Pla intern d'igualtat de gènere 2023-2026 Ajuntament de Canet de Mar Coordinació del treball: Oficina de Polítiques d'Igualtat Autoria: Elvira Comino Cano Gemma Nogués Gibert Marc Trias Gibert ECGN MOON CONSULTORIA, SL Amb la col·laboració de: Ajuntament de Canet de Mar © Diputació de Barcelona Setembre 2022 2 1 Índex 1 Índex ..................................................................................................................... 3 2 Introducció ........................................................................................................... 5 3 Presentació .......................................................................................................... 6 4 Marc legal i normatiu ........................................................................................... 8 4.1 Normativa europea i internacional................................................................... 8 4.2 Normativa estatal ............................................................................................ 9 4.3 Normativa autonòmica .................................................................................... 9 4.4 Normativa municipal ....................................................................................... 9 5 Objectius, àmbits d'intervenció i metodologia d'anàlisi ................................. 10 5.1 Objectius d'un Pla d'Igualtat.......................................................................... 10 5.2 Àmbits d'intervenció ...................................................................................... 11 5.3 Metodologia .................................................................................................. 12 6 Parts subscriptores del Pla d'igualtat .............................................................. 14 7 Àmbit personal, territorial i temporal ............................................................... 16 7.1 Fitxa de l'organització ................................................................................... 16 7.2 Àmbit personal .............................................................................................. 17 7.3 Àmbit territorial.............................................................................................. 17 7.4 Àmbit temporal.............................................................................................. 17 8 Informe diagnòstic: Resum dels principals resultats analitzats .................... 18 9 Objectius del Pla d'igualtat ............................................................................... 33 9.1 Objectius generals ........................................................................................ 33 9.2 Objectius específics ...................................................................................... 33 10 Mesures d'igualtat: Accions, indicadors de seguiment i terminis d'execució 36 3 10.1 Accions ......................................................................................................... 36 10.2 Indicadors de seguiment ............................................................................... 38 10.3 Calendari d'execució..................................................................................... 39 11 Sistema de seguiment, avaluació i revisió periòdica ...................................... 48 11.1 Sistema de seguiment i revisió periòdica ...................................................... 50 11.2 Sistema d'avaluació ...................................................................................... 50 12 Comissió de seguiment i avaluació del Pla d'igualtat ..................................... 53 13 Calendari d'actuacions ...................................................................................... 55 14 Procediment de modificació ............................................................................. 57 15 Annexos ............................................................................................................. 58 4 2 Introducció A partir de l'aprovació de la Llei d'igualtat, la Llei de l'Estatut del treballador públic i per la mateixa coherència en el compromís envers la igualtat de gènere, es fa necessari iniciar radiografies de l'estat de les institucions públiques en matèria d'Igualtat de gènere per conèixer la situació en el que es troben organitzativament aquestes institucions en matèria de gènere. Tanmateix, els últims Reials Decrets Llei d'àmbit estatal, publicats l'últim trimestre del 2020, obliguen que tota organització amb més de 50 persones en plantilla, disposin d'un seguit de mecanismes estandarditzats, entre aquests la disposició d'un Pla d'igualtat, per tal de fer efectiu el principi d'igualtat. El present Pla d'Igualtat de gènere és el primer que es realitza a l'Ajuntament de Canet de Mar. Aquest instrument pretén contribuir a potenciar un canvi organitzatiu que permeti objectivar els criteris, els procediments i les decisions sobre la gestió de les polítiques de personal i alliberar-les de qualsevol desviació que pugui ocasionar algun tipus de discriminació per raó de sexe o gènere. Per elaborar-lo, s'ha realitzat una diagnosi de situació en què s'analitzen amb perspectiva de gènere els principals criteris i processos interns de gestió de Recursos Humans i amb les percepcions de la plantilla en cadascun d'aquests. A partir d'aquesta radiografia, s'erigeix el present Pla d'igualtat: una eina de caràcter executiu, amb objectius, activitats planificades i sistemes de seguiment i avaluació amb caràcter quadriennal, que tenen com a finalitat establir les condicions perquè dones i homes exerceixin amb plena llibertat els seus drets, sense privilegis ni obstacles per a un sexe o un altre en el marc del seu exercici professional, amb l'objectiu que sigui implementat corresponentment en els pròxims anys i d'aquesta manera es pugui garantir l'aplicació efectiva del principi d'igualtat en el marc de l'organització. 5 3 Presentació El present Pla intern d'Igualtat de gènere de l'Ajuntament de Canet de Mar 2023-2026, té per objecte contribuir a objectivar els circuits i processos de la gestió de Recursos Humans i per tant, minimitzar qualsevol desigualtat per raó de sexe o gènere identificada a l'organització. Aquest Pla sorgeix dels resultats de la diagnosi de gènere realitzada en els ultims mesosa través de la identificació, mitjançant 10 àmbits d'anàlisi, d'aquells aspectes que cal millorar internament, pel que es pren com a base els "aspectes a millorar" de cadascun dels àmbits identificats a la diagnosi, que serviran com a punt de partida per la identificació dels objectius del present Pla. I tanmateix, es tenen en compte les fortaleses o aquells elements que ja funcionen en el si de l'organització, per tal de cercar mecanismes que els reforcin o els realcin. Tanmateix, el present Pla d'acció recull totes les actuacions que cal dur a terme per donar compliment a l'actual normativa vigent en matèria d'igualtat d'oportunitats en el treball i transparència i treballs d'igual valor. D'acord amb les conclusions que es desprenen de la diagnosi, s'han identificat un seguit d'objectius, amb les seves corresponents accions i un cronograma anual en el que les diverses accions s'haurien d'anar executant, amb l'objectiu que el seu acompliment asseguri una correcta consecució de tots i cadascun dels objectius establerts. Les accions s'han temporitzat d'acord amb les prioritats detectades per part dels diversos col·lectius interpel·lats en cadascuna de les fases d'intervenció així com per la mateixa lògica d'intervenció de cadascuna d'elles, de manera que s'ha procurat que puguin anar-se executant de forma continuada i seguint una certa lògica de consecució, de manera que una ajudi a l'acompliment i a l'execució de la següent. 6 Per facilitar la posada en marxa d'aquest Pla, totes les accions s'han classificat d'acord amb la naturalesa de cadascuna d'elles. Aquesta informació pretén ajudar en la comprensió i la futura implementació del propi. Per últim, aquest Pla d'igualtat disposa d'una estratègia d' implementació, seguiment i avaluació, mitjançant el disseny d'un conjunt d'indicadors de seguiment i d'impacte, l'objectiu dels quals és el de facilitar que aquest pugui esdevenir una eina útil i àgil en el seu maneig per la gestió i la implementació de les polítiques d'igualtat en l'àmbit intern de l'organització. El document que es presenta a continuació s'estructura d'acord a l'actual disposició normativa del Reial Decret Llei 901/2020 vigent, pel que tots els continguts que s'hi recullen estan estructurats d'acord a la proposta que requereix la normativa vigent en matèria d'igualtat de gènere en el treball. 7 4 Marc legal i normatiu 4.1 Normativa europea i internacional Conclusions de Consell de 7 de març de 2011 sobre el Pacte Europeu per a la Igualtat de Gènere. Tractat de Funcionament de la Unió Europea i Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea. DOUE 30/03/2010. Directiva 79/7 / CEE de Consell, de 19 de desembre de 1978, relativa a l'aplicació progressiva del principi d'igualtat de tracte entre homes i dones en matèria de Seguretat Social. Directiva 92/85 / CEE de Consell, relativa a l'aplicació de mesures per promoure la millora de la seguretat i de la salut en el treball de la treballadora embarassada, que hagi donat a llum recentment o en període de lactància. Directiva 97/81 / CE del Consell, relativa a l'Acord marc sobre el treball a temps parcial, que té per objecte fer compatibles la vida familiar i la vida laboral. Directiva 2000/78 / CE del Consell, relativa a l'establiment d'un marc general per a la igualtat de tracte en l'ocupació i l'ocupació. Directiva 2004/113 / CE del Consell, de 13 de desembre de 2004, que implanta el principi d'igualtat de tracte entre dones i homes en l'accés i l'aprovisionament de béns i serveis. Directiva 2006/54 / CE de Parlament Europeu i de Consell, de 5 de juliol de 2006, relativa a l'aplicació del principi d'igualtat d'oportunitats i igualtat de tracte entre homes i dones en matèria de treball i ocupació. Directiva 2010/18 / UE del Consell, de 8 de març de 2010, relativa a l'aplicació de l'acord marc revisat sobre el permís parental. Directiva 2010/41 / UE del Parlament Europeu i de Consell, de 7 de juliol de 2010, relativa a l'aplicació del principi d'igualtat de tracte entre homes i dones que exerceixen una activitat autònoma. Estratègia per a la Igualtat entre Dones i Homes 2010-2015. Comissió Europea, 2010 (COM (2010) 0491). 8 Carta Europea de la Dona (COM / 2010/0078 final). Pacte Europeu de la Igualtat de Gènere 2011-2020 (2011 / C 155/02). 4.2 Normativa estatal Constitució espanyola. Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors. Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació. Reial Decret 901/2020, de 13 d'octubre, per la qual cosa es regulen els plans d'igualtat i el seu registre i es modifica el Reial Decret 713/2010, de 28 de maig sobre registre i dipòsit de Convenis i Acords Col·lectius. Reial Decret 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes. 4.3 Normativa autonòmica Estatut d'autonomia de Catalunya. Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes. 4.4 Normativa municipal Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, Estatut d'Autonomia de Catalunya: Article 9, punts 8 (Règim local) i 27 (Promoció de la dona). Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. Decret legislatiu 2/2003 de 28 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya: Capítol II, article 66 ­ competències municipals i locals i Capítol II, article 71.1 c ­ la promoció de la dona Llei orgànica 6/ 2006 ­ Reforma Estatut d'Autonomia: Títol preliminar ­ article 4 ­ els drets i els principis rectors i Títol I, capítol 5, article 41 ­ Perspectiva de gènere. Títol IV, capítol II (matèries de les competències), article 153 (Polítiques de gènere). 9 5 Objectius, àmbits d'intervenció i metodologia d'anàlisi 5.1 Objectius d'un Pla d'Igualtat El present Pla internd'igualtat de gènere és una estratègia d'intervenció mitjançant un conjunt ordenat de mesures amb l'objectiu de contribuir a assolir la igualtat real entre dones i homes en les polítiques internes de l'Ajuntament de Canet de Marper tal d'eliminar els estereotips, actituds i obstacles que dificulten a les dones accedir a professions i llocs de treball en igualtat de condicions que els homes. Els objectius que qualsevol Pla d'igualtat cerca són els següents: Acomplir la legalitat vigent en matèria d'Igualtat de gènere . Assolir el compromís tàcit per part de l'organització en avançar cap a una Igualtat d'oportunitats efectiva i real. Incorporar el principi d'igualtat de gènere a l'organització interna del consistori local. Identificar els obstacles i barreres que dificulten la igualtat de gènere tant en l'organització formal com informal de l'ajuntament. Potenciar el talent i les capacitats de les persones treballadores. Enfortir la credibilitat i compromís de l'organització envers les polítiques de gènere a través de la coherència entre el discurs i la pràctica interna Identificar els mecanismes, circuits i recursos necessaris per facilitar la incorporació o la millora del principi d'igualtat dins l'organització. 10 5.2 Àmbits d'intervenció Per a l'elaboració del present procés, s'han establert 10àmbits d'anàlisi que són els eixos en què s'ha fonamentat la diagnosi de gènere, i en funció dels resultats que d'aquesta en derivin seran els que definitivament vertebraran el Pla d'actuació. Són els següents: Cultura i compromís envers la igualtat de gènere Característiques generals de la plantilla Representativitat vertical i horitzontal de la plantilla i infrarepresentació femenina Procés de selecció i contractació Formació Promoció professional Classificació professional, anàlisi retributiu i auditoria retributiva Condicions de treball Exercici corresponsable dels drets de la vida personal, familiar i laboral Prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe Aquests àmbits han estat estipulats de manera consensuada amb l'Oficina de Polítiques d'Igualtat de la Diputació de Barcelona, fruit dels últims canvis legislatius d'àmbit estatal i en concret, per l'aplicació del nou Reial Decret Llei 901/2020. 11 5.3 Metodologia