ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE DATA 14 DE FEBRER DE 2008 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades. Caràcter: ordinari Hora que comença: 19.30 hores Hora que acaba: 22.00 hores Lloc: Despatx de l'Alcaldia PRESIDEIX Joaquim Mas Rius, alcalde HI ASSISTEIXEN Primera tinenta d'alcalde: Caterina Forcano Isern Segon tinent d'alcalde: Òscar Figuerola Bernal Quart tinent d'alcalde: Albert Lamana Grau Cinquè tinent d'alcalde: Rafel Dulsat Ortiz HI SÓN CONVIDATS Antoni Isarn Flores Coia Galceran Artigas Francesc Martín Casares EXCUSEN LA SEVA ASSISTÈNCIA Tercera tinenta d'alcalde: Sílvia Tamayo Mata Marisol Pacheco Martos ACTUA COM A SECRETARI Marcel.lí Pons Duat, secretari de la corporació, i assisteix també, el senyor Antoni Calpe Jordà, interventor de la corporació. ORDRE DEL DIA 1. Lectura i aprovació, si s'escau, de l'acta de la sessió anterior 2. Aprovació relació de despeses 3. Intervenció gestió de servei públic escola bressol 4. Aprovació de l'adhesió a la xarxa local de prevenció de drogodependències de la Diputació de Barcelona 5. Sol·licitud al Departament d'Ensenyament i Universitats de delegació de competències en matèria educativa 6. Relació de decrets des del dia 28 de gener fins a l'1 de febrer de 2008 7. Precs i preguntes DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ 1.- LECTURA I APROVACIÓ SI S'ESCAU, DE L'ACTA DE LA SESSIÓ ANTERIOR Vista i trobada conforme l'acta de la sessió de la Junta de Govern Local del dia 7 de febrer de 2008 i de conformitat amb allò que es disposa a l'article 110 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, i l'article 109 del ROF, per unanimitat s'acorda la seva aprovació. 2.- APROVACIÓ RELACIÓ DE DESPESES Vista la relació de factures F/2008/3 de data 14 de febrer de 2008, per import de 56.793,41 EUR, corresponent a la relació de despeses de la mateixa data. Atès que totes aquestes despeses tenen consignació suficient a nivell de vinculació econòmica per autoritzar aquests pagaments, a les diferents partides que s'han d'aplicar del vigent pressupost ordinari i únic per l'exercici de 2008, que fou aprovat pel Ple de l'Ajuntament en sessió 18 de desembre de 2007. Vist allò que es disposa en els articles 214 i concordants de la Llei RDL 02/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, de conformitat amb la proposta de l'Alcaldia, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Aprovar la relació de factures F/2008/3 de data 14 de febrer 2008 , per import de 56.793,41 EUR, corresponent a la relació de la mateixa data. SEGON.- Aplicar les anteriors despeses a les partides pressupostàries corresponent del pressupost de la corporació municipal de l'any 2008. 3.- INTERVENCIÓ GESTIÓ DE SERVEI PÚBLIC ESCOLA BRESSOL Aquesta tinència d'alcaldia posa a la consideració de la junta de govern local que en data 28 de març de 2003 el ple de l'Ajuntament adjudicà a la mercantil Coia Associats, SL, la gestió del servei públic d'escola bressol El Palauet. La modalitat aleshores utilitzada fou l'arrendament d'instal·lacions, en els termes en què aquest ve regulat a l'article 262 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovada per Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril (TRLMC) i als articles 275 a 280 del reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals de Catalunya, aprovat per Decret 179/1995, de 13 de juny (ROAS). Aquesta modalitat comporta que el gestor del servei públic recapti directament les tarifes de l'usuari. El contracte es formalitzà en data 25 d'abril de 2003 i la seva finalització o extinció per acabament del termini es produirà en data 15 d'agost de 2008. Vist l'article 260.2 ROAS, segons el qual l'extinció del contracte requereix el tràmit previ d'audiència al contractista. Vist l'article 262 ROAS, segons el qual els béns i elements afectats al servei concedit que siguin necessaris per a la prestació d'aquell han de revertir a l'acabament del contracte. Amb anterioritat a la reversió, durant el termini que assenyali el plec de clàusules d'explotació i, en tot cas, com a mínim, en el d'un mes per a cada any de duració del contracte, la gestió del servei es regula de la manera següent a) l'ens local designa un interventor tècnic a l'empresa contractista, el qual ha de vigilar la conservació de les obres i del material i ha d'informar la corporació sobre les reparacions necessàries per tal de mantenir-les en les condicions previstes. b) la desobediència sistemàtica del concessionari a les instruccions donades per l'ens local sobre la conservació de les obres i les instal·lacions o la mala fe en l'execució es consideren faltes greus. Atès que el plec de clàusules d'explotació preveu un termini de 5 mesos per a la intervenció del servei immediatament abans de produir-se l'extinció del contracte i el seu principal efecte col·lateral, la reversió. DE conformitat amb la proposta de la Tinència de l'Alcaldia de Medi Ambient i Educació, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Designar els funcionaris que tot seguit s'esmenten, interventors tècnics del servei públic de l'escola bressol El Palauet i a la mercantil contractista del servei públic d'escola bressol municipal: Sra. Maria Artigas Gurri Sr. David Bernal Gallegos SEGON.- Determinar que ambdós funcionaris desenvoluparan la funció d'interventors tècnics de manera solidària, deixant constància escrita de totes les ordres i instruccions que cursin al contractista des d'aquest moment fins a l'extinció del contracte, encaminades a vetllar per a la conservació de les obres i del material, bo i informant la corporació sobre les reparacions necessàries per tal de mantenir-les en les condicions previstes. TERCER.- Les al·ludides ordres i instruccions es comunicaran directament a secretaria i, des de secretaria es cursaran les oportunes notificacions, signades pels interventors. QUART.- Durant el termini de duració de la intervenció tècnica els interventors i el contractista elaboraran un document en el que consti, ultra l'immoble de l'escola bressol, la totalitat de les instal·lacions, béns, elements, mobiliari i altres que hagin estat objecte d'amortització durant el termini del contracte i que, en conseqüència, hauran de revertir a l'Ajuntament (béns de retorn) i una altra llista de la resta de béns mobles que, en el seu cas, no revertiran a l'Administració i quedaran a disposició del contractista (béns de réprise). CINQUÈ.- Els anteriors acords, juntament amb la llista dels elements amortitzats i no amortitzats, es sotmetran a la consideració del ple de l'Ajuntament en una propera sessió que celebri. SISÈ.- Concedir al contractista un tràmit d'audiència de 10 dies a comptar des de la notificació del present acord, el qual serveix de denúncia prèvia en els termes de la clàusula 4.16 del plec de clàusules administratives particulars i tècniques aplicables a la contractació del servei de gestió de l'escola bressol municipal. 4.- APROVACIÓ DE L'ADHESIÓ A LA XARXA LOCAL DE PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES DE LA DIPUTACIÓ DE BARCELONA Atès que els serveis de prevenció comunitària de drogodependències són serveis de competència municipal que han suposat una de les principals aportacions dels ajuntaments en la prevenció dels consums de drogues. Atès que la proximitat al ciutadà de l'administració local és una de les principals claus a l'hora d'explicar la significació d'aquests serveis, en el marc competencial que li és propi. Atès que malgrat la seva transcendència, les corporacions locals han hagut d'impulsar el seu desenvolupament en un context de poca regulació normativa i organitzativa, i del suport pressupostari adequat per part d'altres nivells de l'administració. Juntament amb la innegable riquesa creativa, això ha comportat una excessiva heterogeneïtat de models i la manca d'estratègies compartides de desenvolupament i de gestió. Atès que el perfil actual dels consums de drogues planteja a la societat en el seu conjunt i particularment a les administracions públiques nous reptes i compromisos. Per tot això, de conformitat amb la proposta de la Tinència de l'Alcaldia de Medi Ambient i Educació, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Aprovar L'adhesió a la Xarxa Local de prevenció de Drogodependències de la Diputació de Barcelona, el protocol de qual es transcriu a continuació i Publicat en el BOPB núm. 56 de 7 de març de 2006. PROTOCOL DE COMPOSICIÓ I FUNCIONAMENT DE LA XARXA LOCAL DE PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES I.­ ANTECEDENTS Els serveis de prevenció comunitària de drogodependències són serveis de competència municipal que han suposat una de les principals aportacions dels ajuntaments en la prevenció dels consums de drogues. La proximitat al ciutadà de l'administració local és una de les principals claus a l'hora d'explicar la significació d'aquests serveis, en el marc competencial que li és propi. Malgrat la seva transcendència, les corporacions locals han hagut d'impulsar el seu desenvolupament en un context de poca regulació normativa i organitzativa, i del suport pressupostari adequat per part d'altres nivells de l'administració. Juntament amb la innegable riquesa creativa, això ha comportat una excessiva heterogeneïtat de models i la manca d'estratègies compartides de desenvolupament i de gestió. D'altra banda, els canvis en la panoràmica dels consums de drogues, que han afectat al llarg dels anys tant a les drogues consumides, com al perfil dels usuaris i a la tipologia de riscos associats a aquests consums, generen la necessitat d'articular respostes innovadores que, tenint l'àmbit local com a escenari preferent, permetin impulsar actuacions preventives adequades a la situació actual dels consums de drogues. El perfil actual dels consums de drogues planteja a la societat en el seu conjunt i particularment a les administracions públiques nous reptes i compromisos. Per tot això, considerem que és el moment oportú per a la reflexió i el posicionament conjunt dels serveis de prevenció de drogodependències del món local, amb vistes a cercar estratègies i fórmules de cooperació i de treball en Xarxa. L'heterogeneïtat de la prevenció local de drogodependències, la limitació pressupostària i la complexitat en la gestió dels serveis, reclamen decididament la concentració d'esforços i la integració dels recursos. L'Àrea de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, en el marc de les seves competències de suport municipal, ha obert un procés de consens i cooperació amb els ajuntaments per promoure l'enfortiment de la prevenció local de drogodependències a la província, que es traduirà en la creació d'una Xarxa Local de Prevenció de Drogodependències. Aquesta XARXA LOCAL DE PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES ha de possibilitar l'enfortiment del compromís preventiu dels ens locals, no sols a través de mitjans econòmics sinó també a partir de l'estructuració d'un espai tècnic, capaç d'impulsar una millora conjunta i concertada amb l'objectiu d'avançar cap a la consolidació dels plans locals de prevenció de les drogodependències, basats en criteris d'eficàcia y qualitat. Aquesta Xarxa té com a punt de partida el document de bases titulat: Prevenció Municipal de les Drogodependències: un Compromís Institucional i Social, un document de referència elaborat per la Diputació de Barcelona amb la participació d'ajuntaments, organitzacions del sector i un grup d'experts. El referit document estableix les bases tècniques que inspiren la Xarxa, hi estableix els criteris generals que ens han de possibilitar el desenvolupament adequat de la prevenció comunitària de drogodependències, permetent, a través de la Xarxa, que el món local contribueixi a un compromís social que ajudi a millorar les competències de la ciutadania per minimitzar els riscos derivats de la convivència amb les drogues. II.­ FINALITATS DE LA XARXA LOCAL DE PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES a) Impuls a la prevenció de les drogodependències en l'àmbit local La Xarxa Local de Prevenció de Drogodependències apareix per impulsar les iniciatives locals de prevenció de les drogodependències orientades a reduir els factors de risc associats als consums de drogues i enfortir els factors de protecció, amb l'objectiu de millorar les competències de la comunitat per minimitzar l'impacte de les drogues; apostant per una diversificació de serveis i programes que sigui capaç de satisfer les necessitats de cada territori local de forma diferenciada. b) Estratègia del món local en la prevenció de drogodependències La Xarxa ha de vetllar pels interessos propis dels ens locals participants en relació al present i al futur de la prestació de serveis i programes de prevenció de drogodependències. Participar en la Xarxa ha de significar un posicionament estratègic del món local respecte els serveis de prevenció comunitària de drogodependències. c) Marc de cooperació local per al desenvolupament conjunt de polítiques socials La Xarxa sorgeix davant la necessitat de prioritzar la prevenció comunitària de drogodependències des dels ens locals, plantejant-se objectius concrets i assumint reptes possibilistes de desenvolupament conjunt. d) Participació de la societat civil La Xarxa ha d'impulsar el desenvolupament d'actuacions que contribueixen a enfortir la participació activa de la societat civil en la definició de prioritats i en la implementació i avaluació de las iniciatives preventives, en especial els joves i les famílies. e) El repte de l'equitat en el conjunt del territori La implantació d'una Xarxa intermunicipal i d'abast provincial ha de possibilitar el desenvolupament de programes preventius en tot el territori d'acord amb uns nivells mínims i homogenis, de tal forma que tots els àmbits d'intervenció preventiva que siguin competència municipal tinguin ocasió de participar en propostes preventives específiques, de manera equilibrada i ajustada a les necessitats locals. f) Compartir recursos enforteix la pròpia capacitat prestadora La participació en la Xarxa ha d'aportar beneficis a tots els municipis membres. Compartir recursos, informació, coneixement i experiències permet la millora i el desenvolupament a nivell local. g) Sumar els esforços dels diferents agents del territori La Xarxa estarà oberta a incorporar l'experiència, el treball i el compromís de tots els actors públics i privats vinculats a la prevenció comunitària de drogodependències. h) Aposta pel creixement i per la qualitat dels serveis L'objectiu central és que la província de Barcelona disposi d'una Xarxa Local de Prevenció de Drogodependències que treballi per aconseguir els millors serveis i programes possibles, amb uns nivells òptims de participació i amb una gestió eficient que proporcioni als ciutadans, d'acord amb les competències municipals, uns serveis de qualitat. III.­ OBJECTIUS DE LA XARXA LOCAL DE PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES Per consolidar un treball en Xarxa és indispensable un marc bàsic de coincidències, d'integració de voluntats, de corresponsabilitat i de consens. En aquest sentit, són objectius fundacionals de la Xarxa: 1. Facilitar la implementació i el desenvolupament de serveis i programes de prevenció comunitària de drogodependències en el món local. 2. Desenvolupar la qualitat de les actuacions en prevenció posant l'accent per situar a la ciutadania en el centre del disseny i execució dels programes. 3. Potenciar el foment de l'equitat en serveis i programes de prevenció comunitària de drogodependències per a tota la ciutadania de la província. 4. Incorporar els diferents actors socials relacionats amb la prevenció de drogodependències: administracions locals, entitats privades, Xarxa comunitària i de voluntariat, ciutadania, etc. 5. Avançar en l'homogeneïtzació dels sistemes de gestió en el conjunt del territori, tenint en compte la