Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat PREGUNTES I RESPOSTES SOBRE LES AFECTACIONS AL CONSUMIDOR DEGUDES A LES NORMATIVES APROVADES EN RELACIÓ A LA COVID-19. ÍNDEX INTRODUCCIÓ .............................................................................................................................. 3 1. AFECTACIONS RELACIONADES AMB SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS: AIGUA, LLUM, GAS I TELEFONIA ............................................................................................................. 4 Aigua ........................................................................................................................................... 4 Llum ............................................................................................................................................ 5 Gas ............................................................................................................................................. 6 Telefonia ..................................................................................................................................... 6 Preguntes comuns a tots els subministraments ........................................................................... 8 Preguntes per als autònoms relacionades directament amb el subministrament de llum ....... 13 Preguntes per als autònoms relacionades directament amb el subministrament de gas ........ 14 2. AFECTACIONS EN EL DRET DE DESISTIMENT, DEVOLUCIONS I GARANTIES ............. 15 3. AFECTACIONS RELACIONADES AMB L'HABITATGE: PRODUCTES HIPOTECARIS I LLOGUER .................................................................................................................................... 18 Productes hipotecaris ................................................................................................................ 19 Lloguer ...................................................................................................................................... 21 4. AFECTACIONS LLOGUER DE LOCALS DE NEGOCI I MORATÒRIA HIPOTECÀRIA ....... 25 5. EL DRET DE RESOLUCIÓ DE CONTRACTES DE COMPRAVENDA DE BÉNS O DE PRESTACIÓ DE SERVEIS. AFECTACIONS RELACIONADES AMB ELS SERVEIS DE PAGAMENT PER QUOTES ......................................................................................................... 27 Serveis educatius reglats .......................................................................................................... 27 Entitats sense finalitat de lucre .................................................................................................. 27 Empreses que presten serveis amb finalitat de lucre ................................................................. 27 6. AFECTACIONS RELACIONADES AMB EL TRANSPORT AERI ......................................... 30 7. AFECTACIONS RELACIONADES AMB ELS VIATGES COMBINATS ................................ 34 8. AFECTACIONS RELACIONADES AMB ELS ALLOTJAMENTS TURÍSTICS ...................... 36 9. AFECTACIONS RELACIONADES AMB ELS ESDEVENIMENTS ........................................ 38 10. AFECTACIONS RELACIONADES AMB ELS SERVEIS FUNERARIS.............................. 39 11. AFECTACIONS RELACIONADES AMB EL JOC EN LÍNIA ............................................. 43 1 Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat 12. VENDA DE PRODUCTES SANITARIS RECOMANATS COM A MESURES HIGIÈNIQUES PER A LA PREVENCIÓ DE CONTAGIS PER LA COVID-19 A FARMÀCIES DE MASCARETES I ALTRES PRODUCTES ................................................................................................................ 44 13. ELS SERVEIS PÚBLICS DE CONSUM ............................................................................. 48 NORMATIVA DE REFERÈNCIA UTILITZADA PER A L'ELABORACIÓ D'AQUEST DOCUMENT ..................................................................................................................................................... 49 2 Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat INTRODUCCIÓ Aquest document pretén ser una guia d'ajuda per resoldre aquells dubtes que ens sorgeixen en aplicació de la normativa que ha estat aprovada pel Govern de l'Estat i l'autonòmic per tal d'afrontar la COVID-19 en relació a les possibles afectacions que pot tenir aquesta aplicació envers els consumidors. Aquesta informació no substitueix la publicada en els diaris oficials, únics instruments que donen fe de la seva autenticitat. És important remarcar que és un document orientatiu. Cada cas és cada cas, que la documentació que aporta als consumidors és bàsica per resoldre, que els contractes signats tenen validesa,... No podem explicar cadascuna de les situacions que estan succeint en el nostre dia a dia i el que pretenem és donar una orientació per a poder anar donant resposta a tot allò que els consumidors es poden trobar. El document segueix el format de pregunta resposta, estructurat per temes concrets de Consum. Els temes elegits són aquells que a priori han estat més afectats per la normativa aprovada. Aquest és un document viu. I com a tal s'anirà actualitzant a mida que anem rebent més informació sobre on ens porta aquesta situació excepcional. Per facilitar el seguiment de les actualitzacions que realitzem, en cada nova publicació en destacarem en color verd les noves preguntes o les modificacions d'aquelles que ja existien en versions anteriors del document. Grup de treball de la Xarxa Local de Consum sobre la COVID-19 3 Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat 1. AFECTACIONS RELACIONADES AMB SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS: AIGUA, LLUM, GAS I TELEFONIA Aigua 1.1. Com a consumidor, què implica la posada en marxa de les mesures establertes pel Govern estatal degudes a la COVID-19 en relació al subministrament d'aigua? - S'estableix la prohibició de suspendre el subministrament a les persones que tinguin la condició de vulnerables o en risc d'exclusió. Aquesta prohibició serà efectiva a partir del 18 de març i un mes després de la fi de la vigència de la declaració de l'estat d'alarma. (RD 8/2020). A partir del 02/04/2020 s'amplia la impossibilitat de suspensió a tota persona física en el seu habitatge habitual (RD 11/2020) 1.2. Quins consumidors tenen la consideració de vulnerables o en risc d'exclusió? - Per considerar-se un consumidor vulnerable o en risc d'exclusió social tal com estableix el RD 897/2017, aquest ha de complir les següents condicions generals: Nivell de renda inferior o igual a 1,5 ­ 2 o 2,5 vegades l'IPREM (cap menor, 1 menor en la unitat familiar, 2 menors en la unitat familiar)*. Famílies nombroses. Sense tenir en compte la renda. Pensionista/es: tots els membres de la unitat familiar percebent pensió mínima per jubilació o incapacitat permanent, sense altres ingressos. 1.3. Existeix alguna altre mesura, fora de la norma estatal, a Catalunya que afecti al subministrament d'aigua? - Sí. Degut a l'excepcionalitat provocada per la COVID-19 a partir del 19 de març i durant tot el mes d'abril i maig es realitzarà una reducció del 50% del cànon de l'aigua. - Aquesta mesura serà aplicable a tots els usuaris domèstics, així com a les petites i mitjanes empreses, comerços i autònoms. - A més, les famílies en situació de vulnerabilitat, o les que es puguin trobar en aquest situació els propers mesos com a conseqüència de la repercussió de la COVID-19, poden demanar i acollir-se a les bonificacions del cànon de l'aigua com el cànon social zero. Aquest cànon social zero implica no pagar per aquest concepte dins de la factura de l'aigua - Per més informació: http://aca.gencat.cat/ca/actualitat/laca-informa/#bloc2 4 Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat Llum 1.4. Com a consumidor, què implica la posada en marxa de les mesures establertes pel Govern estatal degudes a la COVID-19 en relació al subministrament elèctric? - S'estableix la prohibició de suspendre el subministrament a les persones que tinguin la condició de vulnerables o en risc d'exclusió. Aquesta prohibició serà efectiva a partir del 18 de març i un mes després de la fi de la vigència de la declaració de l'estat d'alarma. (RD 8/2020). A partir del 02/04/2020 s'amplia la impossibilitat de suspensió a tota persona física en el seu habitatge habitual (RD 11/2020) 1.5. Quins consumidors tenen la consideració de vulnerables o en risc d'exclusió? - Per considerar-se un consumidor vulnerable o en risc d'exclusió social tal com estableix el RD 897/2017, aquest ha de complir les següents condicions generals: Que el titular sigui persona física. Que el Punt de Subministrament objecte de sol·licitud de l'aplicació el bo sigui el de l'habitatge habitual. Que el titular estigui acollit al preu voluntari per al petit consumidor (PVPC) o, en el cas que no ho sigui, que accepta la formalització d'un contracte amb la comercialitzadora de referència acollit a PVPC. Que la potència contractada per aquest punt de subministra sigui igual o inferior a 10 kW. - A més del punt anterior, el consumidor ha de complir alguna de les següents condicions particulars: Criteris relacionats amb una renda determinada. Circumstàncies especials estipulades en el mateix RD 897/2017. Ser família nombrosa. Quan tots els integrants de la unitat siguin pensionistes i compleixen uns límits d'ingressos estipulats pel RD 897/2017. 5 Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar Servei de Suport a les Polítiques de Consum Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum Passeig de la Vall d'Hebron, 171 · 08035 Barcelona Tel. 934 022 143 · Fax 934 049 193 s.suportpolc@diba.cat · www.diba.cat 1.6. Durant el període d'estat d'alarma m'acaba el bo social? Què puc fer? - No has de fer res. Si durant el període d'estat d'alarma esgotes el termini de vigència de dos anys, es prorrogarà automàticament el termini de vigència fins al 15 de setembre de 2020. Gas 1.7. Com a consumidor, què implica la posada en marxa de les mesures establertes pel Govern estatal degudes a la COVID-19 en relació al subministrament de gas? - S'estableix la prohibició de suspendre el subministrament a les persones que tinguin la condició de vulnerables o en risc d'exclusió. Aquesta prohibició serà efectiva a partir del 18 de març i un mes després de la fi de la vigència de la declaració de l'estat d'alarma. (RD 8/2020). A partir del 02/04/2020 s'amplia la impossibilitat de suspensió a tota persona física en el seu habitatge habitual (RD 11/2020). - Congelació dels preus dels gasos liquats del petroli (aquí s'inclou el gas butà i propà). Aquesta mesura es va iniciar el 18 de març i de moment té 6 mesos de vigència. 1.8. Quins consumidors tenen la consideració de vulnerables o en risc d'exclusió? - Per considerar-se un consumidor vulnerable o en risc d'exclusió social tal com estableix el RD 897/2017, aquest ha de complir les següents condicions generals: o Nivell de renda inferior o igual a 1,5 ­ 2 o 2,5 vegades l'IPREM (cap menor, 1 menor en la unitat familiar, 2 menors en la unitat familiar)*. o Famílies nombroses. Sense tenir en compte la renda. o Pensionista/es: tots els membres de la unitat familiar percebent pensió mínima per jubilació o incapacitat permanent, sense altres ingressos. Telefonia 1.9. M'he cansat del meu servei de telefonia, tinc un amic que m'ha dit que la seva li ofereix més coses, i em vull ampliar els megues ja que som molts a casa i em va lent. He intentat fer-ho en tres companyies diferents i cap d'elles em vol donar el servei, ni em vol fer el canvi. Ho poden fer? Poden negar-se a fer la portabilitat? 6 Àrea de Cohesió Social, Ci