ORDENANCES FISCALS I REGULADORES DE PREUS PÚBLICS VIGENTS PER L'EXERCICI 2022 (Actualitzat a 31/01/2022) Text refós de les ordenances fiscals reguladores de tributs i ordenances reguladores de preus públics vigents per l'exercici 2022, incloent les modificacions aprovades definitivament per acord del Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària de data 23 de desembre de 2021 (BOP de 28 de desembre de 2021) i la rectificació d'errors de l'ordenança fiscal núm. 30 aprovada pel Ple en data 27 de gener de 2022. Nota: En el moment de publicar-se aquest document es troba en tràmit l'expedient de modificació de l'ordenança fiscal núm. 4 reguladora de l'Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, per procedir a la seva adaptació al Reial Decret Llei 26/2021, de 8 de novembre. 1 Contingut ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL .................................................................................................................................... 3 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 01 REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES ...... 38 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 02 REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES ........................................................................................................................... 51 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 03 REGULADORA DE L'IMPOSTSOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA ................................................................................................................................... 67 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 04 REGULADORA DE L' IMPOST SOBRE L'INCREMENT DEL VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA ................................................................. 75 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 05 REGULADORA DE L' IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS INSTAL·LACIONS I OBRES........................................................................................................... 87 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 06. REGULADORA DE LA TAXA PEROCUPACIONS DEL SUBSÒL, EL SÒL I LA VOLADA DE LA VIA PÚBLICA ................................................................................... 98 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 07 REGULADORA DE LA TAXA PER APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL, A FAVOR D'EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS D'INTERÉS GENERAL.......................................................................... 106 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 09 REGULADORA DE LA TAXA PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB MERCADERIES, MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ, RUNES, TANQUES, PUNTALS, ESTÍNTOLS, BASTIDES I ALTRES INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES ........................ 111 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 10 REGULADORA DE LA TAXA PER UTILITZACIÓ PRIVATIVA O APROFITAMENT ESPECIAL DE LA VIA PÚBLICA O DE QUALSEVOL ALTRE ESPAI DE DOMINI PÚBLIC LOCAL I LES RESERVES DE VIA PÚBLICA PER A APARCAMENT, CÀRREGA I DESCÀRREGA DE MERCADERIES DE QUALSEVOL MENA. ........................................................ 115 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 11 REGULADORA DE LA TAXA PER L'OCUPACIÓ D E TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES AMB FINALITAT LUCRATIVA .................................. 119 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 13 REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, BARRAQUES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES OATRACCIONS SITUATS EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DEL CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC, UTILITZACIÓ DE CASETES I LLOCS DE VENDA AL MERCAT MUNICIPAL, I L'OCUPACIÓ DE TERRENYS DELA PLATJA DURANT LA TEMPORADA ESTIVAL ............................................................................ 123 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 14 REGULADORA DE LA TAXA PER LA INSTAL·LACIÓ DE QUIOSCOS EN LA VIA PÚBLICA .................................................................................................. 129 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 16 REGULADORA DE LA TAXA PER EXPEDICIÓ DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS ................................................................................................................... 133 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 18 REGULADORA DE LA TAXA PER LA LLICÈNCIA D'AUTOTAXI I ALTRES VEHICLES DE LLOGUER .......................................................................................... 137 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 20 TAXA PER LLICÈNCIES O LA COMPROVACIÓ D'ACTIVITATS COMUNICADES EN MATÈRIA D'URBANISME ............................................................................ 139 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 21. TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA EN L'ACTIVITAT DELS CIUTADANS I LES EMPRESES A TRAVÉS DEL Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 2 SOTMETIMENT A PRÈVIA LLICÈNCIA, COMUNICACIÓ PRÈVIA O DECLARACIÓ RESPONSABLE I PELS CONTROLS POSTERIORS A L'INICI DE LES ACTIVITATS .................................................. 144 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 22 . TAXA PER LA UTILITZACIÓ DE COLUMNES, CARTELLS I ALTRES INSTAL·LACIONS PER L'EXHIBICIÓ D'ANUNCIS ....................................................... 149 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 23 TAXA PER RETIRADA DE VEHICLES ABANDONATS O ESTACIONATS DEFECTUOSA O ABUSIVAMENT A LA VIA PÚBLICA ...................................... 151 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 24 PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'AJUDA A DOMICILI (DEROGADA)............................................................................................................. 153 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 25 ORDENANÇA GENERAL DECONTRIBUCIONS ESPECIALS. 154 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 26 TAXA PEL SUBMINISTRAMENT D'AIGUA ............................ 161 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 27 REGULADORA DE TAXA PER ATORGAMENT DE DRETS FUNERARIS AL CEMENTIRI MUNICIPAL,CONSERVACIÓ DE SEPULTURES, CONDUCCIÓ DE CADÀVERS I ALTRES SERVEIS FÚNEBRES DE CARÀCTER LOCAL .......................................... 165 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 28 TAXA PEL SERVEI DECLAVEGUERAM ............................... 170 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 29 REGULADORA DE TAXA PER RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ D'ESCOMBRARIES ........................................................................................... 173 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 30 REGULADORA DE TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EDIFICIS DE PROPIETAT MUNICIPAL ....................................................................................... 182 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 31 TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'ENSENYAMENTS ESPECIALS EN ESTABLIMENTS MUNICIPALS ........................................ 186 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 32 TAXA PER CONCESSIÓ DELLICÈNCIES I CONTROL DE LA PUBLICITAT DINÀMICA ............................................................................................................. 189 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 34 TAXA PER SERVEIS ESPECIALSDE VIGILÀNCIA I ALTRES MOTIVATS PER ESPECTACLES PÚBLICS I GRANS TRANSPORTS............................................. 193 ORDENANÇA FISCAL NÚM. 38 REGULADORA DE LES TAXES PER ESTACIONAMENT EN L'APARCAMENT MUNICIPAL SOTERRAT DE RIERA GAVARRA 12 ......................................... 196 ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DELS PREUS PÚBLICS............................................... 199 ORDENANÇA REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PEL SERVEI D'ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL . 205 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 3 ORDENANÇA GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET PÚBLIC MUNICIPAL SECCIÓ I.- DISPOSICIONS GENERALS Article 1.- Objecte 1.- La present Ordenança general, dictada a l'empara del que preveuen l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRHL), i la Disposició addicional quarta, apartat 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, conté normes comunes, tant substantives com de procediment, que es consideraran part integrant de les Ordenances fiscals i dels Reglaments interiors que es puguin dictar relatius a la gestió, recaptació i inspecció dels ingressos de dret públic municipals. 2.- Aquesta Ordenança es dicta per a: a) Desplegar allò que es preveu a la Llei general tributària en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestió, inspecció i recaptació, portats a terme per aquest Ajuntament. b) Regular aquells aspectes procedimentals que puguin millorar i simplificar la gestió, de possible determinació per l'Ajuntament. c) Regular aquells aspectes comuns a diverses ordenances fiscals i evitar-ne així la reiteració. d) Regular les matèries que necessitin concreció o desenvolupament per part de l'Ajuntament. e) Informar als ciutadans de les normes i procediments, el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries. Article 2.- Àmbit d'aplicació 1.- La present ordenança s'aplicarà a la gestió dels ingressos de Dret públic la titularitat dels quals correspon a l'Ajuntament o als seus Organismes Autònoms. 2.- Quan l'Ajuntament hagi delegat en la Diputació de Barcelona la gestió i/o la recaptació dels ingressos, les actuacions que ha de dur a terme l'Organisme de Gestió Tributària es regiran per la seva pròpia normativa, constituïda pels Estatuts, el Reglament Orgànic i Funcional, i l'Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació dels Ingressos de Dret Públic Municipals. No obstant, l'Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d'avocar de forma expressa la competència, les facultats d'aprovar determinades actuacions singulars de recaptació, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l'anul·lació, total o parcial, de les liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o ingressos de dret públic la gestió dels quals ha estat delegada en la Diputació de Barcelona, quan circumstàncies organitzatives, tècniques o de distribució competencial dels serveis municipals ho facin convenient. 3.- Per decret de l'Alcalde es podran dictar disposicions interpretatives i aclaridores d'aquesta Ordenança i de les Ordenances reguladores de cada ingrés. Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 4 SECCIÓ II.- PROCEDIMENT Article 3.- Aspectes generals 1.- La tramitació d'expedients estarà guiada per criteris de racionalitat i eficàcia, i es procurarà també simplificar els tràmits que hagi de realitzar el ciutadà i facilitar-li l'accés a la informació administrativa. 2.- L'Alcalde podrà delegar l'exercici de competències i la signatura de resolucions administratives, llevat els supòsits en què legalment s'hagi prohibit la delegació. Article 4.- Comunicacions informatives i consultes tributàries 1.- Els diferents serveis de l'Ajuntament informaran els contribuents que ho sol·licitin dels criteris administratius existents per a l'aplicació de la normativa tributària. 2.- Les sol·licituds formulades verbalment, es respondran d'igual forma. En els casos en què la sol·licitud es formulés per escrit, es procurarà que el contribuent expressi amb claredat els antecedents i circumstàncies del cas, així com els dubtes que li susciti la normativa tributària aplicable. 3.- Les consultes tributàries escrites que es formulin abans de la finalització del termini establert per a la presentació de declaracions, autoliquidacions o el compliment d'altres obligacions tributàries, s'hauran de contestar en el termini de sis mesos des de la presentació. 4.- La contestació a les consultes tributàries escrites tindrà efectes vinculants per a l'Ajuntament. Els criteris expressats en l'esmentada contestació s'aplicaran al consultant i a altres obligats tributaris, sempre que existeixi identitat entre els fets i circumstàncies objecte de consulta i els que van ser tractats en la contestació susdita. 5.- Si la sol·licitud d'informació es refereix a una matèria reglamentada a les Ordenances, o en circulars internes municipals, o bé es tracta d'una qüestió la resposta de la qual es dedueix indubtablement de la normativa vigent, el Servei receptor de la consulta podrà formular la resposta. En altre cas, es respondrà des de la Secretaria de l'Ajuntament. 6.- Per a garantir la confidencialitat de la informació, es requerirà del contribuent la seva deguda identificació mitjançant presentació del NIF quan es tracta de compareixença personal. Quan l'interessat es relacioni amb l'Administració per mitjans telemàtics, podrà identificar-se utilitzant el certificat digital que acrediti la seva identitat. 7.- Si s'actua per mitjà de representant, aquest haurà d'acreditar la seva condició de tal, en els termes previstos a l'article 46 de la Llei general tributària. En tot cas, es presumirà concedida la representació quan es tracti d'actes de mer tràmit. Article 5. Caràcter reservat de les dades amb transcendència tributària. 1.- Les dades, informes o antecedents obtinguts per l'Administració tributària en el desenvolupament de les seves funcions tenen caràcter reservat i només poden ser utilitzats per a l'efectiva aplicació dels tributs o recursos la gestió dels quals tingui encomanada i per a la imposició de les sancions que procedeixin, sense que puguin ser cedits o comunicats a tercers, llevat que la cessió tingui per objecte les qüestions a què es refereix l'article 95è de la Llei general tributària. 2.- L'Administració tributària municipal ha d'adoptar les mesures necessàries per garantir la confidencialitat de la informació tributària i el seu ús adequat. Totes les autoritats o funcionaris que tinguin coneixement d'aquestes dades, informes o antecedents estan obligats al més estricte i complet sigil respecte a aquesta documentació. Amb independència de les responsabilitats penals o civils que puguin Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat 5 derivar-se, la infracció d'aquest particular deure de sigil es considerarà falta disciplinària molt greu. 3.- L'Administració municipal garantirà les dades de caràcter personal d'acord amb allò disposat a la Llei orgànica de protecció de les dades de caràcter personal. 4.- L a ccés dels interessats als procediments tributaris i l'obtenció de còpies dels documents que integren l'expedient administratiu, s'haurà d'efectuar en els termes previstos a la normativa tributària vigent Article 6.- Dret a l'obtenció de còpia dels documents que obren a l'expedient 1.- Les peticions de còpies hauran de realitzar-se pel contribuent o el seu representant, per escrit. 2.- L'obtenció de còpies facilitades per l'Ajuntament requerirà el pagament previ de la taxa establerta per expedició i reproducció de documents. 3.- Quan les necessitats del servei ho permetin, es complimentarà la petició del contribuent en el mateix dia. Si es tracta d'un número elevat de còpies, o quan altre fet impedeixi complir el termini anterior, s'informarà al sol·licitant de la data en què podrà recollir les còpies sol·licitades. En circumstàncies especials, aquest termini no excedirà de 10 dies naturals. El moment per a sol·licitar còpies és el termini durant el qual s'ha concedit tràmit d'audiència o, en defecte d'aquest, en el d'al·legacions posterior a la proposta de resolució. 4.- Per diligència incorporada en l'expedient, es farà constar el número dels folis dels quals s'ha expedit c