Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) GUIA DIDÀCTICA DEL CURS DE FRANCÈS FRANCÈS BÀSIC Docent: Anna Maria Franquesa Castells Curs 2017-2018. UNED Sènior UNED Província Barcelona Canet de Mar 1. PRESENTACIÓ DE LA GUIA Benvinguts a l'assignatura Francès Bàsic. En aquest curs es tracta de posar en funcionament totes les habilitats i capacitats que ens permetin comunicar-nos amb correcció i fluïdesa en francès. Es treballa la Comprensió i Expressió Oral (CO i EO), i la Compressió i Expressió Escrita (CE i EE). A partir de 7 temes d'àmbit quotidià (es presenten en l'apartat 5. Continguts), a cada sessió es duen a la pràctica activitats d'aquestes quatre competències. Aquesta guia didàctica comença amb una petita introducció. A continuació s'indiquen les condicions necessàries de l'estudiant per cursar l'assignatura, es presenten els objectius del curs i la programació dels continguts de la matèria, els tipus d'activitats previstes i l'avaluació del curs. I per tancar la guia, s'adjunten unes recomanacions bibliogràfiques per complementar els continguts de l'assignatura. 2. INTRODUCCIÓ GENERAL A LA MATÈRIA La proximitat geogràfica entre Catalunya i França, el fet que el català i el francès com a llengües romàniques comparteixin alguns trets lingüístics, sintàctics i lèxics, a banda de les moltes connotacions estètiques que per molts pugui tenir aquest nostre país veí, i per molts altres més motius, és evident que existeix un lligam entre el català i el francès (territoris / llengües / veïns). I quan diem lligam volem dir, és clar, comunicació. És per això que aquesta assignatura de francès se centra en les diverses situacions comunicatives, en què -des de l'aula, però ubicant-nos en escenaris pròpiament francesos- seiem en un bistro de Saint Cirq-Lapopie o ens passegem pels carrerons de Sarlat. Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) 2. OBJECTIUS - Manifestar l'estat de salut, entendre i saber donar indicacions i consells. - Conèixer de manera genèrica els països d'arreu del món on es parla francès, i quina és l'herència cultural comuna. Apropar-nos a la realitat actual d'aquests països francòfons. - Poder expressar els gustos personals, i poder-ne donar explicacions argumentades. - Dotar als alumnes de lèxic suficient sobre els aliments per poder parlar tant d'una recepta com per poder anar a un restaurant, fer una comanda. Conèixer els connectors d'ordre. - Treballar la comparació centrant-nos amb un tema ben actual com és el d'altres formes de consum. Adquirir cert vocabulari específic, de termes coneguts mundialment. - Fer hipòtesis senzilles, parlar del futur. 3. REQUERIMENTS PREVIS Seria bo que els alumnes tinguessin unes nocions molt bàsiques de francès, amb això s'entén que és capaç de presentar-se, de saludar i acomiadar-se, i que per les semblances fonètiques amb el català té la intuïció suficient per deduir el significat del que s'està expressant d'una manera senzilla (frases simples i molt breus). 4. MITJANS I ACTIVITATS El curs estarà dividit en 15 sessions de 2 hores cadascuna (30 hores en total). Durant les classes s'utilitzarà el dossier que facilitarà la professora, un dossier cada dues sessions, és a dir, 7 dossiers, ja que la 1a sessió és introductòria. Per a les comprensions orals es fan servir recursos digitals. L'expressió oral es treballa tant en petits grups classe com en la totalitat del grup (depèn de l'activitat), a més, es deixa espai perquè els alumnes es preparin curtes exposicions a casa i les exposin davant dels companys (aquestes intervencions són lliures). Tant la comprensió com l'expressió escrita es treballa a partir del temari i les tasques del dossier. Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) Al final de cada un d'aquests quaderns hi ha els apunts gramaticals vinculats amb el que es treballa. 5. CONTINGUTS SÉANCE 1: (2 hores) Introducció a l'assignatura. Activitat de comprensió i expressió oral per copsar el nivell general de la classe. Frases i expressions fixades més habituals en el transcurs de les sessions en francès. SÉANCE 2 et 3: (4 hores) Vie quotidienne Le travail et la retraite L'agenda SÉANCE 4 et 5: (4 hores) Santé. Chez le médecin Parties deu corps Maladies les plus fréquentes SÉANCE 6 et 7: (4 hores) Les loisirs Les nouveaux loisirs, les plus actuels. SÉANCE 8 et 9: (4 hores) Repas Aliments. Cuissons. Matériaux. Préparer une recette SÉANCE 10 et 11: (4 hores) Changer le monde Consommer autrement SÉANCE 12 et 13 (4 hores): La francophonie L'identité francophone et la mondialisation SÉANCE 14 et 15: (4 hores): Environement Le bio, l'écologie, la couche d'ozone ... Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) 6. BIBLIOGRAFIA - Entre nous, livre de l'élève + cahier d'activités + CD. Editions Maison des langues - Nouveau Rond-Point 1, livre de l'élève + CD audio. Editions Maison des langues - La grammaire du français, en 44 leçons et plus de 220 activités. Editions Maison des langues - Dictionaire Laroure Poche espagnol (Broché), (auteur) Collectif. París, Larouse, 2012 -Francés (diccionarios universales): français-espagnol español-francés, Herder, 2004 SITES WEB - http://www.wordreference.com - http://www.linguee.es - http://www.rfi.fr - http://www.tv5monde.com - http://www.scoop.it/t/passion-fle - http://www.lepointdufle.net 7. AVALUACIÓ L'avaluació d'aquesta assignatura respon als principis de l'avaluació contínua. Els principals elements per avaluar l'aprenentatge seran l'assistència a més del 80% de les classes lectives i la participació de l'alumne/a a l'aula. Aquest curs de 30 hores es reconeix amb 1 crèdit universitari CTS i també és pot convalidar com a activitat de formació permanent per als docents del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.