EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Regidoria d'Acció Social Narcís Monturiol, 3 08360 Canet de Mar Tel. 93 795 46 79 http://www.canetdemar.cat 1 MEMÒRIA SERVEIS SOCIALS 2020 REGIDORIA D'ACCIÓ SOCIAL I CIUTADANIA ÍNDEX 2 Introducció pàg. 4 Persones/famílies ateses pàg. 8 Problemàtiques socials pàg. 13 Actuacions pàg. 16 1. Atenció individualitzada pàg. 18 2. Serveis programes i projectes pàg. 20 2.1 Canet Aliments pàg. 21 2.2 Teleassistència domiciliària pàg. 24 2.3 Servei d'ajuda a domicili (SAD) pàg. 28 2.4 Préstec de material i ajuts tècnics pàg. 31 2.5 Dependència pàg. 32 2.6 Altres tasques, protocols i treball comunitari pàg. 34 2.7 Altres serveis pàg. 36 Actuacions Regidoria d'Acció Social pàg. 40 Despesa realitzada pàg. 43 3 4 INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ Els serveis socials bàsics 5 Els serveis socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de Serveis Socials. Atenen a la ciutadania de forma personalitzada i estan integrats per un conjunt organitzat i coordinat d'accions professionals amb l'objectiu de millorar el benestar social i afavorir la integració de les persones. Objecte principal del serveis socials bàsics L'objecte principal és promoure els mecanismes per conèixer, prevenir i intervenir amb persones, famílies i grups socials, especialment si es troben en situacions de risc social o d'exclusió. S'organitzen territorialment i estan dotats d'equips multidisciplinaris orientats a l'atenció individual, familiar i col·lectiva. Ofereixen atenció, orientació i assessorament sobre tots els serveis i prestacions als quals es pot accedir. També poden promoure mesures d'inserció social i laboral, i de prevenció i atenció a maltractaments. Tramiten les prestacions econòmiques d'urgència social, les prestacions econòmiques d'àmbit municipal, i les altres que els siguin atribuïdes, subjectes al Reglament de prestacions d'urgència social aprovat l'any 2017. Igualment treballen amb les entitats i associacions de la seva zona en projectes conjunts relacionats amb l'atenció social. D'aquesta manera contribueixen a prevenir el risc d'exclusió i enforteixen els llaços de cohesió social. L'any 2020 ha estat un any realment difícil i complicat degut a la pandèmia de la COVID19, que ha afectat a tota la població en general en major o menor mesura, però sobretot, als col·lectius més vulnerables. INTRODUCCIÓ Aquest 2020, l'equip bàsic d'atenció social de Canet l'han conformat 1 coordinadora d'àrea, tres treballadores socials, més d'una de reforç COVID des de l'agost, 2 educadores, 1 treballadora familiar i una administrativa. Puntualment, s'ha comptat amb el reforç de plans ocupacionals per tasques d'auxiliar administratiu. 6 Cal dir que la COVID19 també va incidir de manera molt directe al nostre servei, que es va veure afectat sobretot en l'àmbit del personal del nostre equip, el que va comportar una reorganització de l'allau de casos per atendre, i a augmentar els esforços de la resta de l'equip. INTRODUCCIÓ El Servei Social Bàsic Municipal treballa amb les persones empadronades al municipi que passen o tenen una situació de dificultat social, ja sigui de manera puntual ja sigui de llarga durada, fent el seguiment de la seva situació. 7 L'objectiu dels professionals que formen part de l'equip de serveis socials és promoure l'autonomia i el benestar social dels seus usuaris i usuàries, tant a nivell d'atenció individualitzada com a nivell de serveis i projectes comunitaris. Dintre de les tasques dels Serveis Socials Bàsics figuren les actuacions de prevenció i detecció de les necessitats socials dels habitants del municipi; oferir informació, orientació i assessorament, així com el tractament social o sòcio-educatiu de les seves problemàtiques. Es fan intervencions en els nuclis familiars en situació de risc social, especialment si hi ha infants a càrrec, i també es tramiten prestacions en situació de necessitat social. El treball que es realitza des de l'Àrea del Serveis Socials és un treball en xarxa, coordinat amb la resta de serveis d'atenció a les persones, tant municipals com supramunicipals. De la mateixa manera, es treballa en equip, fent setmanalment sessions de control i avaluació dels casos atesos per diferents professionals. 8 PERSONES/FAMÍLIES ATESES PERSONES/FAMÍLIES ATESES 9 L'any 2020 van ser ateses pels diferents professionals dels Serveis Socials de Canet de Mar: 1.846 persones, que representen un total de 1.103 famílies 846 homes i 1000 dones 11% del total de la població empadronada a de Canet de Mar (dades de Padró a 01 de gener de 2020). PERSONES/FAMÍLIES ATESES 10 PERSONES ATESES ANY 2020 persones ateses; 1846 població total; 14865 PERSONES/FAMÍLIES ATESES 2000 11 1800 1600 1400 1200 1000 persones famílies 800 600 400 200 0 any 2016 any 2017 any 2018 any 2019 any 2020 L'augment notable que s'observa en la gràfica d'aquest any és degut a la pandèmia de la COVID19, que ha causat un increment de casos per atendre de persones i famílies que, fins aleshores, no eren usuàries de serveis socials però que degut a la pandèmia han vist com la seva situació canviava radicalment, i als canvis en el sistema de recollida d'informació del programa de gestió d'expedients de serveis socials, anomenat Hestia. La peculiaritat d'aquest any pel que fa al sistema d'atenció a l'usuari és que gairebé totes les entrevistes han estat telefòniques o per altres mitjans tècnics, degut a la pandèmia. 12 13 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 14 Pel que fa a les problemàtiques socials, s'ha tractat un total de 887 casos, distribuïts segons les següents tipologies, amb un augment significatiu de l'atenció a la llei de la dependència, als problemes econòmics i d'habitatge de la població del municipi: Habitatge 121 Econòmiques 238 Sociosanitàries (dependència) 206 Laborals 72 Mancances socials 149 Discapacitats 40 Violència gènere 19 Aprenentatge 16 Altres (problemes legals, estrangeria) 26 PROBLEMÀTIQUES SOCIALS 15 violència de gènere 2% aprenentatge discapacitats 2% 4% altres 3% mancances socials 17% sòcio-sanitàries habitatge 23% 14% laborals 8% econòmiques 27% 16 ACTUACIONS ACTUACIONS 17 El Servei Social Bàsic municipal realitza principalment actuacions d'informació, orientació, assessorament, valoració i tractament social a les persones i/o famílies de Canet de Mar, mitjançant l'atenció individualitzada. L'atenció social al municipi es complementa amb serveis, programes, projectes o protocols d'actuació adreçats a col·lectius específics i/o comunitaris. ACTUACIONS 1.- ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA 18 Des de les dependències del Serveis Socials es dona informació, orientació i assessorament per dues vies, una primera atenció telefònica, que se sol derivar a una posterior entrevista personal individualitzada amb la/el professional corresponent, segons la problemàtica a tractar. Al 2020, aquesta manera de treballar s'ha hagut d'adaptar als diferents protocols i normatives degut a la COVID, motiu pel qual, a partir del 16 de març, l'atenció a la ciutadania va passar a ser exclusivament telefònica i es va optar pel teletreball de la meitat de l'equip tècnic, en forma de torns de treball alternatius per setmanes, de manera que sempre hi hagués de manera presencial com a mínim un tècnic. Degut a la pandèmia, a part d'atendre les sol·licituds de manera telefònica exclusivament, es va implementar un canal municipal per què la ciutadania adrecés les seves demandes a través d'una adreça electrònica, que posteriorment un tècnic atenia de manera telefònica. Total d'entrevistes realitzades al llarg de l'any 2020: 3.301 · 484 primeres visites · 2.817 de seguiment i/o tràmits ACTUACIONS ENTREVISTES REALITZADES 19 primeres visites 15% seguiment/tràmits seguiment/tràmits primeres visites 85% ACTUACIONS 2.- SERVEIS,PROGRAMES I PROJECTES 20 2.1 Canet Aliments 2.2 Teleassistència domiciliària 2.3 Servei d'ajuda a domicili (SAD) 2.4 Préstec de material i ajuts tècnics 2.5 Dependència 2.6 Protocols i treball comunitari 2.7 Altres serveis