PROPOSTA D'AVANTPROJECTE DE NOU REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I COL·LABORACIÓ DE L'AJUNTAMENT DE CANET DE MAR VERSIÓ DE 31 DE GENER DE 2019 Document de Treball 1 Document de Treball 2 PREÀMBUL TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació Article 2. Concepte i dret a la participació Article 3. Principis generals Article 4. Transparència, accés a la informació pública i ús de les TIC TÍTOL II. INSTRUMENTS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA CAPÍTOL I. PROCESSOS PARTICIPATIUS SECCIÓ I. Disposicions generals Article 5. Definició Article 6. Àmbit subjectiu SECCIÓ II. Iniciativa i estructura Article 7. Convocatòria del procés participatiu Article 8. Estructura Article 9. Informació Article 10. Aportació de propostes i deliberació Article 11. Valoració de les propostes Article 12. Avaluació del procés i retiment de comptes Article 13. Aplicació supletòria a altres processos participatius CAPÍTOL II. ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ Article 14. Definició Article 15. El Consell de la Vila i les comissions sectorials de treball CAPÍTOL III. ALTRES MECANISMES GENERALS DE PARTICIPACIÓ Secció I. Consultes populars per via de referèndum Article 16. Concepte i disposicions generals Article 17. Modalitats i procediments Secció II. Consultes populars no referendàries de caràcter sectorial Article 18. Concepte i disposicions generals Article 19. Promotors i persones legitimades Article 20. Procediment Secció III. Fòrum cívic Article 21. Concepte Secció IV. Dret de petició Article 22 . Concepte i disposicions generals Secció V. Iniciativa popular Article 23. Concepte Document de Treball 3 Article 24. Procediment Secció VI. Sessions públiques del Ple municipal Article 25. Intervenció ciutadana en les sessions públiques del Ple Article 26. Publicació de les actes del Ple en la seu electrònica TÍTOL III. SISTEMA DE GARANTIES I RETORN Article 27. La Comissió de Garanties del Reglament Article 28. Sistema de defensa dels drets de la ciutadania Article 29. Retorn dels instruments de participació TÍTOL IV. FOMENT DE LA CULTURA PARTICIPATIVA I LA COL·LABORACIÓ AMB LA CIUTADANIA CAPÍTOL I. FOMENT DEL TEIXIT ASSOCIATIU I D'ALTRES FORMES D'ACCIÓ COL·LECTIVA Article 30. Suport al desenvolupament de la participació ciutadana Article 31. Foment del teixit associatiu Article 32. El Registre Municipal d'Entitats i Associacions Article 33. Altres formes d'acció col·lectiva Article 34. Registre Municipal de Participació Ciutadana CAPÍTOL II. IMPULS INTERN DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA Article 35. Objectius i recursos destinats al foment de la participació ciutadana Article 36. Facilitació dels òrgans estables de participació Article 37. Impuls de la transversalitat i la participació interna CAPÍTOL III. COL·LABORACIÓ AMB LA CIUTADANIA Article 38. Concepte i tipologia Article 39. Els pactes de col·laboració Article 40. Participació dels usuaris i usuàries de serveis o equipaments municipals Article 41. Gestió col·laborativa d'espais, equipaments i activitats municipals DISPOSICIONS TRANSITÒRIES DISPOSICIONS FINALS DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Document de Treball 4 PREÀMBUL L'Ajuntament de Canet de Mar ha impulsat durant els darrers anys nombrosos processos de participació ciutadana, sota els preceptes establerts al Reglament municipal de Participació Ciutadana aprovat l'any 2006. Tot i disposar d'aquest marc normatiu, l'evolució de les demandes ciutadanes i la necessitat d'avançar cap a un aprofundiment democràtic, fan necessari revisar i actualitzar l'actual marc normatiu municipal. Per aquest motiu, el Consistori va prendre la decisió política d'elaborar un nou Reglament de Participació, que sorgís sota el paraigües de la nova Àrea de Participació Ciutadana i amb vocació de perdurar al llarg dels propers anys. Per fer-ho, i en col·laboració de la Diputació de Barcelona, es va realitzar un procés participatiu per a la definició col·lectiva del nou Reglament de Participació Ciutadana. Aquest procés participatiu va servir per recollir opinions i propostes per millorar la participació ciutadana provinents del personal tècnic, entitats del municipi, però també de la ciutadania a títol individual. En concret les actuacions realitzades van ser: · Formació a tècnics i presentació a l'equip de govern sobre què és la participació ciutadana i perquè elaborar un reglament específic en aquest àmbit. · consulta online a la ciutadania per tal de recollir informació significativa sobre com es viu la participació al municipi i com es podria millorar. · Diàleg col·lectiu on es va generar un debat ordenat entre els diferents agents socials (ciutadania organitzada) i tècnics amb la finalitat d'arribar a acords mínims sobre el model de participació al municipi. Els resultats d'aquest procés participatiu van ser sintetitzats per part de la Diputació de Barcelona en un informe final de recomanacions. Aquest informe, conjuntament amb el recentment publicat "Reglament tipus de participació ciutadana" de la mateixa Diputació de Barcelona, han estat els elements bàsics que s'han tingut en compte en l'elaboració del present Reglament, el qual persegueix els següents grans objectius: · Generar un marc consensuat que permeti avançar en l'impuls de la participació ciutadana al municipi. · Establir una dinàmica pautada, rigorosa i coneguda per a la realització dels processos participatius, que asseguri la seva qualitat. · Racionalitzar, flexibilitzar i dotar de major contingut als espais estables de participació, a través del Consell de la Vila i les comissions sectorials de treball. · Reconèixer i promoure l'activitat del teixit associatiu del municipi. Document de Treball 5 · Donar visibilitat i incentivar la participació d'aquells col·lectius no constituïts com a entitats, però amb vocació d'incidència en aquells aspectes d'interès general. · Promoure la participació ciutadana a títol individual. · Establir mecanismes de col·laboració amb la ciutadania en la implementació de les polítiques i serveis públics municipals. Així, doncs, el present reglament és un instrument per tal d'adequar les dinàmiques de participació a les noves tendències i demandes pel que fa a la participació ciutadana i l'aprofundiment democràtic. Des de l'ajuntament es facilitarà, simplificar-la al màxim possible, la Participació Ciutadana; tot prioritzant les seves propostes i aportacions. Document de Treball 6 TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació 1. L'objecte d'aquest reglament és l'establiment del règim jurídic, les modalitats, el procediment, la realització i la convocatòria dels instruments i mecanismes de participació ciutadana en l'àmbit competencial de l'Ajuntament de Canet de Mar. 2. Els instruments de participació que preveu aquest reglament s'entenen sense perjudici dels procediments de participació i col·laboració ciutadanes establerts amb caràcter general per la legislació de règim jurídic i procediment administratiu i per la legislació de règim local, o d'aquells que puguin establir-se per llei, amb caràcter específic, en relació amb una determinada actuació o decisió política. 3. Les formes, els mitjans i els procediments de participació no poden en cap cas tenir cap afectació a les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius. 4."Els òrgans representatius hauran de tenir en compte els processos participatius relatius ales matèries de la seva competència." Article 2. Concepte i dret a la participació 1. És el dret de la ciutadania d'intervenir, de forma individual o col·lectiva, en la definició i l'aplicació de les polítiques públiques de l'Ajuntament a través de processos de consulta, deliberació, decisió, implementació, col·laboració i avaluació sobre qualsevol assumpte de llur competència, a través dels òrgans i mitjans de participació establerts en aquest reglament i a les lleis. 2. L'Ajuntament promourà l'accessibilitat universal als processos i mecanismes de participació ciutadana, assegurant que totes les persones cridades a participar puguin fer efectiu el seu dret a la participació Article 3. Principis generals 1.Les formes de participació s'han d'adequar als principis de transparència, publicitat, claredat, accés a la informació, neutralitat institucional, primacia de l'interès col·lectiu, inclusió, protecció de dades de caràcter personal i retiment de comptes. 2.Aquests principis es configuren com obligacions per a l'Ajuntament i com a drets i garanties per als subjectes legitimats per participar en el procés de que es tracti. 3.En tot procés de participació ha de garantir-se les fases d'informació, deliberació, valoració de propostes, avaluació i retiment de comptes; tot respectant els principis contemplats en el punt primer. 4. En particular, el retiment de comptes ha de consistir en donar a conèixer els criteris utilitzats per valorar les aportacions i propostes i els motius pels quals han estat acceptades o rebutjades, i acreditar el compliment dels compromisos assumits com a conseqüència del procés de participació ciutadana. Document de Treball 7 Article 4. Transparència, accés a la informació pública i ús de les TIC 1.Amb l'objectiu de fer efectiva la participació ciutadana, l'Ajuntament ha de facilitar a totes les persones, a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda o altres formes d'acció col·lectiva, l'accés a la informació pública en els termes previstos legalment. 2.L'accés a la informació pública no està condicionat a la concurrència d'un interès personal, no queda subjecte a motivació i no requereix la invocació de cap norma. 3.L'Ajuntament impulsarà mecanismes i instruments que permetin la interrelació amb la ciutadania, fomentant l'ús de mitjans electrònics i les tecnologies de la informació i la comunicació. 4. Particularment, ha d'impulsar l'ús dels mitjans electrònics en la convocatòria, la constitució, l'adopció (mitjançant votacions electròniques) i la documentació d'acords dels òrgans col·legiats en què participen la ciutadania, entitats i empreses; i ha de promoure l'ús de les TIC per a facilitar la construcció de comunitats virtuals de ciutadans i ciutadanes, entitats o altres formes d'acció col·lectiva i empreses amb interessos comuns o connexos i facilitar-ne la canalització cap a l'Ajuntament. L'ajuntament facilitarà a la ciutadania, en la mesura del possible, formació, recursos, accés...a les noves tecnologies i així com a tot el vinculat les TIC. 5. S'ha de garantir el dret de les persones físiques a comunicar-se amb l'Ajuntament a través de mitjans electrònics, posant a disposició equipaments o instal·lacions municipals per donar assistència, així com fer complir l'obligació que tenen les persones jurídiques i entitats o col·lectius sense personalitat jurídica de comunicar-se amb l'administració. Document de Treball 8 TÍTOL II. INSTRUMENTS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA CAPÍTOL I. PROCESSOS PARTICIPATIUS SECCIÓ I. Disposicions generals Article 5. Definició 1. Els processos de participació ciutadana són actuacions institucionalitzades a facilitar i promoure la intervenció de la ciutadania en la definició i planificació de les polítiques públiques locals. 2. Tenen per objectiu la promoció de la participació activa de la ciutadania en la definició d'instruments globals estratègics del mandat, com poden ser els Plans Estratègics, el Pla d'Actuació de Mandat o els pressupostos municipals; i també en la definició de polítiques públiques de caire sectorial i territorial. 3. Tenen per finalitat garantir el debat i la deliberació entre la ciutadania i les institucions públiques per recollir l'opinió dels ciutadans/es respecte a una actuació pública concreta en les fases de proposta, decisió, implementació o avaluació i vertebrar la capacitat d'incidència en les polítiques públiques municipals. Article 6. Àmbit subjectiu 1.Hi poden prendre part les persones majors de 16 anys inscrites al padró municipal. Tanmateix si la naturalesa o l'objecte ho requereix o ho aconsella, pot reduir-se l'edat mínima dels/les participants, motivant-ho a la convocatòria. 2. Els processos poden anar dirigits a tota la població o, per raó del seu objecte o àmbit territorial, a un determinat o determinats col·lectius de persones. 3.La convocatòria dels processos dirigits a col·lectius específics s'ha de determinar de forma motivada i amb precisió, procurant-se l'aplicació dels principis d'igualtat i no discriminació, tant en la selecció dels col·lectius com dins d'aquests. 4.Hi poden també participar les entitats, organitzacions i persones jurídiques en general amb independència de la seva forma o estatut jurídic, en interès propi o d'altres persones, així com les plataformes, xarxes o altres formes d'acció col·lectiva que, tot i no tenir personalitat jurídica, constitueixen de facto una font d'influència organitzada. SECCIÓ II. Iniciativa i estructura Article 7. Convocatòria del procés participatiu 1. Els convoca l'Ajuntament mitjançant la corresponent convocatòria que formalitza l'Alcalde o Alcaldessa, o el Regidor o Regidora en qui delegui. Article 8. Estructura 1.Els processos de participació ciutadana han de tenir, com a mínim, les fases següents: Document de Treball 9 a) Informació a les persones que poden participar b) Aportació de propostes i deliberació. c) Valoració de les propostes. d) Avaluació i retiment de comptes. 2.En la fase de deliberació, s'ha d'incorporar, si la naturalesa del procés ho permet o ho requereix, la participació de persones i entitats, responsables de l'Ajuntament i experts independents; aquests, en la mesura del possible, seran proposats pel propi ajuntament i així com per les parts interessades. Article 9. Informació 1. La convocatòria del procés participatiu ha d'incloure tota la informació necessària en relació a quin col·lectiu o col·lectius estan convidats a participar; quina és l'actuació pública que se sotmet a la consideració ciutadana; i com es durà a terme aquesta participació, per tal que es desenvolupi de forma satisfactòria. 2.La convocatòria i la informació han de difondre's públicament de forma clara i fàcilment intel·ligible, i preferentment mitjançant el web institucional i altres mitjans propis del municipi. Article 10. Aportació de propostes i deliberació 1.La convocatòria d'aquests processos ha d'establir un termini perquè les persones que poden participar realitzin les seves aportacions i propostes, que no pot ser inferior en cap cas a trenta dies. 2. Les aportacions i propostes poden ser presentades per qualsevol mitjà vàlid en dret i preferentment per via electrònica, amb l'únic requisit d'identificació de la persona i sense perjudici de la verificació per part de l'administració del compte mitjançant el qual es participa. 3. Si la naturalesa del procés participatiu ho permet, l'Ajuntament ha de promoure la realització de processos de deliberació pública que incentivin el diàleg i el contrast d'arguments. Article 11. Valoració de les propostes 1.L'Ajuntament ha de considerar i valorar totes les aportacions i propostes realitzades. 2.En la fase de valoració ha de determinar-se com es concreta en l'actuació de l'administració, informant argumentadament dels resultats de la valoració de les diferents aportacions i propostes rebudes. 3.Poden excloure's de la fase de valoració les aportacions que no tinguin relació directa amb l'objecte del procés. Document de Treball 10 Article 12. Avaluació del procés i retiment de comptes 1.L'avaluació dels resultats del procés ha de reflectir-se al web i per mitjans electrònics i també presencialm