Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) GUIA DIDÀCTICA DEL CURS DE PSICOLOGIA POTENCIAR ACTITUDS POSITIVES Docent: Montse Estarlich Forcano Curs 2017-2018. UNED Sènior UNED Província Barcelona Canet de Mar 1. PRESENTACIÓ DE LA GUIA Tots observem el món que ens envolta, però cada un de nosaltres mirem aquest món manera diferent. Cada un de nosaltres portem unes ulleres que filtren la informació que ens arriba de l'exterior. Les actituds "són les ulleres que cada un de nosaltres utilitzem per entendre el món i a nosaltres mateixos" (Robert Dilts). Durant el curs analitzarem com entenem la nostra realitat i com podem modificar actituds per millorar-la. Aquesta guia didàctica comença amb una petita introducció. A continuació s'indiquen les condicions necessàries de l'estudiant per a cursar l'assignatura es presenten els objectius del curs i la programació dels continguts de la matèria, els tipus d'activitats previstes i l'avaluació del curs. I per tancar la guia, s'adjunten unes recomanacions bibliogràfiques per complementar els continguts de l'assignatura. 2. INTRODUCCIÓ GENERAL A LA MATÈRIA Totes les conductes que realitzem en la nostra vida sempre estan lligades a un context i a una actitud concreta. La actitud és un factor afectiu-emocional i cognitiu que modula la nostra conducta i les nostres accions. No sempre actuem com volem o com pensàvem. El ser humà sol ser inestable i incoherent i busca constantment tornar a una estabilitat. Conèixer i identificar quines són les actituds que ens predisposen a realitzar determinades accions és la base per recuperar el control en situacions d'inestabilitat. Darrera de totes les actituds hi ha emocions i pensaments que la determinen i condicionen. I sobretot, hi ha al darrera els valors que cada un de nosaltres tenim. Valors personals i valors socials que influeixen en les actituds de manera directa. Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) Per tant, treballar les nostres actituds ens faran revisar quins són els nostres valors, les nostres creences i quines són les emocions que tenim associades a cada una d'elles. I entendrem que podem modificar-les per afavorir una millor satisfacció personal a l'hora de respondre a les situacions vitals a les quals ens anem afrontant. 2. OBJECTIUS Els objectius que es volen treballar en aquesta assignatura són: - Assolir coneixement teòric sobre les actituds i els constructes que les influeixen. - Conèixer mètodes i tècniques per poder modificar les actituds - Adquirir competències emocionals i habilitats personal. 3. REQUERIMENTS PREVIS No caldrà tenir coneixements previs dels continguts que es treballaran. Els alumnes podran emprar com a suport tot el ventall de possibilitats que ofereix internet per complementar l'assignatura i es disposarà també d'una oferta bibliogràfica on es podrà adquirir i ampliar els seus coneixements. 4. MITJANS I ACTIVITATS El curs estarà dividit en 15 sessions de caràcter presencial de dues hores de durada cada una. Les sessions combinaran la teoria i la pràctica en cada un dels conceptes que és treballaran. La part magistral es combinarà amb una participació activa de l'alumnat, buscant un feedback constant per valorar el seguiment de cada sessió. 5. CONTINGUTS El programa de l'assignatura es divideix en 4 blocs. Es considera que per cada bloc s'utilitzarà 3 o 4 sessions. Tot i això, el ritme s'aniran adaptant en funció del desenvolupament del grup classe durant el curs. Bloc 1: Teoria de les actituds Què són les actituds i components de les actituds Teories sobre les actituds i el comportament Tipus d'actituds: positives i negatives Aulari CRTTT - Escola de Teixits Plaça Indústria, sn T 93 795 46 25 (Secretaria) T 62 767 38 27 (Coordinació) 03860 Canet de Mar (Barcelona) Bloc 2: Factors influeixen en les nostres actituds Les emocions Els pensaments i creences Els valors La motivació Bloc 3: Actituds negatives Identificar i analitzar actituds negatives Bloc 4: Actituds positives Identificar, analitzar i potenciar actituds positives 6. BIBLIOGRAFIA - Viktor Emil Francl (1945) "L'home a la recerca de sentit". L.B - Carlos Castilla del Pino (2009) " Conductas y actitudes". Ed. Tusquets - Küpper Victor (2011) "El efecto actitud". Ediciones Invisibles - Luís Reyes Rodríguez (articulo 2007) "la teoría de l'acción razonada: implicacions para el estudio de las actitudes". - Edward E. Jones yHarold B. Gerard. (1980) "Fundamentos de Psicologia Social ". Editorial Lumisa SA. - K.Young.J.C. Flügel y otros. "Psicología de las Actitudes". Editorial Paidós. 7. AVALUACIÓ L'avaluació d'aquesta assignatura respon als principis de l'avaluació contínua. Els principals elements per avaluar l'aprenentatge seran l'assistència a més del 80% de les classes lectives i la participació de l'alumne/a a l'aula. Aquest curs de 30 hores es reconeix amb 1 crèdit universitari CTS i també és pot convalidar com a activitat de formació permanent per als docents del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.