1 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. ÍNDEX ORDENANCES FISCALS ANY 2016 Núm. CONCEPTE P. GENERAL DE GESTIÓ, INSPECCIÓ I RECAPTACIÓ DELS INGRESSOS DE DRET 3 PÚBLICMUNICIPAL 1 IMPOSTSOBREBÉNSIMMOBLES 42 2 IMPOSTSOBREACTIVITATSECONÒMIQUES 56 3 IMPOSTSOBREVEHICLESDETRACCIÓMECÀNICA 72 4 IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA 79 URBANA 5 IMPOSTSOBRECONSTRUCCIONS,INSTAL·LACIONS IOBRES 91 6 TAXAPEROCUPACIONSDELSUBSÒL,ELSÒLILAVOLADADELAVIAPUBLICA 101 7 TAXA PER APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL, A FAVOR 111 D'EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS D'INTERÈS GENERAL 8 TAXA PER L'OBERTURA DE SONDATGES O RASES EN TERRENYS D'US PÚBLIC I 116 QUALSEVOL REMOGUDA EN LA VIA PÚBLICA DEL PAVIMENT O DE LES VORERES 9 TAXA PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS D'US PÚBLIC AMB MERCADERIES, 119 MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ, RUNES, TANQUES, PUNTALS, ESTÍNTOLS, BASTIDESIA ALTRESINSTAL·LACIONSANÀLOGUES 10 TAXA PER UTILITZACIÓ PRIVATIVA O APROFITAMENT ESPECIAL DE LA VIA 123 PÚBLICA AMB ENTRADES DE VEHICLES A TRAVÉS DE LES VORERES O DE QUALSEVOL ALTRE ESPAI DE DOMINI PÚBLIC LOCAL I LES RESERVES DE VIA PÚBLICA PER A APARCAMENT, CÀRREGA I DESCÀRREGA DE MERCADERIES DE QUALSEVOLMENA 11 TAXA PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS D'ÚS PÚBLIC AMB TAULES I CADIRES AMB 127 FINALITATLUCRATIVA 13 TAXA PER PARADES, BARRAQUES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O 130 ATRACCIONS SITUATS EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DEL CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC, UTILITZACIÓ DE CASETES I LLOCS DE VENDA AL MERCAT MUNICIPAL, I L'OCUPACIÓ DE TERRENYSDELAPLATJADURANTLATEMPORADAESTIVAL 14 TAXAPERLAINSTAL·LACIÓDEQUIOSCOSENLAVIAPUBLICA 134 16 TAXAPEREXPEDICIÓDEDOCUMENTSADMINISTRATIUS 139 18 TAXAPERLALLICÈNCIAD'AUTOTAXI IALTRES VEHICLESDELLOGUER 143 20 TAXA PER LLICENCIES O LA COMPROVACIÓ D'ACTIVITATS COMUNICADES EN 145 MATÈRIAD'URBANISME 21 TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'INTERVENCIÓ ADMINISTRATIVA EN 150 L' ACTIVITAT DELS CIUTADANS I LES EMPRESES A TRAVÉS DEL SOTMETIMENT A PRÈVIA LLICENCIA, COMUNICACIÓ PRÈVIA O DECLARACIÓ Pàgina 1 2 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. RESPONSABLEIPELSCONTROLSPOSTERIORSAL'INICIDELESACTIVITATS 22 TAXA PER LA UTILITZACIÓ DE COLUMNES, CARTELLS I ALTRES 154 INSTAL·LACIONSPERL'EXHIBICIÓD'ANUNCIS. 23 TAXAPERRETIRADADEVEHICLESABANDONATS OESTACIONATS 158 DEFECTUOSAOABUSIVAMENTALAVIAPÚBLICA 24 PREUPÚBLICDELSERVEID'AJUDAADOMICILI 160 25 ORDENANÇAGENERAL DECONTRIBUCIONSESPECIALS 162 26 TAXAPELSUBMINISTRAMENTD'AIGUA 169 27 TAXA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN CEMENTIRIS LOCALS, CONDUCCIÓ DE 173 CADÀVERSIALTRESSERVEISFÚNEBRESDECARÀCTERLOCAL 28 TAXAPELSERVEIDECLAVEGUERAM 177 29 TAXAPERRECOLLIDA,TRACTAMENT IELIMINACIÓD'ESCOMBRARIES 180 30 TAXA PER LA PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EDIFICIS DE PROPIETAT 190 MUNICIPAL. 31 TAXA PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS D'ENSENYAMENTS ESPECIALS EN 194 ESTABLIMENTSMUNICIPALS 32 TAXA PER CONCESSIÓ DE LLICÈNCIES I CONTROL DE LA PUBLICITAT 197 DINÀMICA. 33 PREU PÚBLIC PER FALQUES PUBLICITÀRIES DE L'ORGANISME AUTÒNOM 201 RÀDIOCANET. 34 TAXA PER SERVEIS ESPECIALS DE VIGILÀNCIA I ALTRES MOTIVATS PER 202 ESPECTACLESPÚBLICSIGRANSTRANSPORTS 37 PREUPÚBLICPERLAPRESTACIÓDELSERVEID'ESCOLABRESSOL 205 - ORDENANÇAGENERAL REGULADORADEPREUPÚBLIC 208 *Els números d'ordenances que no hi figuren corresponen a ordenances fiscals ja derogades. Pàgina 2 3 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. ORDENANÇA GENERAL DEGESTIÓ,INSPECCIÓIRECAPTACIÓDELS INGRESSOS DEDRET PÚBLICMUNICIPALS SECCIÓ I.- DISPOSICIONS GENERALS Article 1.- Objecte 1. La present Ordenança general, dictada a l'empara del que preveuen l'article 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, els articles 11, 12.2 i 15.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març (TRHL), i la Disposició addicional quarta, apartat 3 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, conté normes comunes, tant substantives com de procediment, que es consideraran part integrant de les Ordenances fiscals i dels Reglaments interiors que es puguin dictar relatius a la gestió, recaptació i inspecció dels ingressos de dret públic municipals. 2. Aquesta Ordenança es dicta per a: a) Desplegar allò que es preveu a la Llei general tributària en aquells aspectes referents als procediments tributaris de gestió, inspecció i recaptació, portats a terme per aquest Ajuntament. b) Regular aquells aspectes procedimentals que puguin millorar i simplificar la gestió, de possible determinació per l'Ajuntament. c) Regular aquells aspectes comuns a diverses ordenances fiscals i evitar-ne així la reiteració. d) Regular les matèries que necessitin concreció o desenvolupament per part de l'Ajuntament. e) Informar als ciutadans de les normes i procediments, el coneixement dels quals pugui facilitar el compliment de les seves obligacions tributàries. Article 2.- Àmbit d'aplicació 1. La present ordenança s'aplicarà a la gestió dels ingressos de Dret públic la titularitat dels quals correspon a l'Ajuntament o als seus Organismes Autònoms. 2. Quan l'Ajuntament hagi delegat en la Diputació de Barcelona la gestió i/o la recaptació dels ingressos, les actuacions que ha de dur a terme l'Organisme de Gestió Tributària es regiran per la seva pròpia normativa, constituïda pels Estatuts, el Reglament Orgànic i Funcional, i l'Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació dels Ingressos de Dret Públic Municipals. No obstant, l'Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d'avocar de forma expressa la competència, les facultats d'aprovar determinades actuacions singulars de recaptació, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l'anul·lació, total o parcial, de les liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o ingressos de dret públic la gestió dels quals ha estat delegada en la Diputació de Barcelona, quan circumstàncies organitzatives, tècniques o de distribució competencial dels serveis municipals ho facin convenient. 3. Per decret de l'Alcalde es podran dictar disposicions interpretatives i aclaridores d'aquesta Ordenança i de les Ordenances reguladores de cada ingrés. SECCIÓ II.- PROCEDIMENT Article 3.- Aspectes generals Pàgina 3 4 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. 1. La tramitació d'expedients estarà guiada per criteris de racionalitat i eficàcia, i es procurarà també simplificar els tràmits que hagi de realitzar el ciutadà i facilitar-li l'accés a la informació administrativa. 2. L'Alcalde podrà delegar l'exercici de competències i la signatura de resolucions administratives, llevat els supòsits en què legalment s'hagi prohibit la delegació. 3. S'impulsarà l'aplicació de tècniques i mitjans electrònics, informàtics i telemàtics per a la tramitació d'expedients administratius, per tal de millorar l'eficiència de les comunicacions dels ciutadans amb l'Ajuntament. Quan es tracti de relacions amb els ciutadans derivades de l'exercici de les funcions de gestió i recaptació delegades en la Diputació de Barcelona, els interessats que disposin de certificat digital, clau concertada o altres mitjans reconeguts com acreditatius de la seva identitat, podran fer per Internet consultes i tràmits personalitzats en les condicions previstes per l'Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. 4. Es poden fer actuacions automatitzades per a constatar la concurrència dels requisits que estableix l'ordenament jurídic, declarar les conseqüències previstes, adoptar les resolucions i comunicar o certificar les dades, els actes, les resolucions o els acords que constin en els sistemes d'informació de l'ORGT, mitjançant la utilització dels sistema de signatura amb certificat d'aplicació corporativa. Article 4.- Comunicacions informatives i consultes tributàries 1. Els diferents serveis de l'Ajuntament informaran els contribuents que ho sol·licitin dels criteris administratius existents per a l'aplicació de la normativa tributària. 2. Les sol·licituds formulades verbalment, es respondran d'igual forma. En els casos en què la sol·licitud es formulés per escrit, es procurarà que el contribuent expressi amb claredat els antecedents i circumstàncies del cas, així com els dubtes que li susciti la normativa tributària aplicable. 3. Les consultes tributàries escrites que es formulin abans de la finalització del termini establert per a la presentació de declaracions, autoliquidacions o el compliment d'altres obligacions tributàries, s'hauran de contestar en el termini de sis mesos des de la presentació. 4. La contestació a les consultes tributàries escrites tindrà efectes vinculants per a l'Ajuntament. Els criteris expressats en l'esmentada contestació s'aplicaran al consultant i a altres obligats tributaris, sempre que existeixi identitat entre els fets i circumstàncies objecte de consulta i els que van ser tractats en la contestació susdita. 5. Si la sol·licitud d'informació es refereix a una matèria reglamentada a les Ordenances, o en circulars internes municipals, o bé es tracta d'una qüestió la resposta de la qual es dedueix indubtablement de la normativa vigent, el Servei receptor de la consulta podrà formular la resposta. En altre cas, es respondrà des de la Secretaria de l'Ajuntament. 6. Per a garantir la confidencialitat de la informació, es requerirà del contribuent la seva deguda identificació mitjançant presentació del NIF quan es tracta de compareixença personal. Quan l'interessat es relacioni amb l'Administració per mitjans telemàtics, podrà identificar-se utilitzant el certificat digital que acrediti la seva identitat. Pàgina 4 5 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. 7. Si s'actua per mitjà de representant, aquest haurà d'acreditar la seva condició de tal, en els termes previstos a l'article 46 de la Llei general tributària. En tot cas, es presumirà concedida la representació quan es tracti d'actes de mer tràmit. Article 5.- Accés a arxius 1. Els ciutadans tenen dret a accedir als registres i als documents que formin part d'expedients, en els termes establerts a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú, a la Llei General Tributària, a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i a la Llei del Parlament de Catalunya, de 13 de juliol, d'arxius i documents. 2. Perquè sigui autoritzada la consulta caldrà que es formuli petició individualitzada especificant els documents que es desitja consultar. La consulta haurà de ser sol·licitada per l'interessat i no podrà afectar la intimitat de terceres persones. Quan el compliment d'aquests requisits resulti dubtós per als responsables dels Serveis, caldrà que la Secretaria informi (per escrit o verbalment) sobre la procedència de la consulta i valori que aquests documents no contenen dades referents a la intimitat de persones diferents del consultant. 3. Per la utilització de documents de propietat municipal per tercers es podrà exigir la corresponent taxa, de conformitat amb el que preveu la Llei 10/2001, del Parlament de Catalunya, i en els termes que, si s'escau, prevegi l'Ordenança fiscal. Article 6.- Dret a l'obtenció de còpia dels documents que obren a l'expedient 1. Les peticions de còpies hauran de realitzar-se pel contribuent o el seu representant, per escrit. 2. L'obtenció de còpies facilitades per l'Ajuntament requerirà el pagament previ de la taxa establerta per expedició i reproducció de documents. 3. Quan les necessitats del servei ho permetin, es complimentarà la petició del contribuent en el mateix dia. Si es tracta d'un número elevat de còpies, o quan altre fet impedeixi complir el termini anterior, s'informarà al sol·licitant de la data en què podrà recollir les còpies sol·licitades. En circumstàncies especials, aquest termini no excedirà de 10 dies naturals. El moment per a sol·licitar còpies és el termini durant el qual s'ha concedit tràmit d'audiència o, en defecte d'aquest, en el d'al·legacions posterior a la proposta de resolució. 4. Per diligència incorporada en l'expedient, es farà constar el número dels folis dels quals s'ha expedit còpia i la seva recepció pel contribuent. 5. Els contribuents no tindran dret a obtenir còpia d'aquells documents que, figurant a l'expedient, afectin a interessos de tercers o a la intimitat d'altres persones. La resolució que denegui la sol·licitud de còpia de documents obrats a l'expedient haurà de motivar-se. Quan es susciti qualsevol dubte en relació amb els anteriors extrems, es consultarà a la Secretaria. Article 7.- Identificació dels responsables de la tramitació dels procediments Les sol·licituds dels contribuents relatives a la identificació dels responsables de la tramitació o resolució dels procediments, es dirigiran a l'Alcaldia. Pàgina 5 6 AJUNTAMENT DE CANET DE MAR. Article 8.- Al·legacions i tràmit d'audiència a l'interessat 1. Quan els contribuents formulin al·legacions i presentin documents abans del tràmit d'audiència, es tindran en compte uns i altres al redactar la corresponent proposta de resolució, fent expressa menció de les circumstàncies de la seva aportació en els antecedents d'aquesta. 2. En els procediments d'inspecció es donarà audiència a l'interessat en els terminis previstos en la Llei general tributària i en el Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs. En el procediment de gestió, es donarà tràmit d'audiència quan, per a l'adopció de la resolució administrativa, es tinguin en compte fets o dades diferents dels aportats per altres administracions o per l'interessat. 3. Especialment, podrà prescindir-se del tràmit d'audiència quan es tracti de rectificar errors aritmètics deduïts dels fets i documents presentats pel contribuent, així com en el supòsit de liquidació dels recàrrecs dels articles 27 i 28 de la Llei General Tributària. En les resolucions dictades en aquells procediments en què no hagi resultat necessari tràmit d'audiència, es farà constar el motiu legal de la no realització. Amb caràcter general, el termini d'audiència serà de 10 dies. Article 9.- Registres 1. Podran presentar-se pels interessats escrits adreçats a l'Ajuntament per qualsevol dels mitjans següents: a) En el Registre General Municipal. b) En qualsevol registre de l'Administració estatal o autonòmica, de les Diputacions