EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE DATA 23 DE FEBRER DE 2005 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades (2a part) Caràcter: ordinari Hora que comença: 20.00 hores Hora que acaba: 21.45 hores Lloc: Despatx de l'Alcaldia PRESIDEIX Joaquim Mas Rius, alcalde de la corporació HI ASSISTEIXEN Primera tinenta d'alcalde: Ibis Puig Valls Segon tinent d'alcalde: Òscar Figuerola Bernal Tercera tinenta d'alcalde: Sílvia Tamayo Mata Quarta tinenta d'alcalde: Caterina Forcano Isern Cinquè tinent d'alcalde: Rafel Dulsat Ortiz HI SÓN CONVIDATS Antoni Isarn Flores Joan Fuentes Albareda Laureà Gregori Fraxedas ACTUA COM A SECRETARI Marcel·lí Pons i Duat, secretari ORDRE DEL DIA 1) Lectura i aprovació, si s'escau, de l'acta de la sessió anterior 2) Atorgament de llicències d'obres majors 3) Atorgament de llicències de parcel·lació 4) Atorgament llicència municipal ambiental tipus A d'instal·lació d'una activitat d'explotació bovina d'engreix a la finca "Francesc Campeny" d'aquest Terme municipal 5) Aixecament de suspensió d'obres al carrer Doctor Guiteres 23-25 d'aquesta localitat 6) Incoació expedient desnonament administratiu terrenys ocupats polígon industrial 7) Aprovació dels preus contradictoris de les obres d'urbanització del polígon industrial 8) Aprovació relació de despeses 9) Aprovació retenció de crèdits 10) Aprovació hores serveis extraordinaris Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 11) Aprovació del pagament dels ajuts de menjador escolar del primer trimestre del curs 2004-2005 12) Aprovació de la revisió del contracte de l'escola bressol 1 Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR 13) Aprovació del plec de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques per a la contractació mitjançant concurs del servei de neteja de les vies públiques de Canet de Mar 14) Aprovació de la modificació del contracte per a les escombraries 15) Sol·licitud al Departament d'Educació de la Generalitat l'avançament de la realització del projecte de l'obra d'adequació de l'edifici CPEE l'Horitzó 16) Precs i preguntes 5.- AIXECAMENT SUSPENSIÓ D'OBRES AL CARRER DOCTOR GUITERES 23-25 D'AQUESTA LOCALITAT Atès que en data 21.01.05, es notificà a la immobiliària Can Sant Pare, SLU el contingut del Decret 11/2005 de data 11 de gener, i en data 26.01.05 al Sr. José Linares Frenado com a responsable de les obres que s'estan efectuant al carrer Doctor Guiteres números xx d'aquesta localitat. Atès que en el mateix decret se'ls ordenà, de conformitat a l'article 197.1 de la LUC, la suspensió provisional i immediata de les esmentades obres, ja que no s'estaven efectuant d'acord amb el projecte pel qual es va obtenir la llicència d'obres, tot atorgant-los un termini de 10 dies de vista i audiència en l'expedient, a fi i afecte que pugessin presentar els documents o al·legacions que estimessin convenients. Atès que en data 27.01.05, el Sr. JCC presentà un informe d'al·legacions, preparat per l'arquitecta de l'obra, el Sr. CMP, contra el contingut del decret 11/2005 de data 11 de gener, en les quals demanà deixar sense efecte la suspensió provisional de l'obra, fer les reparacions que calguin i procedir a l'aprovació definitiva del projecte executiu modificat. Vist l'informe de l'arquitecte municipal de data 11 de febrer d'enguany, el contingut literal del qual es transcriu a continuació: "Es presenta un document justificatiu en relació amb el continguts de l'informe redactat pel Cap del servei de disciplina urbanística referit a les obres en execució en el solar assenyalat amb el núm xx del carrer Dr. Guiteras. Segons el referit informe l'edifici en construcció no s'ajusta al projecte amb llicència en tres punts bàsics: · Els balcons volen més del màxim permès per la normativa d'aplicació i en alguns casos se situen per dessota de l'alçada mínima obligatòria respecte de la vorera sobre la que es situen. · L'alçada interior del espais de la planta baixa no s'ajusten al mínim definit en a aquesta zona per les NNSS · En alguns punts se supera l'alçada reguladora màxima. En la documentació presentada es descriu detalladament cada una de les irregularitats detectades pels serveis tècnics municipals i es relacionen les possibles actuacions que 2 Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR es proposa realitzar per tal de restituir la legalitat, sempre que ho consideren possible, i demanen la possibilitat de continuar les obres. Analitzant detingudament la proposta presentada es pot resumir en els següents punts: En relació amb els balcons: · Pel que fa a la volada dels balcons: es proposa retallar el vol màxim dels balcons per tal que la seva mida final s'ajusti al màxim assenyalat. · Pel que fa a l'alçada es proposa retallar-ne alguns i reconstruir-los en una nova posició per tal que s'ajustin a l'alçada mínima obligatòria d'aquests elements per sobre de la via pública. En relació amb l'alçada reguladora màxima: · Reconeixen la seva errada però no proposen cap tipus d'actuació ja que entenen no haver obtingut cap increment d'aprofitament i que aquest increment no afecta al conjunt volumètric de la zona. En relació amb l'alçada lliure de la planta baixa: · Reconeixen la seva errada però no proposen cap tipus d'actuació ja que entenen tot i no ajustar-se a la normativa específica de la zona si que compleixen amb l'alçada mínima exigida per a l'ús residencial tant en la normativa d'habitabilitat com en les normes generals per a tot el municipi segons l'article 23.3 de les NNSS de Canet. Proposen una valoració del cost de les obres de restitució a executar segons el seu entendre. El cost total del tall dels balcons proposats és de 9.682 . Valoració de la proposta: Cal entendre la proposta presentada dins del context i situació de l'obra, amb l'estructura quasi acabada. Es tracta de la construcció d'un bloc de 39 habitatges amb aparcaments, que dona façana a tres carrers i que se situa en un entorn urbà que en els últims anys s'ha anant consolidant. La clau 2b((i) correspon a una ordenació a banda, compacta, en la zona (i) es toleren els usos industrials, tallers i magatzems. Part de l'edificació existent en la zona és anterior a la vigència de les actuals NNSS i per tant van ser edificades amb paràmetres urbanístics diferents als actuals. Això significa que el resultat final del barri no serà homogeni sinó que si apreciaran els diferents períodes normatius que n'han regulat les edificacions Pel que fa a l'actuació proposada sobre els balcons s'entén correcta sempre que l'actuació abasti tots els elements que no s'ajusten als paràmetres de les NNSS pel que fa a vol i alçada. Pel que fa a la proposta de mantenir l'alçada de les plantes baixes cal fer les següents consideracions: la normativa preveu per a aquesta zona unes alçades mínimes de planta baixa de 3 m , sigui quin sigui l'ús, valor superior a l de les altres zones (per a ús residencial), com a criteri general per al conjunt del poble per a l'ús residencial es 3 Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR regula una alçada de 2,60 m. Aquest fet es deu a la possibilitat de compatibilitzar en aquesta zona els usos residencials amb usos industrial que, per necessitats inherents a l'ús, requereixen una alçada mínima superior. En el projecte proposa enfonsar la planta baixa en relació a la rasant de la vorera de manera que l'aparença exterior de l'edifici fos d'una planta baixa d'alçada inferior als 3 m obligatoris tot i que a l'interior, i estructuralment, si que es respectava aquest mínim obligatori. Finalment en execució de l'obra no s'ha respectat aquest fet i no enfonsat el nivell de planta baixa. Es a dir el desajust no s'ha produït per sobre de la rasant de la vorera, sinó per dessota. L'alçada resultant finalment executada actual és suficient per a l'ús residencial ja que compleix tant els mínims generals de les NNSS com els de la normativa d'habitabilitat vigent a Catalunya. El que resultarà impossible és modificar aquest ús ja que per a qualsevol altre ús les NNSS exigeixen una alçada lliure mínima de 3 m segons l'article 23.3.a. La possibilitat de recuperar l'alçada mínima obligatòria és pràcticament irrealitzable ja que suposaria modificar tota l'estructura, i hem de considerar que per sota de la planta baixa hi ha dues plantes d'aparcament. També hem de destacar que aquesta irregularitat no suposa en sí un increment de l'aprofitament de la finca, ni un alteració del volum aparent final de l'edifici. El que si que significa és d'una banda un estalvi de costos per al promotor, al reduir el volum edificat sota rasant, i de l'altra la impossibilitat real, amb la normativa actual, d'autoritzar un canvi d'ús, per a qualsevol espai de Planta baixa, que es vulgui implantar, diferent al d'habitatge. Pel que fa a l'alçada reguladora; L'increment d'alçada final de l'edifici en execució no es deu a un increment puntual de l'alçada d'una de les plantes sinó a una acumulació d'increment en cada element que, al final suposen un total de 70 cm, es important destacar això per entendre que no generen un increment real d'aprofitament. Existeixen dos trams de sostres planta sotacoberta, un al carrer Joanot Martorell i l'altre al carrer Salvador Espriu. El primer tram ja està construït i supera l'alçada en 25/70 cm. La restitució suposa l'enderroc de tot el forjat i possiblement la pèrdua d'espai habitable. El segon tram només està encofrat i per tant la seva adaptació a la legalitat és materialment factible sense enderrocar obra, només desmuntant encofrat, però el que si que podria suposar és una pèrdua real de sostre habitable final de l'edifici, Ja que la plata sotacoberta tindria una alçada final efectiva de 25 cm menys del previst. En ambdós casos l'increment real és inferior al 10% del total admès pel planejament. Tots aquests fet i consideracions s'exposen a la Junta de govern per tal que valori la sol·licitud presentada en relació a la possible continuïtat de les obres i de les condicions en que aquesta es podria autoritzar 4 Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR Es important destacar també que a data d'avui encara no es disposa d'un projecte executiu complet i actualitzat de l'obra fet que agreuja considerablement la situació pel que fa al possible seguiment del que realment s'està executant." Atès que segons aquest informe, és procedent ordenar que es retalli el vol màxim dels balcons per tal que la seva mida final s'ajusti a normativa en tots els elements que no s'ajusten als paràmetres de les NNSS. Atès que l'alçada resultant finalment executada en planta baixa és suficient per a l'ús residencial, ja que compleix tant els mínims generals de les NNSS com els de la normativa d'habitabilitat vigent a Catalunya. Atès el principi de proporcionalitat, que justifica que no s'ordeni l'enderroc de l'immoble, en els termes de l'informe de l'arquitecte municipal, puix que, al dia de la data: a) la restauració de la legalitat urbanística, pel que fa a l'alçada reguladora en planta baixa comportaria modificar tota l'estructura de l'edifici. b) la restauració de la legalitat urbanística, pel que fa a l'alçada reguladora màxima comportaria modificar l'estructura de l'edifici i perdre uns aprofitaments legalment patrimonialitzables. c) les irregularitats en matèria d'alçada reguladora, tant màxima com en planta baixa, comporten una variació real pel voltant del 10 per 100 del total admès pel planejament. d) aquest increment real no suposa en sí un col·lateral increment de l'aprofitament. Atès, tanmateix, que el manteniment de l'alçada en planta baixa existent impedeix l'exercici d'altres usos diferent al d'habitatge, condició de la legalització que s'hauria d'inscriure sobre la finca en el registre de la propietat, per nota marginal de vigència indefinida, que es cancel·larà únicament quan, per aplicació del ius variandi, la mateixa esdevingués inaplicable. Atès que l'alçada final de l'edifici en execució no es deu a un increment puntual de l'alçada d'una de les plantes sinó a una acumulació d'increment en cada element que, al final suposen un total de 70/25 cm. Atès l'article 191 de la Llei 2/2002, de 14 de març d'Urbanisme de Catalunya (LUC) segons el qual totes les accions o les omissions que presumptament comportin vulneració de les determinacions contingudes en aquesta Llei o en el planejament urbanístic, subjectes a sanció de conformitat amb el que estableixen aquesta Llei i el reglament que la desplegui, han de donar lloc a les actuacions administratives necessàries per a aclarir els fets i, subsegüentment, o bé directament, si no es requereix informació prèvia, a la incoació d'un expedient de protecció de la legalitat urbanística. Atès l'article 197 de la L.U.C, segons el qual si els actes d'edificació o d'ús del sòl i el subsòl que especifica l'article 179 s'efectuen sense llicència o sense ordre d'execució o no s'ajusten a les condicions que s'hi assenyalen, l'alcalde, un cop incoat l'expedient de protecció de la legalitat urbanística, ha de dictar una primera resolució de suspensió 5 Carrer Ample, 11 - 08360 Canet de Mar - Barcelona - Tel. 93 794 39 40 - Fax 93 794 12 31 a/e: canetmar@canet.diba.es - web: www.canetdemar.org EXCM. AJUNTAMENT DE CANET DE MAR provisional i immediata d'aquests actes, i ha de ratificar o modificar la resolució de suspensió provisional dins els cinc dies posteriors al venciment del termini d'audiència de deu dies que s'atorga als afectats en notificar-los la primera resolució, requerint-los tot seguit per tal que en el termini de dos mesos comptats d'ençà de la notificació corresponent, sol·licitin la llicència pertinent o, si s'escau, ajustin les obres a la llicència. Atès que d'acord amb el mateix article, cal requerir la persona interessada perquè, en el termini de dos mesos comptats d'ençà de la notificació corresponent, sol·liciti la llicència pertinent o, si s'escau, ajusti les obres a la llicència o a l'ordre d'execució, tret que aquestes siguin manifestament il·legalitzables. Vist l'expedient administratiu de referència i consultades les NNSS de Planejament Vigent, així com la Llei 2/2002 de 14 de març d'Urbanisme, Atès que la restitució de la legalitat urbanística quant a l'alçada reguladora i l'alçada de la planta baixa no és possible sense l'enderroc total de l'edificació, i el seu manteniment no suposa un increment de l'aprofitament urbanístic resultant, circumstància que faria entrar en joc el principi de la proporcionalitat, sense perjudici de les sancions urbanístiques aplicable