedat automàticament elevades a definitives (BOP de 28 d'abril de 2023). - L'establiment i la supressió de diverses taxes per utilització privativa o aprofitament del domini públic local i les modificacions de les ordenances fiscals, núm. 4, 21 i 30, aprovades inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 23 de febrer de 2023 (BOP 1 de març de 2023), i que en no haver-se presentat al·legacions o reclamacions durant el període d'informació pública, han quedat automàticament elevades a definitives (BOP de 28 d'abril de 2023). 1 Contingut PART I - ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL......................................... 3 ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL ..................................................................................................... 4 PART II ­ ORDENANCES FISCALS ................................................................ 39 NÚM. 01.- IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES .................................................................... 40 NÚM. 02.- IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES ............................................. 55 NÚM. 03.- IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA ................................ 71 NÚM. 04.- IMPOST SOBRE L'INCREMENT DEL VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA ..................................................................................................... 79 NÚM. 05.- IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS INSTAL·LACIONS I OBRES ............ 93 NÚM. 06.- TAXA PER OCUPACIONS DEL SUBSÒL, EL SÒL I LA VOLADA DE LA VIA PÚBLICA ............................................................................................................................. 104 NÚM. 07.- TAXA PER APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL, A FAVOR D'EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS D'INTERÉS GENERAL ........................................................................................................ 112 NÚM. 09.- TAXA PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB MERCADERIES, MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ, RUNES, TANQUES, PUNTALS, ESTÍNTOLS, BASTIDES I ALTRES INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES ..................... 117 NÚM. 10.- TAXA PER UTILITZACIÓ PRIVATIVA O APROFITAMENT ESPECIAL DE LA VIA PÚBLICA O DE QUALSEVOL ALTRE ESPAI DE DOMINI PÚBLIC LOCAL I LES RESERVES DE VIA PÚBLICA PER A APARCAMENT, CÀRREGA I DESCÀRREGA DE MERCADERIES DE QUALSEVOL MENA .......................................................................... 121 NÚM. 11.- TAXA PER L'OCUPACIÓ D E TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES AMB FINALITAT LUCRATIVA ......................................................................... 125 NÚM. 13.- TAXA PER PARADES, BARRAQUES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUATS EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DEL CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC, UTILITZACIÓ DE CASETES I LLOCS DE VENDA AL MERCAT MUNICIPAL, I L'OCUPACIÓ DE TERRENYS DELA PLATJA DURANT LA TEMPORADA ESTIVAL ............................................................................................................................................... 130 NÚM. 14.- TAXA PER LA INSTAL·LACIÓ DE QUIOSCOS EN LA VIA PÚBLICA ....... 135 NÚM. 16.- TAXA PER EXPEDICIÓ DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS ............... 139 NÚM. 18.- TAXA PER LA LLICÈNCIA D'AUTOTAXI I ALTRES VEHICLES DE LLOGUER ............................................................................................................................. 143 NÚM. 20.- TAXA PER LLICÈNCIES O LA COMPROVACIÓ D'ACTIVITATS COMUNICADES EN MATÈRIA D'URBANISME ................................................................. 146 NÚM. 21 .- TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA EN L'ACTIVITAT DELS CIUTADANS I LES EMPRESES A TRA- VÉS DEL SOTMETIMENT A LLICÈNCIA O COMUNICACIÓ, AIXÍ COM PELS CONTROLS POSTERIORS A L'INICI DE L'ACTIVITAT, ELS CONTROLS PERIÒDICS I LES REVISIONS PERIÒDIQUES .......................................................... 151 NÚM. 22.- TAXA PER LA UTILITZACIÓ DE COLUMNES, CARTELLS I ALTRES INSTAL·LACIONS PER L'EXHIBICIÓ D'ANUNCIS ....................................................... 156 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 2 NÚM. 23.- TAXA PER RETIRADA DE VEHICLES ABANDONATS O ESTACIONATS DEFECTUOSA O ABUSIVAMENT A LA VIA PÚBLICA .................................................. 158 NÚM. 25.- ORDENANÇA GENERAL DE CONTRIBUCIONS ESPECIALS ................ 161 NÚM. 26.- TAXA PEL SUBMINISTRAMENT D'AIGUA ..................................................... 168 NÚM. 27.- TAXA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS I ATORGAMENT DE DRETS FUNERARIS AL CEMENTIRI MUNICIPAL......................................................................... 172 NÚM. 28.- TAXA PEL SERVEI DE CLAVEGUERAM ................................................... 177 NÚM. 29.- TAXA PER RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ D'ESCOMBRARIES .......................................................................................................... 180 NÚM. 30.- TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS I UTILITZACIÓ D'ESPAIS EN EDIFICIS DE PROPIETAT MUNICIPAL ............................................................................................... 190 NÚM. 31.- TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'ENSENYAMENTS ESPECIALS EN ESTABLIMENTS MUNICIPALS .......................................................... 195 NÚM. 32.- TAXA PER CONCESSIÓ DELLICÈNCIES I CONTROL DE LA PUBLICITAT DINÀMICA............................................................................................................................. 198 NÚM. 34.- TAXA PER SERVEIS ESPECIALSDE VIGILÀNCIA I ALTRES MOTIVATS PER ESPECTACLES PÚBLICS I GRANS TRANSPORTS ............................................ 203 NÚM. 38.- TAXES PER ESTACIONAMENT EN L'APARCAMENT MUNICIPAL SOTERRAT DE RIERA GAVARRA 4-14 ........................................................................... 206 PART III.- ORDENANCES REGULADORES DE PREUS PÚBLICS ............. 210 ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DELS PREUS PÚBLICS ............................ 211 ORDENANÇA REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PEL SERVEI D'ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL........................................................................................................................... 216 ORDENANÇA REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PEL SERVEI DE PUNT DE CÀRREGA DE VEHICLE ELÈCTRIC ...................................................................................................... 223 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 3 PART I - ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 4 ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL SECCIÓ I.- DISPOSICIONS GENERALS Article 1.- Objecte 1.- La present Ordenança general, dictada a l'empara del que preveuen l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRLRHL), i la Disposició addicional quarta, apartat 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària (LGT), conté normes comunes, tant substantives com de procediment, que es consideraran part integrant de les ordenances fiscals i dels reglaments interiors que es puguin dictar relatius a la gestió, recaptació i inspecció dels ingressos de dret públic municipals. 2. Aquesta ordenança es dicta per a: a) Desplegar allò que es preveu a la LGT en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestió, inspecció i recaptació, portats a terme per aquest Ajuntament. b) Regular aquells aspectes procedimentals que puguin millorar i simplificar la gestió, de possible determinació per l'Ajuntament. c) Regular aquells aspectes comuns a diverses ordenances fiscals i evitar-ne així la reiteració. d) Regular les matèries que necessitin concreció o desenvolupament per part de l'Ajuntament. e) Informar els ciutadans de les normes i procediments el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries. Article 2.- Àmbit d'aplicació 1. La present ordenança s'aplicarà a la gestió dels ingressos de dret públic la titularitat dels quals correspon a l'Ajuntament o als seus Organismes Autònoms. 2. Quan l'Ajuntament hagi delegat en la Diputació de Barcelona la gestió i/o la recaptació dels ingressos, les actuacions que ha de dur a terme l'Organisme de Gestió Tributària es regiran per la seva pròpia normativa, constituïda pels Estatuts, el Reglament orgànic i funcional, i l'Ordenança general de gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels ingressos de dret públic la gestió dels quals ha estat delegada en la Diputació de Barcelona o es realitza mitjançant col·laboració administrativa. No obstant, l'Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d'avocar de forma expressa la competència, les facultats d'aprovar determinades actuacions singulars de recaptació, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l'anul·lació, total o parcial, de les liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o ingressos de dret públic la gestió dels quals ha estat delegada en la Diputació de Barcelona, quan circumstàncies organitzatives, tècniques o de distribució competencial dels serveis municipals ho facin convenient. Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 5 3. Per decret de l'Alcalde/ssa es podran dictar disposicions interpretatives i aclaridores d'aquesta ordenança i de les ordenances reguladores de cada ingrés. SECCIÓ II.- PROCEDIMENT Article 3.- Aspectes generals 1. La tramitació d'expedients estarà guiada per criteris de racionalitat i eficàcia, i es procurarà també simplificar els tràmits que hagi de realitzar el ciutadà i facilitar-li l'accés a la informació administrativa. 2. L'Alcalde/ssa podrà delegar l'exercici de competències i la signatura de resolucions administratives, llevat els supòsits en què legalment s'hagi prohibit la delegació. 3. Les actuacions de l'administració i dels obligats tributaris en els procediments d'aplicació dels tributs es podran realitzar a través de sistemes digitals que, mitjançant videoconferència o altre sistema similar, permetin la comunicació bidireccional i simultània d'imatge i so, la interacció visual, auditiva i verbal entre els obligats tributaris i l'òrgan actuant, i garanteixin la transmissió i recepció segures dels documents que, en el seu cas, recullin el resultat de les actuacions realitzades assegurant la seva autoria, autenticitat i integritat. La utilització d'aquests sistemes es produirà quan ho determini l'administració tributària i requerirà la conformitat de l'obligat tributari en relació amb el seu ús i amb la data i hora del seu desenvolupament. Article 4.- Comunicacions informatives i consultes tributàries 1.- Els diferents serveis de l'Ajuntament informaran els contribuents que ho sol·licitin dels criteris administratius existents per a l'aplicació de la normativa tributària. 2.- Les sol·licituds formulades verbalment, es respondran d'igual forma. En els casos en què la sol·licitud es formulés per escrit, es procurarà que el contribuent expressi amb claredat els antecedents i circumstàncies del cas, així com els dubtes que li susciti la normativa tributària aplicable. 3. Les consultes tributàries escrites que es formulin abans de la finalització del termini establert per a la presentació de declaracions, autoliquidacions o el compliment d'altres obligacions tributàries, s'hauran de contestar en el termini de 6 mesos des de la presentació. Si es considera necessari per a formar-se criteri, es podrà demanar als interessats que ampliïn els antecedents o les circumstàncies del cas plantejat. 4. La contestació a les consultes tributàries escrites tindrà efectes vinculants per a l'Ajuntament llevat que plantegin qüestions relacionades amb l'objecte o la tramitació d'un procediment, recurs o reclamació iniciat abans de formular-les. Els criteris expressats en l'esmentada contestació s'aplicaran al consultant i a altres obligats tributaris, sempre que existeixi identitat entre els fets i circumstàncies objecte de consulta i els que van ser tractats en la contestació susdita. 5. Si la sol·licitud d'informació es refereix a una matèria reglamentada a les ordenances, o en circulars internes municipals, o bé es tracta d'una qüestió la resposta de la qual es dedueix indubitadament de la normativa vigent, el Servei receptor de la consulta podrà formular la resposta. En altre cas, es respondrà des de la Secretaria de l'Ajuntament. Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 6 6. Els interessats poden adreçar-se a la seu electrònica de l'Ajuntament per a accedir a la informació d'interès general i realitzar els tràmits i gestions que s'estableixen en aquesta ordenança. 7. Per a garantir la confidencialitat de la informació, es requerirà del contribuent la seva deguda identificació mitjançant presentació del NIF quan es tracta de compareixença personal. Quan l'interessat es relacioni amb l'Administració per mitjans telemàtics, podrà identificar-se utilitzant sistemes d'identificació que determini l'Ajuntament. 8. Si s'actua per mitjà de representant, aquest haurà d'