ACTA DE LA SESSIÓ DE CARÀCTER ORDINARI DEL PLE MUNICIPAL DE DATA 30 DE SETEMBRE DE 2021 Avís: aquesta acta ha estat retocada per tal de donar copliment a la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Enllaç a la sessió enregistrada a través del sistema de VIDEOACTA Caràcter: ordinari Hora que comença: 18:30 Hora que acaba: 22:30 Lloc: Per videoconferència PRESIDEIX Blanca Arbell Brugarola, alcaldessa ASSISTENTS PERE XIRAU ESPARRECH LLUIS LLOVET BAYER JOSEP M. MASVIDAL SERRA ROSA ISABEL MADRID CAMARA RAQUEL SERRA LERGA M.ASSUMPTA REVOLTOS VAQUER M.ANGELS ISART FALCETO JOSEP TENAS SOLER ANA MARIA CASAS DONADEU MARIAN GOMEZ TELLEZ SILVIA TAMAYO MATA MIGUEL BORREGO GONZÁLEZ JOSEP ANTONI MASSAGUE MUNTADA JORDI CASTELLÀ ANDRÉS ANDREU GRAUPERA GIMENEZ GEMMA BOSCH ALSINA ACTUA COM A SECRETÀRIA Dolors Puig Gómez, secretària accidental. També hi assisteix Maria Josep Lozano del Pino, interventora accidental. ORDRE DEL DIA 1. Actes del Ple pendents d'aprovar 1.1. PLE2021/4 ordinària 30/06/2021 1.2. PLE2021/5 extraordinària 05/08/2021 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat 2. Propostes 2.1. Intervenció 2.1.1. Donar compte del Pla anual de control financer de l'exercici 2021 elaborat per la Intervenció general de l'Ajuntament de Canet de Mar Expedient 1754/2021 3626 2.1.2. Donar compte del seguiment trimestral 2n trimestre 2021 de subministrament d'informació de les entitats locals per al compliment de les obligacions de l'ordre HAP/2015/2012, d'1 d'octubre Expedient 1754/2021 3277 2.1.3. Donar compte de l'informe sobre objeccions fiscals exercici 2020 Expedient 1752/2021 1575 2.1.4. Donar compte de les línies fonamentals del pressupost 2022 Expedient 3095/2021 3763 2.1.5. Aprovació de la modificació de crèdit 25/2021 en la modalitat de transferència de crèdit Expedient 1627/2021 3712 2.1.6. Aprovació de la modificació de crèdit 26/2021 en la modalitat de crèdit extraordinari Expedient 1627/2021 3715 2.1.7. Aprovació de la modificació de les Bases d'Execució del Pressupost Expedient 1628/2021 3717 2.2. Recursos Humans i Organització 2.2.1. Aprovació reconeixement de la compatibilitat d'una empleada pública per a l'exercici d'una activitat privada Expedient 1482/2021 3892 2.3. Alcaldia 2.3.1. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar per a la millora del Passeig Marítim Expedient 1029/2021 3468 2.3.2. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar per una C-32 gratuïta Expedient 1029/2021 3576 2.3.3. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar per a la millora de RENFE Expedient 1029/2021 3578 2.3.4. Moció presentada pel grup municipal Canet i Tu, amb l'adhesió dels grups municipals de Junts per Canet i la CUP, per la modificació de la proposició de llei de coordinació dels serveis de prevenció, extinció d'incendis i salvament per regular els cossos de bombers a tot l'Estat espanyol Expedient 1029/2021 3741 2.3.5. Moció presentada pel grup municipal de la CUP Canet per a un permís retribuït de cicles, menstruació i climateri Expedient 1029/2021 4058 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat 3. Precs i preguntes DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ Les intervencions relatives a aquest punt es poden consultar a l'enllaç següent: https://sessions.canetdemar.cat/sesiones/SP_CAT_BARP0803900J0.PLENOS.202109 3001?ts=78 1. Actes pendents d'aprovar 1.1. PLE2021/5 extraordinari 05/08/2021 Les intervencions relatives a aquest punt es poden consultar a l'enllaç següent: https://sessions.canetdemar.cat/sesiones/SP_CAT_BARP0803900J0.PLENOS.202109 3001?ts=141 1.2. PLE2021/4 ordinari 30/06/2021 Les intervencions relatives a aquest punt es poden consultar a l'enllaç següent: https://sessions.canetdemar.cat/sesiones/SP_CAT_BARP0803900J0.PLENOS.202109 3001?ts=219 2. Propostes 2.1. Intervenció 2.1.1. DACIÓ DE COMPTE DEL PLA ANUAL DE CONTROL FINANCER DE L'EXERCICI 2021 ELABORAT PER LA INTERVENCIÓ GENERAL DE L'AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Fets: El règim de control intern establert en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local (RD 424/2017) es regula sobre la base de l'experiència en l'exercici d'aquesta funció per part de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE) configurant, per tant, un model consistent amb l'establert per al sector públic estatal. Amb aquest efectes, s'incorporen regles, tècniques i procediments d'auditoria amb la finalitat d'aconseguir millores substancials en l'exercici del control intern en les entitats locals. El control intern de l'activitat economicofinancera del sector públic local l'ha d'exercir l'òrgan interventor mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer. El control financer comprèn les modalitats de control permanent i d'auditoria pública, incloent, en ambdues, el control d'eficàcia referit en l'article 213 del RDLeg 2/2004. Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat En relació al control financer, l'article 31 del RD 424/2017 estableix que anualment la Intervenció elaborarà un Pla anual de control financer (PACF) que recollirà les actuacions de control permanent i d'auditoria pública a realitzar durant l'exercici. D'acord amb els articles 29, 31, 32 i 40 del RD 424/2017, el control permanent es classifica en: Control permanent no planificable: Actuacions que l'ordenament jurídic atribueix a l'òrgan interventor, que es realitzen amb caràcter previ a l'adopció dels actes administratius, i que s'han d'efectuar en el moment i en les condicions que estableixi la norma, per tant, no són susceptibles de planificació i no s'han d'incloure en el PACF. Control permanent planificable: Obligatori: Actuacions que l'ordenament jurídic atribueix a l'òrgan interventor sense determinar el moment concret de realització, i que per tant, són susceptibles de planificació i s'hauran d'incloure en el PACF. Seleccionable: Actuacions que l'òrgan interventor seleccionarà anualment sobre la base d'una anàlisi de riscos consistent amb els objectius que es vulguin aconseguir, les prioritats establertes per a cada exercici i els mitjans disponibles, i que s'hauran d'incloure en el PACF. En compliment del requerit per l'article 31 de RD 424/2017, la Intervenció general en data 16 de setembre de 2021 va elaborar el Pla anual de control financer de l'exercici 2021, que recull les actuacions de control permanent planificables i de cadascuna de les auditories, així com de control financer de subvencions a realitzar, si s'escau, durant l'esmentat exercici, sense perjudici de les modificacions que sigui procedent realitzar al llarg del mateix. Aquest Pla anual de control financer s'ha de remetre al ple a efectes informatius. En virtut de les atribucions que l'article 22.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local atribueix al Ple de la corporació: Únic.- Donar-se per assabentat del Pla anual de control financer de l'exercici 2021, adjuntat com a Annex a aquesta proposta. ANNEX PLA ANUAL DE CONTROL FINANCER DE L'AJUNTAMENT DE CANET DE MAR I ELS SEUS ENS DEPENDENTS, DE RÈGIM DE CONTROL GENERAL, PER A L'EXERCICI 2021 1. INTRODUCCIÓ El Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del sector públic local (RD 424/2017) té per objecte el desplegament reglamentari previst en l'article 213 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (RDLeg 2/2004).202 El règim de control intern establert en el RD 424/2017 es regula sobre la base de l'experiència en l'exercici d'aquesta funció per part de la Intervenció General de Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat l'Administració de l'Estat (IGAE) configurant, per tant, un model consistent amb l'establert per al sector públic estatal. Amb aquest efectes, s'incorporen regles, tècniques i procediments d'auditoria amb la finalitat d'aconseguir millores substancials en l'exercici del control intern en les entitats locals. El control intern de l'activitat economicofinancera del sector públic local l'ha d'exercir l'òrgan interventor mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer. En relació a la funció interventora, en les bases d'execució del pressupost 2021 es va aprovar el model a aplicar, amb l'aprovació de la substitució de la fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la tresoreria de l'entitat local pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat, i l'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics sobre despeses i obligacions per a l'exercici de la funció interventora. En matèria de control financer s'ha de destacar que el RD 424/2017 incorpora importants novetats a causa de l'inexistent desenvolupament sobre aquesta matèria en l'àmbit local. Aquesta modalitat de control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis del sector públic local en l'aspecte econòmic financer per comprovar el compliment de la normativa i de les directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, comprovant que la gestió dels recursos públics es troba orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. El control financer, així definit, comprèn les modalitats de control permanent i d'auditoria pública, incloent, en ambdues, el control d'eficàcia referit en l'article 213 del RDLeg 2/2004. L'objectiu final és assegurar un model eficaç de control intern que asseguri, amb mitjans propis o externs, el control efectiu d'almenys el 80% del pressupost general consolidat de l'exercici mitjançant l'aplicació de les modalitats de funció interventora i de control financer. En el transcurs de tres exercicis consecutius i en base a una anàlisi prèvia de riscos, haurà d'haver assolit el 100% d'aquest pressupost. Per assolir aquests objectius s'hauran d'habilitar els mitjans necessaris i suficients a l'òrgan interventor. Amb la finalitat de planificar l'execució d'aquesta modalitat de control, l'article 31 del RD 424/2017 estableix que l'òrgan interventor ha d'elaborar un Pla anual de control financer (PACF) que recollirà totes les actuacions planificables de control permanent i d'auditoria pública a realitzar durant l'exercici, és a dir, amb excepció de les actuacions que derivin d'una obligació legal que s'hagin de realitzar amb caràcter previ a l'adopció dels corresponents acords (actuacions obligatòries no planificades). Per tant, aquest PACF inclourà totes aquelles actuacions que derivin d'una obligació (actuacions obligatòries planificades) i les que anualment es seleccionin sobre la base d'una anàlisi de riscos consistent amb els objectius que es pretenguin aconseguir, les prioritats establertes per cada exercici i els mitjans disponibles (actuacions planificades). També s'incorpora en aquest Pla el control a realitzar sobre els beneficiaris i, si s'escau, sobre les entitats col·laboradores, per raó de les subvencions i ajudes concedides que es trobin finançades amb càrrec als seus pressupostos generals, d'acord amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat En compliment dels preceptes legals exposats, s'ha elaborat aquest Pla que determina el marc de les actuacions de control financer a realitzar durant l'exercici 2021 2. ACTUACIONS A REALIZAR 2.1. En matèria de control permanent 2.1.1 Actuacions a realitzar de caràcter obligatori D'acord amb l'article 29.2 del RD 424/2017, el control permanent s'exercirà sobre l'entitat local i els organismes públics en què es realitzi la funció interventora. Amb caràcter obligatori es realitzaran les actuacions previstes en les normes pressupostàries i reguladores de la gestió econòmica del sector públic local atribuïdes a l'òrgan interventor que s'indiquen a continuació. Aquestes actuacions es realitzaran amb caràcter posterior i mitjançant tècniques d'auditoria. a) 2.1.1_L'auditoria de sistemes per verificar que els corresponents registres comptables de factures compleixen amb les condicions de funcionament que preveu la Llei 25/2013 i la normativa de desenvolupament i, en particular, que no queden retingudes factures presentades al punt general d'entrada de factures electròniques, dirigides a òrgans o entitats de la respectiva entitat, en cap de les fases del procés, establerta en l'article 12.3 de la Llei 25/2013. b) 2.2.1_L'informe d'avaluació del compliment de la normativa en matèria de morositat previst a l'article 12.2 de la Llei 25/2013. c) 2.2.2_La verificació de l'existència d'obligacions derivades de despeses realitzades o béns realitzats, o béns i serveis rebuts sense imputació pressupostària (compte 413, només sobre entitats no subjectes a auditoria de comptes), d'acord amb la DA 3ª de la Llei orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic). 2.1.2 Actuacions seleccionades Per a realitzar l'avaluació de riscos s'han pres en consideració diversos factors com ara, el model de control adoptat per aquesta corporació, els resultats d'actuacions de control intern anteriors, el volum de pressupost gestionat, així com la necessària regularitat i rotació de les actuacions a realitzar. Atenent els criteris exposats anteriorment i analitzades les àrees de risc, es proposa realitzar les actuacions següents: ENTITAT: AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Fiscalització Plena posterior d'ingressos de l'exercici. La liquidació i anul·lació de drets, la inspecció fiscal i la devolució d'ingressos indeguts, prenent com a punt de referència l'anotació comptable en els conceptes pressupostaris i comptes extra pressupostaris reflectits en els corresponents trimestres i en la liquidació de l'exercici pressupostari, i anàlisi de l'eficiència en la gestió dels ingressos i la seva comptabilització. En aquest sentit, el treball contindrà evidència de la comprovació Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona - Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e :canetdemar@canetdemar.cat - www.canetdemar.cat de l'aplicació correcte de les ordenances fiscals i de les disposicions legals vigents en els següents conceptes i moments de la gestió de l'ingrés: naixement dels drets - liquidacions, alteracions dels drets, extinció dels drets i devolució d'ingressos indeguts, agrupant els ingressos, a efectes de la seva anàlisi, en agrupacions homogènies derivades de la seva naturalesa jurídica i identificats els expedients dintre dels registres comptables i dels conceptes pressupostaris. Correcció en la determinació de les bases, tipus i quotes tributàries; dades sobre aprovació i notificació de liquidacions; procediments emprats per tal de procedir a la determinació dels elements exigibles; procediment d'inspecció fiscal; evidències d'especial risc en baixes de drets i anàlisi crítica de les dotacions efectuades per deutes de dubtós cobrament (control del pendent de cobrament i dotació per morositat); mostreig de comptes bancaris i els corresponents apunts comptables. Serveis prestats per