ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE LA JUNTA DE GOVERN LOCAL DE DATA 11 DE JUNY DE 2009 Avís: aquesta acta ha estat retocada i se li han tret totes les dades de caràcter personal que contenen, per tal de donar compliment a la legislació de protecció de dades. Caràcter: ordinari Hora que comença: 20.30 hores Hora que acaba: 21.45 hores Lloc: Despatx de l'Alcaldia PRESIDEIX Joaquim Mas i Rius, alcalde HI ASSISTEIXEN Primera tinenta d'alcalde: Cati Forcano Isern Segon tinent d'alcalde: Òscar Figuerola Bernal Quart tinent d'alcalde: Albert Lamana Grau HI SÓN CONVIDATS Antoni Isarn Flores Coia Galceran Artigas Francesc Martín Casares Marisol Pacheco Martos EXCUSEN LA SEVA ASSISTÈNCIA Tercera tinenta d'alcalde: Sílvia Tamayo Mata Cinquè tinent d'alcalde: Rafel Dulsat Ortiz ACTUA COM A SECRETARI ACCIDENTAL Antoni Calpe Jordà, interventor de la corporació. ORDRE DEL DIA 1. Lectura i aprovació, si s'escau, de l'acta de la sessió de data 04.06.09 2. Aprovació relació de despeses 3. Aprovació actes preus contradictoris 1 a 8 i certificació 2 obres riera Gavarra 4. Aprovació pròrroga i modificació conveni entre la Direcció General de Ports i Transports, l'autoritat del Transport Metropolità, l'Ajuntament de Canet de Mar i l'empresa Barcelona Bus 5. Aprovació denúncia conveni amb el Consell Comarcal del Maresme per al servei de suport a la gestió de les activitats extraescolars del municipi 6. Aprovació pagament a l'Organisme Autònom Ràdio Canet per a suport tècnic 7. Pagament bestreta subvenció activitats extraescolars curs 2008-2009 8. Acceptació ajuts de suport a serveis i activitats de Serveis Socials, any 2008 ­ pla de concertació XBMQ 9. Relació de decrets des del dia 25 fins al dia 29 de maig de 2009 10. Precs i preguntes DESENVOLUPAMENT DE LA SESSIÓ 1.- LECTURA I APROVACIÓ SI S'ESCAU, DE L'ACTA DE LA SESSIÓ DE DATA 04.06.09 Vista i trobada conforme l'acta de la sessió de la Junta de Govern Local ordinària del dia 4 de juny de 2009 i de conformitat amb allò que es disposa a l'article 110 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, i l'article 109 del ROF, per unanimitat s'acorda la seva aprovació. 2.- APROVACIÓ RELACIÓ DE DESPESES Vista la relació de despeses de data 11 de juny de 2009, per import de 30.756,41 EUR, corresponent a la relació de factures núm. F/2009/17 Atès que totes aquestes despeses tenen consignació suficient a nivell de vinculació econòmica per autoritzar aquests pagaments, a les diferents partides que s'han d'aplicar del vigent pressupost ordinari i únic per l'exercici de 2009, que fou aprovat pel Ple de l'Ajuntament en sessió 26 de març de 2009. Vist allò que es disposa en els articles 214 i concordants de la Llei RDL 02/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, de conformitat amb la proposta de l'Alcaldia, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Aprovar la relació de despeses de data 11 de juny 2009, per import de 30.756,41 EUR, corresponent a la relació de factures núm. F/2009/17 SEGON.- Aplicar les anteriors despeses a les partides pressupostàries corresponent del pressupost de la Corporació Municipal de l'any 2009. 3.- APROVACIÓ ACTA DE PREUS CONTRADICTORIS NÚM. 1 A 8 I CERTIFICACIÓ 2 DE LES OBRES D'URBANITZACIÓ DE LA RIERA GAVARRA Atès que la Junta de Govern Local, en sessió de data 19 de febrer de 2009, va acordar adjudicar definitivament el contracte per a l'execució de les obres d'urbanització de la riera Gavarra de Canet de Mar, a l'empresa Copisa Constructora Pirenaica, SA, pel preu de 1.793.859,39 , exclòs el 16% d'IVA el qual puja un import de 287.017,50 , amb subjecció al plec de clàusules administratives i tècniques particulars, així com a l'oferta presentada pel propi licitador. Atès que en data 24.02.09 es va procedir a la formalització del contracte per a l'execució de les obres d'urbanització de la riera Gavarra. Atès que mitjançant Decret de l'Alcaldia núm. 451/2009, de 22 d'abril, es va resoldre aprovar la primera certificació corresponent a les obres d'urbanització de la riera Gavarra de Canet de Mar per un import de 98.244,15 , IVA inclòs. Atès que en data 28 de maig de 2009, ha tingut entrada en aquest Ajuntament les actes de preus contradictoris núm. 1 a 8 redactades pel director facultatiu de les obres, Sr. MS, les quals vénen signades com a prova d'acceptació per part del contractista. Vist l'informe de Secretaria i Intervenció que es transcriu a continuació: "Marcel·lí Pons i Duat, secretari de l'ajuntament de Canet de Mar (Maresme), Toni Calpe i Jordà, en relació amb la proposta que formula la direcció facultativa de les obres d'urbanització de la riera Gavarra de Canet de Mar, en compliment d'allò establert a l'article 275.1 del TRLMC, emeten el següent Informe Primer.- Constitueix una prerrogativa de l'Administració que tan sols opera per raó d'interès públic (art. 202 LCSP), i sempre que es tracti de causes imprevistes, que hauran de quedar degudament justificades a l'expedient. La modificació s'ha de formalitzar com el contracte (art. 140 LCSP) i exigirà dictamen de la Comissió Jurídica Assessora si la seva quantia supera el 20% del preu primitiu i aquest és igual o superior als 6.010.121'04.- . Els límits que tot seguit veurem no són límits a la modificació, sinó límits a l'exigència de perpetuació del vincle contractual; els límits a la modificació cal cercar-los únicament en la interdicció de què la mateixa oculti un contracte nou, amb el concurrent frau de licitadors; es tracta d'un concepte jurídic indeterminat la concreció del qual requerirà, en primer lloc, l'anàlisi de l'objecte del contracte inicial i del modificat. Segon.- Cal distingir entre les modificacions simples o quantitatives, i les modificacions qualitatives o per preus contradictoris (arts. 217 LCSP). Les primeres són les que produeixin un augment, reducció o supressió de les unitats d'obra, o substitució d'una classe de fàbrica per altra, sempre que aquesta sigui una de les compreses en el contracte. La reducció, pel demés, no dóna dret a reclamar cap indemnització; l'augment, en canvi -així com la resta de les vicissituds enunciades- es valora pels preus unitaris del contracte. Tercer.- Tant en el contracte d'obres (art. 220.e) LCSP) com en el de subministraments (art. 275.c) com en el de consultoria i assistència (art. 284.c) la modificació és obligatòria pel contractista si comporta un augment, reducció o supressió fins el 20 per 100 del seu import, exclòs l'IVA i no representa una alteració substancial de l'objecte inicial. Quan aquestes eventualitats superin el 20 per 100 o representin una alteració substancial de l'objecte, esdevé causa de resolució contractual. No és, tanmateix, una resolució automàtica: l'article 161 del RGCE establia ja pel contracte d'obres que la resolució era potestativa per qualsevol d'ambdues parts. Aquesta interpretació ja es va confirmar a l'article 112.2 TRLCAP per a tot tipus de contracte i persisteix a l'article 207.2 LCSP, amb el benentès que si qui resol és l'Administració causant de la modificació, aquella equivaldrà al desistiment i portarà implícita la indemnització al contractista del benefici industrial deixat de percebre o lucre cessant, això és, el 6 per 100 del preu de les obres i subministraments (arts. 222.4 i 276.3 LCSP); el 10 per 100 del preu dels estudis i projectes deixats de realitzar (art. 285.3) i els beneficis futurs deixats de percebre (art. 264.4 LCSP). Quart.- Per alteració substancial, als efectes al·ludits, cal entendre, entre altres, la modificació dels fins i característiques bàsiques del projecte inicial, així com la substitució d'unitats que afectin, almenys, el 30 per 100 del preu primitiu del contracte, amb exclusió de l'IVA (art. 221.1 LCSP). Cinquè.- D'altra banda, les modificacions qualitatives (preus contradictoris), d'acord amb l'article 217.2 TRLCAP són aquelles que suposen la introducció d'unitats d'obra no compreses en el projecte o les característiques de les quals difereixin substancialment d'elles. En aquests casos cal donar tràmit d'audiència al contractista per tres dies i, si no s'arriba a un acord en els nous preus, el contractista no resta obligat a executar les modificacions. Per aquesta raó aquí no s'aplica el límit del 20 per 100; els preus contradictoris no són, en cap cas, obligatoris pel contractista. Arribats a aquest cas, l'òrgan de contractació podrà contractar-les amb altre empresari en els mateixos preus que hagués fixat, o executar-les directament. La contractació amb un altre empresari podrà realitzar-se per procediment negociat sense publicitat, sempre que el seu import no excedeixi del 20 per 100 del preu primitiu del contracte (art. 217.2 LCSP). Sisè.- Diu l'article 155.b) LCSP que podrà utilitzar-se el procediment negociat sense publicitat prèvia quan es tracti d'obres complementàries que no figurin en el projecte ni en el contracte, però que resulti necessari executar com a conseqüència de circumstàncies imprevistes i la seva execució es confiï al contractista de l'obra principal, d'acord amb els preus que regeixen en el contracte primitiu o que, en el seu cas, fossin fixats contradictòriament. Aquesta contractació de les denominades obres complementàries al contractista de l'obra principal està subjecta a uns requisits; són els següents: a) que les obres no puguin separar-se tècnicament o econòmica del contracte primitiu sense causar inconvenients majors a l'Administració o que, encara que es puguin separar, siguin estrictament necessàries per a la seva execució. b) que les obres complementàries a executar, definides en el corresponent projecte estiguin formades, almenys, en un 50 per 100 del pressupost, per unitats d'obra del contracte principal. c) que l'import acumulat de les obres complementàries no superi el 20 per 100 del preu primitiu del contracte. Les demés obres complementàries que no reuneixin els requisits anteriors hauran d'ésser objecte de contractació independent. Setè.- El règim jurídico-contractual aplicable, com veiem, no serà el mateix si es tracta d'obres accessòries o complementàries que si es tracta de modificacions -simples o per preus contradictoris- del contracte principal, ja que la naturalesa jurídica d'unes i altres, tampoc no és la mateixa. Tot i que en el TRLCAP es fixava el mateix coeficient del 20 per 100 del preu del contracte per a la delimitació conceptual d'ambdues figures, aquest ja divergeix en la nova LCSP, ja que mentre que el límit d'obligatorietat per al contractista de la modificació és el 20 per 100 (ex art. 220.e) LCSP), el límit d'adjudicació al mateix contractista de les obres accessòries és del 50 per 100 (ex art. 155.b) LCSP). A més, ambdues figures han estat delimitades per la doctrina i la jurisprudència de forma suficient com per poder afirmar que: a) quan ens trobem davant d'un supòsit de modificació de contracte principal ­novació objectiva- al mateix no li són aplicables els límits del 155.b) LCSP i, a l'inrevés, els únics límits que subjecten el procediment negociat sense publicitat per a la contractació d'obres accessòries, són els previstos a l'article 155.b) LCSP. b) la modificació es materialitza en un projecte reformat, això és, en una variació del projecte primitiu ­novació objectiva- mentre que l'obra accessòria consisteix en una addició, amb el seu corresponent projecte al marge de l'inicial, que no dóna lloc, tampoc, a una modificació del contracte, sinó que es tracta d'un contracte diferent, independent. c)les obres d'un modificat són internes al contracte i es fan necessàries per a l'execució de l'obra total, mentre que les obres accessòries són externes al contracte: la seva inexecució no menysté el resultat del contracte primitiu. La característica del modificat, insistim, és la seva necessitat, front a la mera conveniència o oportunitat de les obres complementàries. d) sense l'accessòria l'obra principal segueix essent completa, és a dir, útil al servei públic. El Consell d'Estat en dictamen 45.942 de 15.12.83 establí que en el modificat les unitats d'obra nova resulten necessàries per a la finalitat del projecte primitiu, mentre que l'execució d'obra complementària no, al consistir en mers afegits no essencials, per més que puguin resultar molt convenients. e) les obres accessòries han d'ésser susceptibles d'utilització separada, a diferència de l'obra objecte dels modificats (dictàmens 47.127, de 29.11.84 i 48.034, de 24.7.85). En el modificat l'obra no prevista convergeix com un tot amb la inicial, essent tècnicament impossible separar-la; mentre que l'obra accessòria, si bé és útil (convenient) i contribueix a perfeccionar l'obra principal, no influeix per tal que aquesta mantingui la seva autonomia tècnica i, per tant, ambdues són susceptibles d'execució independent (dictàmens 48.473, de 16.1.86 ; 424, de 2.4.92 i STS de 20.1.85). Vuitè.- Es sotmet a la consideració de l'òrgan de contractació l'aprovació de les actes de preus contradictoris número 1 a 8, l'import global de la qual ascendeix a 28.038,03 . Novè.- De tot això es dedueix que el desviament total per preus contradictoris ascendeix al 1,35 %. Desè.- Per tal de fer front a aquesta modificació existeix consignació pressupostària suficient a la partida pressupostària núm. 40 51000 61000 del vigent pressupost per a l'any 2009" Atès que en data 28 de maig de 2009 va tenir entrada a l'Ajuntament la certificació núm. 2 corresponent a les obres d'urbanització de la riera Gavarra, expedida pel director facultatiu de les obres, Sr. MS i signada de conformitat pel contractista i que puja un import de 240.070,44 . Vist l'expedient administratiu de referència i de conformitat amb l'establert a l'article 146 i concordants LCAP, de conformitat amb la proposta de la Tinència de l'Alcaldia de Comunicació, Cultura i Urbanisme, s'acorda per unanimitat: PRIMER.- Aprovar les actes núm. 1 a 8 de fixació preus contradictoris d'execució material per a la realització de les obres d'urbanització de la riera Gavarra de Canet de Mar adjudicada a l'empresa Copisa Constructora Pirenaica, SA, amb el benentès que: A) Cal considerar que els presents preus contradictoris han estat acceptats pel contractista en el tràmit d'audiència de 3 dies hàbils a que fa referència l'art. 146.2 LCAP. B) Els presents preus contradictoris no són altra cosa que modificacions del contracte que, de conformitat amb els articles 101 i 59 LCAP, constitueixen una prerrogativa de l'Administració, si bé limitada als supòsits en què així ho requereixi l'interès públic i es deguin a necessitats noves o a causes imprevistes. SEGON.- Citar el contractista perquè el dia i l'hora que se li indicarà concorri a formalitzar la modificació del contracte administratiu. TERCER.- Requerir l'adjudicatari perquè en el termini de quinze dies hàbils després de la notificació d'aquest acord acrediti que ha constituït la garantia definitiva, xifrada en 1.208,54 , equivalent al 5% de l'import de modificació del preu del contracte, exclòs l'IVA, de conformitat amb el que disposa l'article 87.3 LCSP. QUART.- Aprovar la segona certificació corresponent als treballs d'urbanització de la riera Gavarra, que va tenir entrada a l'Ajuntament en data 28 de maig de 2009 i que puja un import de 240.070,44 . CINQUÈ- Reconèixer l'obligació d'aquesta despesa amb càrrec a la partida pressupostària núm. 42 51000 61000 del vigent pressupost ordinari per a l'any 2009. SISÈ.- Donar trasll