EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR ACTA DE LA SESSIÓ DE CARÀCTER ORDINARI DEL PLE MUNICIPAL DE DATA 17 DE DESEMBRE DE 2020 Avís: aquesta acta ha estat retocada per tal de donar compliment a la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals. Caràcter: ordinari Hora que comença: 18:30 Hora que acaba: 21:54 Lloc: Per videoconferència PRESIDEIX Blanca Arbell Brugarola, alcaldessa ASSISTENTS PERE XIRAU ESPARRECH LLUIS LLOVET BAYER JOSEP M. MASVIDAL SERRA ROSA ISABEL MADRID CAMARA RAQUEL SERRA LERGA M.ASSUMPTA REVOLTOS VAQUER M.ANGELS ISART FALCETO JOSEP TENAS SOLER ANA MARIA CASAS DONADEU MARIAN GOMEZ TELLEZ SILVIA TAMAYO MATA MIGUEL BORREGO GONZÁLEZ JOSEP ANTONI MASSAGUE MUNTADA JORDI CASTELLÀ ANDRÉS ANDREU GRAUPERA GIMENEZ GEMMA BOSCH ALSINA ACTUA COM A SECRETÀRIA Clara Pérez González, secretària. També hi assisteix Joan Méndez Martínez, interventor municipal. ORDRE DEL DIA 1. Actes pendents d'aprovar 1.1. PLE2020/7 extraordinari 26/11/2020 1.2. PLE2020/5 ordinari 24/09/2020 1.3. PLE2020/6 ordinari 29/10/2020 1 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 2. Propostes 2.1. Secretaria 2.1.1. Modificació de representants del grup municipal de la CUP-AMUNT a diferents organismes municipals Expedient 1020/2020 638 2.1.2. Incoació procediment imposició penalitats a Canet de Mar Esport, SL Expedient 1388/2020 270 2.2. Acció Social i Ciudadania 2.2.1. Aprovació de l'addenda al conveni de delegació de competències SAD 2021 Expedient 1376/2020 4580 2.3. Medi Ambient 2.3.1. Proposta Ple addenda revisió preus conveni amb el Consell Comarcal del Maresme neteja viària i recollida de residus Expedient 2498/2020 2551 2.4. Alcaldia 2.4.1. Proposta Ple Municipal aprovació xifra població a 1 de gener de 2020 Expedient 2697/2020 1987 2.4.2. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar sobre els tests massius a la població Expedient 1029/2020 4292 2.4.3. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar sobre la retirada de medalles als cossos policials Expedient 1029/2020 4421 2.4.4. Moció presentada pel grup municipal d'ERC sobre un Canet de Mar lliure de racisme Expedient 1029/2020 4439 2.4.5. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar en defensa de la unitat de la llengua catalana, redactada per la Plataforma de la Llengua Expedient 1029/2020 4562 2.4.6. Moció presentada pel grup municipal de Primàries Canet de Mar per crear un directori digital via web i mòbil, per a les empreses, els comerços i els serveis de Canet, amb un servei de distribució conjunta Expedient 1029/2020 4579 2.4.7. Moció presentada per la Candidatura d'Unitat Popular de Canet de Mar sobre la violència masclista i l'afectació de la COVID-19 Expedient 1029/2020 4651 3. Precs i preguntes 2 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ La senyora alcaldessa obre la sessió i dona la benvinguda als assistents, els regidors, les regidores, el públic i els radiooients que segueixen el Ple a través de Ràdio Canet, gràcies a la feina dels tècnics. Explica que amb aquesta sessió estrenen plataforma i espera que la qualitat sigui molt millor. Dona les gràcies als tècnics que ho han fet possible i a la senyora secretària i el senyor interventor que són els que els assessoren. La senyora alcaldessa explica que comencen aquesta sessió amb un nou format. Explica que, tal i com estableix el ROM, ara es contestaran totes les preguntes que no es van entrar en temps i forma en el Ple passat. En canvi, totes aquelles preguntes que s'hagin presentat, fins a vint-i-quatre hores abans d'aquesta sessió, per escrit al registre de l'Ajuntament, les contestaran a l'apartat de precs i preguntes d'aquesta mateixa sessió. Pel que fa a les preguntes que facin avui, quedaran recollides per les diferents àrees i es contestaran en el proper ple. Recorda que les intervencions van de menor a major representació dels diferents grups municipals i són de tres minuts per aquells grups municipals que tenen fins a tres regidors i de quatre minuts els que en tenen més de quatre. El torn de rèpliques i al·lusions és d'un minut de temps. Un cop queda prou desenvolupat o aclarit l'assumpte, no calen més torns de rèpliques. Un cop fetes les explicacions, la senyora alcaldessa cedeix el torn de paraula a la senyora Raquel Serra Lerga, tinenta d'alcalde de Sostenibilitat, Mobilitat i Noves Tecnologies, perquè respongui les preguntes que se li van fer a la sessió del Ple anterior. La senyora Raquel Serra Lerga, tinenta d'alcalde de Sostenibilitat, Mobilitat i Noves Tecnologies, explica que li van quedar per contestar dos blocs de preguntes, un referent a habitatge i l'altre referent a mobilitat. Pel que fa a habitatge, explica que pel govern era un aspecte molt important, sobretot en aquest context d'emergència sanitària, però que ara ja s'està convertint en una emergència social. Manifesta que ja han iniciat un contracte amb SAREB per tenir deu pisos de lloguer que ara estan desocupats, cosa que els proporcionarà un parc d'habitatges de lloguer social. Per altra banda, si aquests pisos de SAREB estan ocupats, intentaran regularitzar aquestes persones que per un motiu o per un altre han hagut d'ocupar un habitatge. En matèria d'habitatge també estan parlant amb el Consell Comarcal del Maresme perquè l'oficina d'habitatge que està donant servei al poble, es traslladi a Canet. Aquest fet s'havia de fer efectiu durant el 2020, però aquesta emergència ha provocat que aquests projectes es retardin. Per tant, es farà efectiu durant el 2021. També estan iniciant converses amb empreses per la redacció de la primera part del pla d'habitatge de Canet de Mar. Com ja saben, fa més de deu anys que es va redactar el pla d'habitatge de Canet de Mar i, per tant, ha quedat obsolet. La realitat de Canet de Mar és molt diferent avui en dia i s'ha de començar a redactar un nou pla. 3 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR La senyora Serra explica que han estat en contacte amb Visoren i justament avui els han donat les claus d'un pis ubicat a l'edifici de pisos socials al rial dels Oms per ubicar les persones que el necessitin per via d'urgència. Respecte a l'Àrea de Mobilitat, explica que ja han fet el lliurament del Pla de mobilitat urbana sostenible que intentaran implementar durant els propers sis anys que, juntament amb el Pla d'accessibilitat que s'ha redactat amb l'Àrea d'Urbanisme serà una de les grans accions perquè el vianant vagi guanyant una mica de terreny i per intentar minvar el trànsit que hi ha al centre del poble. També estan redactant el reglament de l'aparcament municipal que els permetrà modificar les taxes i, per tant, se'n podrà incentivar l'ús. Totes aquestes activitats que es fan al voltant d'aquest pla, tenen com a objectiu reduir les emissions de CO2, causant de l'efecte hivernacle i per això continuen amb aquest Pla d'acció de sostenibilitat que també es va comentar al ple anterior dedicat al Pla d'actuació municipal (PAM). La senyora Serra considera que ha contestat totes les preguntes que van fer els membres de l'oposició i comenta que si necessiten més informació no han de fer res més que fer-li arribar els seus dubtes. La senyora alcaldessa cedeix el torn de paraula a la senyora Anna M. Casas Donadeu, regidora delegada de Turisme i Promoció Econòmica. La senyora Anna M. Casas Donadeu, regidora delegada de Turisme i Promoció Econòmica, explica que començarà a contestar les preguntes de la senyora Gemma Bosch Alsina, portaveu del grup municipal de Canet i Tu, tot i que el senyor Pere Xirau i Espàrrech, tinent d'alcalde de Cultura, Acció Social, Règim Intern i Promoció, ja ho va contestar, encara que d'una forma molt genèrica. També comenta que li va fer arribar les respostes per escrit a la senyora Bosch, però ella mateixa li va demanar que les contestés en aquesta sessió. La senyora Casas explica que una de les preguntes que es van fer fou quines accions s'havien dut a terme per dinamitzar el polígon industrial. La senyora Casas manifesta que l'ocupació del polígon és gairebé del 100%. Hi ha una sèrie de parcel·les que són privades i no els correspon a l'Ajuntament fer-ne la dinamització. També comenta que participen en el Pla d'actuació industrial del Maresme (PAI), que és impulsat pel Consell Comarcal i amb el qual s'estan fent unes tasques d'estimulació. Durant el 2020, a primers de desembre han rebut l'única comunicació per part del PAI. Una altra pregunta era referent que el PAM parla d'ampliar el polígon industrial més enllà de la vessant urbanística prevista al POUM i demanava si s'havia fet algun estudi de la situació actual. La senyora Casas respon que no s'ha fet res perquè pràcticament totes les naus del polígon estan plenes i la consolidació és la prioritat. En aquest moment, estan treballant per la consolidació, estan donant serveis d'assessoria personalitzats a les empreses que es troben amb dificultats. Una altra pregunta fou quan va ser la darrera vegada que es va establir un diàleg amb les empreses del municipi per valorar-ne la situació i les perspectives de futur. La 4 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR senyora Casas respon que el dia 19 de desembre de 2019 es va fer la darrera reunió amb les empreses del polígon i es van emplaçar a tornar a parlar a mitjans d'aquest any i no s'ha fet cap altra reunió. La següent pregunta és si s'ha previst algun tipus d'incentiu perquè les empreses que es troben dins del nucli urbà es traslladin al polígon. Explica que des de Promoció Econòmica no s'ha fet, ja que el trasllat dins del municipi està exempt de taxes d'alta d'activitat. De fet, però, no s'està fent cap política en aquest sentit, bàsicament perquè no hi ha naus buides. Una altra pregunta era quins recursos del programa de promoció de dinamització del Pla d'actuació econòmica que facilita Diputació s'han sol·licitat. La senyora Casas explica que el cost mínim de l'actuació per optar als ajuts de la Diputació és de 25.000 euros i el percentatge final de finançament és d'un 40% i, de moment, no tenen cap projecte en cartera que tingui aquest cost mínim. No obstant això, en el moment en què es posin a treballar en aquesta línia, lògicament comptaran amb aquests ajuts de la Diputació per fer-ne el finançament. Sobre si hi ha previst pressupost per al 2021 per accions relacionades amb el polígon industrial i si hi ha accions per fer, la senyora Casas respon que sí que hi ha accions a fer. De fet, les que s'havien de fer durant el 2020, que s'havien compromès a fer-les en aquesta darrera reunió que ha esmentat anteriorment i que no s'han pogut dur a terme. Ara bé, per fer-les no és necessària una partida econòmica perquè realment la compra de materials i la potència es fa amb personal de l'Ajuntament. Les necessitats que hi ha de manteniment i de compromisos que van agafar són amb recursos propis de l'Ajuntament. Per tant, no fa falta cap partida en el pressupost del 2021. També es va preguntar quines activitats hi ha previstes a la plaça Mercat per diversificar- ne l'ús. Explica que hi ha el projecte Reempresa Mercat que indica la tipologia de parades que són convenients. Respecte a la plaça Mercat també van preguntar com s'ha previst que s'ocupin de nou les parades buides. Explica que tenen un estudi sobre l'adequació del mercat i el nombre de parades recomanades que són 14, per tant, l'objectiu no és tornar a omplir totes les parades, sinó que l'objectiu és reorganitzar aquest espai per fer-lo polivalent, donar-li més ressò i potenciar tot el que hi va vinculat. També pregunta quin pressupost del 2021 hi ha assignat a aquesta acció. Explica que durant l'any 2020 s'ha fet el projecte tècnic d'instal·lació elèctrica amb un cost de 2.500 euros i l'any 2021, que es farà l'execució d'aquest projecte, aproximadament s'ha assignat un pressupost d'uns 70.000 euros. Una altra pregunta és quines mesures i terminis concrets s'han planificat pel projecte Canet comerç. Aquestes mesures són la consolidació de l'Associació de Comerciants i la digitalització i el foment del consum local. Aquestes són les mesures que volen treballar i els terminis vindran marcats pel conveni del qual parlarà en el punt següent. També van preguntar quin import dels 97.000 euros de la subvenció a l'Associació de Comerciants aniran destinats a aquesta acció i a quines altres accions concretes. La senyora Casas manifesta que s'ha de diferenciar que d'aquests 97.000 euros, 2.000 5 Carrer Ample, 11 ­ 08360 Canet de Mar ­ Barcelona ­ Tel. 93 794 39 40 ­ Fax 93 794 12 31 a/e: canetdemar@canetdemar.cat - web: www.canetdemar.cat EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR corresponen a la subvenció del pla de treball de l'Associació, per a les seves campanyes i la col·laboració en l'estructura actual, cosa que genera que després puguin demanar ajuts i subvencions a la Generalitat i a la Diputació. Els 95.000 euros restants de l'addenda de la subvenció, que és el que es va aprovar en el darrer Ple del mes de novembre, corresponen a l'execució d'un nou conveni que s'està treballant, amb motiu de les necessitats d'enfortir el teixit comercial, la restauració i els serveis. Tal i com es va comprometre abans de la votació en el Ple del mes de novembre, els ensenyarà aquest conveni a l'oposició i els explicarà per què s'estableixen els límits de calendari, el consell de control que hi haurà i tota la informació que considerin interessant. També preguntaven quin pressupost per al 2021 hi ha assignat per aquest projecte i respon que l'assignació per a l'Associació de Comerciants és de 2.000 euros. De moment, continua amb la mateixa subvenció. A partir del resultat d'aquest conveni extraordinari que s'està fent i l'enfortiment d'aquesta associació, és a dir, quan sigui representativa del comerç, quan augmenti el nombre de socis, serà quan podran començar a augmentar aquesta subvenció per als exercicis futurs. Pel que fa a quan es convocaran les taules de comerç i turisme previstes al PAM, explica que s'estan fent les reunions sectorials per resoldre les necessitats actuals. En el Ple anterior, el senyor Xirau els va contestar les dates de cada una de les reunions que s'havien fet. L'última pregunta que li van fer, sobre quan es convocarà el Consell Municipal de Promoció Econòmica, explica que es convocarà precisament quan tinguin l'estructura representativa per ser operatius. Manifesta que el Consell Municipal de Promoció Econòmica fa gairebé tres anys que no es convoca. Abans de començar aquesta legislatura ja no s'estava convocant perquè faltava estructura de representativitat i com que s'estableixen una sèrie de càrrecs i de representació, primer s'ha d'enfortir l'Associació de Comerciant, per tenir els representants i un cop es tinguin, ja es podrà fer la convocatòria del Consell. La senyora Casas creu que ha contestat totes les preguntes dirigides a la seva Àrea i comenta que si necessiten algun aclariment no dubtin a fer-li saber. La senyora alcaldessa cedeix la paraula a la senyora M. Àngels Isart Falceto, regidora delegada de Recursos Humans i Acció Social. La senyora M. Àngels Isart Falceto, regidora delega